en fråga om el!
nu e de så att jag fick min kvartalsräkning på elen från e-on denna månad.
och räkningen ligger på över 3500!
tyckte den va hög förra kvartalet, då den låg på 2300!
så jag ringde upp e-on å de säger att de inte kan göra så mkt, de e min hyresvärd som läser av hur mycket el som förbrukas.
de tipsade iaf om att frysen kan vara felet, den kan va delvis trasig och då tydligen dra en hel del tjuvström.
så jag ringde upp min hyresvärd.. som sa att de kan komma å mäta men att de inte kommer göra nåt eftersom vi har flyttat. (jag och min sambo flytta den 1e, men har den här lägenheten kvar till sista december) jag menade då på att de faktiskt kan vara deras kyl , som vi hyr, som är trasig och isf vill jag ha iaf en del i ersättning. men nej, de va en dum tanke.
och nu vet ja inte ens om de kommer nån och mäter elförbrukningen på frysen.
är detta rätt eller fel?
kan lägga till att dom på e-on va hjälpsamma och jag får några månader på mig att betala elen! :)
Shit. Det var verkligen ingen dålig elräkning. Jag fick min idag på 899 kr, o det tycker jag var svindyrt. Hutlöst. Jag är fan aldrig hemma, o då jag är hemma så är det bara för o sova efter en jobbnatt. Använder knappt nån el alls hemma. Tvättar i tvättstuga, osv… Ser aldrig TV.
HUR kan min elräkning vara så dyr?
080801-081031
Det låter inte seriöst från hyresvärdens sida. Kräv att få vara med och läsa av din elmätare. Kontrollera även att det verkligen är rätt mätare (det kan e-on hjälpa dig med om du inte vet själv).
Köp en energimätare från Clas Ohlson och koppla in mellan vägguttag och kylen så ser du direkt hur mycket den drar. Då kan du även räkna ut hur mycket den kostar.
Bor du i en stor lägenhet? Ingår uppvärmning?
ne de e en 2a på 80kvm.. visst står vissa saker på hela tiden som våra två datorer och tvn.. men SÅ mycket kan de ju inte dra!
japp sambons pappa kommer hit å mäter av nu i dagarna :) och så ska jag ringa hyresvärden igen så de kommer hit., ska försöka få allt skriftligt från hyresvärden så att de inte kan komma undan om de ljuger :)
Det låter som mycket el! Är det kallhyra så ni betalar värmen eller är det varmhyra? Var elräkningen på elförbrukning endast eller innehöll den även nätavgiften? Hur mycket stod det på räkningen att ni hade förbrukat sedan sist samt vad har ni för typ av elavtal?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
va en elräkning på så mycket det har vi o då bor vi i hus på 5 rum o kök ett gammalt hus så det e ingen bra isolering här elda kan vi inte än, men det där låter ovanligt högt. Jag skulle kolla med eran ellevrantör o be dom kolla av eran elmätare o räkna ut vad det kostar per mån. Sen detta med frysen det kan dra en del tjuvström men det ser ni lätt genom att det blir för mycket frost i frysen. Och har man e det mycket frost i frysen så frosta av.
Helt sjukt!
Det låter faktiskt som att ni betalar åt någon annan också. Enkelt att kolla faktiskt… Eftersom ni inte bor där kan ni dra ur alla sladdar även till spis/kyl/frys och om ni har el-element ställa ner dem på frostfritt (brukar se ut som en snöflinga på vredet).
Glöm inte ställa upp dörrarna på kyl och frys så det inte börjar lukta.
Susanne
i en 5a med alla bekvämligheter och en el kostnad på 500:-/mån.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#5, Värmer ni huset med el och har bara en elkostnad på drygt 1100 kr/mån? Det låter väldigt lite om huset dessutom är dåligt isolerat.
Jag betalar 350:- i månaden ungefär här:) (har rörlig) Låter som dem råkat slå in en nolla till eller något. Men om e-on säger att de är rätt annars så.. hum!
Jag har datorn på hela dagarna och även tvn.. lampor står på hela tiden i sovrummet osv. Låter jäkligt skumt de där Jennifer!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
men de säger ju att de tror att nåt e fel ;)
Själva elkostnaden är ju en liten del på elräkningen. Sista kvartalet hade jag en elförbrukning som kostade 563 kr. (48 öre kWh).
Sen tillkom alla dessa andra avgifter som läggs på: fasta avgifter plus rörliga avgifter beroende på elförbrukning, skatter och moms. Detta kostade 1375 kr.
Slutsumman blev då 1938 kr.
#9 Jag bor ute på landet och här går det åt mycket ström till alla maskiner, men jag tror aldrig att det har kostat så mycket som 2300 kr, som du hade förra gången. Helt klart att det är nåt som är fel !
Hoppas det löser sig !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#10, Det låter extremt lite med 750 kr/mån om du bor på landet och har många elförbrukare. Hur bär du dig åt?
#11 Ändå billigare, 646 kr/mån. blir det. 1174 kWh nu på de tre sista månaderna. Ca. 13 kWh/dygnet. Under ett helt år brukar det ligga på runt 15-16 kWh/dygnet.
Har en årsförbrukning på ca. 5500- 6000 kWh. Band elpriset när det var på 48 öre kWh.
Lite högre kostnad blir det på vinterhalvåret, men inte i nivå med Fnuah:s.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nu orkade jag inte läsa genom hela tråden, men beror inte detta på att ni inte hade avtal med e-on? Det måste man ha, annars får man betala en mycket dyrare prislista. Och det måste ni själva ordna, det är inget med hyresvärden att göra. Avtalet är personligt, och ska också sägas upp, annars får ni betala nästa hyresgästs räkning.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#7 tom våran el räkning ligger 1500 kr mån vi tar det per månad så slipper man en megaräkning förra året fick vi tillbaka lite, sen sommaren ja då e det ju bara vanlig hushållsel ingen värme lr torktummlare som går :) Vi har en temp på runt 20-22 beroende på storleken på rumen o har bytt ut alla eliment till ojljefyllda det tycker vi var bättre. Energilapor oxå bra tips o inte lysen på dynget runt.
#13 jo vi har avtal. jag vet vi stänger av elen när vi flyttar och gör ett nytt avtal till nya lägenheten. men nu e de inget problem då elen ingår i hyran i den nya lägenheten :)
vi åkte på att betala räkningen iaf nu. de hittade inget fel.. jag förstår inte.. aja livet går vidare, dock litet fattigare denna månad :P
Vem hittade inget fel? Läste E-on av mätaren igen? Var du med?