Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1676 ggr
Staffan
0

Fastighetsskatt för lägenheter!!

Jag bara skojade… :)

Å andra sidan känns det tyvärr mycket väl som att det skulle kunna bli verklighet. Det är liksom bara det kvar snart…

Mvh // Staffan

Stenis
0

Japp, fast lägenheter är ju redan beskattade på sitt vis, hyreshus beskattas av hyresvärden och bostadsrättsföreningen är skyldig att betala in för sina hus.

Det förs  diskussioner om trediemsionell fastighetsbeskattning så att det skall bli möjligt att taxera varje plan i ett hus olika. Så det är nog bara att vänta på att man själv en dag får ett skattekrav i posten.

Fast å andra sidan en rätt att bo i hyresrätt eller bostadsrätt är väl egentligen inget legalt ägande i sig själv, det ger ju bara en rätt, och det är väl just ägandet av objektet som ska beskattas?. Om en rätt kan komma att objektbeskattas skall då också tex allemansrätten kunna komma att beskattas?

Staffan
0

> Om en rätt kan komma att objektbeskattas > skall då också tex allemansrätten kunna > komma att beskattas?

Bra idé, där kan vi dra in ytterligare lite pengar till statskassan. Skämt åsido, nu ska vi inte bli politiska här… :)

// staffan

ps. Om ditt förslag blir verklighet, hur ska det då gå med min svampplockning?? :)

Stenis
0

Om din svampplockning säger jag inget, jag tiger som muren så att inte Nuder ska få sin del  Hemlis  Skrattande

Fast egentligen varför blir inte du momspliktig på din svamp? =)

Staffan
0

Nja, snarare mumspliktig i sådana fall… :)

( Hur kommer det sig att ordvitsar aldrig är kul?? )

// staffan

Stenis
0

haha, fick läsa den några gånger innan jag såg vad det handlade om  Skrattande

Ja, kasta inte bort en enda spor för att då blir det avfallsskatt!

Erik
0

#4 - Ordvitsar är helt enkelt bara pundiga.

… nu skäms jag. Skall nog gå och lägga mig.