Tjocklek på isolering av tak
Jag har rivit innertak på övervåningen i en 1,5-plansvilla (för att öka takhöjden) och har en fundering. Hur tjockt bör man isolera? Jag vill inte sätta ett aldeles för tjockt lager i och med att det reducerar takhöjden, men å andra sidan vill man ju inte ha ett hus som läcker för mycket värme…
Någon som har funderingar på vad lämplig tocklek på isoleringen är?
/Ekis
Det är genom taket mycket värme kan försvinna så där bör du inte snåla med isoleringen. Tyvärr minns jag inte hur tjockt pappa isolerade i sitt hus, men jag ska försöka komma ihåg att fråga om ingen annan hinner före med svar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Enligt en forskare på KTH börjar effektiv tilläggsisolering på 200 mm men han rekommenderade mellan 300-400 mm. Med andra ord, ju mer desto bättre upp till cirka 40 centimeter. Därefter har det mindre effekt än vad det kostar. Var noga med att inte bygga några köldbryggor.
Mvh
Tom
Tom,
Tack för tipset! Kommer att ha hjälp med isolering och gipsskivor i snedtaket. Enligt snickaren kommer det att bli 210 mm (eller om det var 250 mm), men jag ville dubbelkolla vad man bör ha. Kanske något i underkant då, men skulle man lägga på 100 mm till så tror jag att man kommer påverka rumsvolymen ganska mycket… Klurigt val!

Kan vara bra att välja en isolering med lågt lambda-värde om tjockleken är i underkant.
Läcker taket värme kan det bli dyrt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Fast man slipper ju skotta taket på vintern om det läcker värme :O)
#6: Nej då, du lägger bara sluttande plåttak med teflonbeläggning. ;-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Hej
Vil bara passa på att varna för info eller tjänster från Årsta Tak AB.
Vid första kontakten verkar de professionella, men nu har vi tyvärr ett solklart ärende där de ha gjort fel men inte vill stå för det. Allt pekar på att de först besiktigade fel hus, väl hos oss åtgärdar de bara delar av en skada på altanbeläggning och försöker få försäkringsbolaget att betala.
Dessutom är de otrevliga mot privatkonsumenter.
Apropå isolering i tak, se till att det inte blir för tätt ut, mellan materialet direkt under yttermaterialet och innertaket. Då kan fiuktig luft samlas, med fuktskador som följd.
Hälsningar
Madeleine
#8: Precis, man får inte ha två fukttäta skikt. Då finns risken att man stänger in fukt mellan dem.
Vänliga hälsningar
Niklas