Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 2157 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vad har du för symaskin?

Jag undrar vad ni har för symaskin helt enkelt. Vilket märke och vad ni gav för den. Givetvis är jag nyfiken på ändamålet - alltså vad symaskinen ska duga till.

Jag ska köpa en maskin tänkte jag eftersom jag gråter varje gång jag lånar mammas. Den tuggar tyg och är väldigt aggressiv så jag vill ha en egen. Men tanken är att kunna sy lättare illersaker till mig själv.

parsley
0

Jag har två symaskiner, den ena äldre än den andra. En gammal grön Husqvarna, som mest står i ett skåp och en Bernina från mitten av förra seklet. Berninan syr otroligt bra, men Bernina var en dyr maskin på sin tid, så jag tror inte att den är så lätt att få tag på begagnad. Husqvarnan har jag fått av min mamma och Berninan är ett impulsköp på auktion.

På auktion brukar symaskiner gå för ca 500 kr, åtminstone där jag bor. Nu börjar det komma ut zig-zag maskiner på auktion. för 10-15 år sedan så var det bara raksömsmaskiner.

Ett allmänt tips är att du går till en symaskinsaffär, får tips och möjlighet att provsy maskinerna. Janome är ett märke som har bra rykte. Skulle även kunna tänka mig att testa symaskiner från Brother om du vill ha en billigare maskin. De säljs i fackhandeln.

Ska du bara sy illersaker så kanske du klarar dig med en gammal raksömsmaskin. Gamla symaskiner har såpass enkel konstruktion att man kan meka lite med dem själv.

JohannaK
0

Jag har en Husqvarna Quilt Designer II, en maskin man kan brodera med! Svindyr men ändå inte den dyraste, en variant som jag är helt klart suer nöjd med. Det beror ju lite på vad man vill göra med sin maskin. Sen har jag även en Huskystar som extra maskin om den andra skulle gå sönder.

Annika
0

Jag har en Bernina som jag köpte för ca 10 år sedan för runt 10000:-. Sen har jag en overlock men den går ju inte att använda som vanlig symaskin.

Gamla Husqvarnamaskiner brukar vara bra om de är servade (typ de gröna som Parsley nämnde). Bra begagnade Berninamaskiner brukar vara rätt dyra om de ens finns. Jag skulle inte köpa en för plastig maskin, dvs innanmätet måste vara gediget. Men det beror såklart på vad du vill betala.

Men jag undrar över din mammas tygtuggande maskin, kan den bli bra med en service? Alla typer av maskiner behöver ses över då och då för att må bra. Att maskinen tuggar tyget och blir trasslig på baksidan är ett typiskt fel. Försök se om du kan rengöra den. Ta loss spolhylsehuset så mycket det går och rengör med en liten pensel eller tops. Så långt in du kan komma åt. Kolla i bruksanvisningen om det finns någon. Du kan även ta bort den lilla metallbrickan där nålen åker upp och ner och rengöra där. Sen en droppe olja, inte för  mycket. Det brukar göra susen på tygtuggande maskiner. Kan du inte få den riktigt ren själv så kan det vara värt att lämna in den. När jag jobbade i en tygaffär som även servade maskiner (inte jag dock) så kostade det runt 5-600:-, men det är några år sen.

Lycka till!

[Asta]
1

Funderade också på service. Mamma har en Husqvarna från 60-talet som fungerar som en klocka. Men som kräver service med jämna mellanrum.

Halvdansken
0

Jag har en riktigt gammal trotjänare, en Husqvarna 2000, som väl är från mitten av 70-talet. Den har gått sönder en gång, hjulet som styr sick-sacken sprack (när jag var i full gång med att sy mina bröllopskläder!! Snacka om panik!). Men den fungerar fantastiskt fast åldern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ceciliaolucifer
0

Åh, tack för alla tips! Det blir nog att lämna in den på service eftersom det är en gammal maskin. Majoriteten jag har pratat med säger allihopa att satsa på en äldre maskin.

Ska försöka klura ut vad det är för en maskin och så kan vi se om ngn känner igen den :)

Halvdansken
0

När min maskin gick sönder mitt under bröllopsbestyren så avtvingade jag min granne hennes maskin. Hon berättade att hon precis bytt sin 25- 30 år gamla maskin mot detta nya automatiserade vidunder, och hon ångrade sig djupt.

Så det verkar som om de äldre maskinerna är bättre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.