Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 4193 ggr
Zara87
0

Hänga upp hylla

Hej!

Vi har köpt en ny Tv möbel från Ikea. Vi undrar lite vilket som är bästa sättet att hänga upp den övre hyllan på då det blir välldigt tungt! Vi har lättbetongvägg. Det är två hyllor som ska upp som vi ska sätta ihop. Funkar det bäste med vinkeljärn?

Här är en länk till hyllan: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19858803

// Sara

Marcusjohnson717
0

Det är svårt att säga då man inte ser hur det ser ut inne i skåpet. Men vad står det i monteringsanvisningen? Ikea brukar inte slarva med hur hyllor ska fästas in i vägg. Oftast behöver man inte förstärka upphägningen med vinkeljärn, köp ordentlig skruv. Oftast litar inte folk på hur mycket belastning faktiskt en skruv klarar av. Det är inte grovleken på skruven som är det mest avgörande utan längden, desto längre skruv - desto mer "avlastas" den i väggen. Gå till en riktig bygghandel/järnaffär tala om vad uppskattad vikt är, så hjälper de dig med plugg och bra skruv för ändamålet.

Marcus

Zara87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för ditt svar Marcus! Det följde med 4 st plast moduler (se bifogat kort) som jag tror man ska andvända för att hänga upp på väggen. Då det på hyllan inte finns någon upphängnings anordning utan är bara en tun skiva längst bak. Men ska bygghandel och fråga.

/Sara

Marcusjohnson717
0

Jag har precis satt upp ett ikea kök, inte lika tunna beslag dock, men min erfarenhet är att det ikea skickar med är fullt tillräckligt för att hålla. Det borde stå någonstans hur mycket du får belasta hyllan med. Ta med dig det och säg till i bygghandeln att du ska plugg och skruv som håller för x antal kilo. Ta gärna med dig plastbeslagen och testa att skruven passar i hålet. Sen ska du nog använda en skruv som är platt skalle på och inte konisk.

// Marcus

Tom
0

Att fästa saker i lättbetong kan vara lite knepigt om det är tyngre saker som ska upp.

Det finns speciella lättbetongpluggar som man kan använda men det går faktiskt lika bra med vanlig plugg om man borrar hålet en aning mindre än pluggen och sprutar in något lim som tex PL400 eller motsvarande innan man trycker in pluggen. Sedan måste man dra i skruven medan limmet inte har härdat.

Zara87
0

Tack för era svar. Vi har inte hängt upp hyllan än. Men ska andvända av hos vinkeljärn tror ja.