Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: teknik-och-media
Läst 7531 ggr
johan
0

Tvättmaskin + torktumlare

Är det någon som har erfarenhet av tvättmaskin med torktumlare i samma enhet? Fungerar de bra eller får man bara två halvbra maskiner för priset av en bra?

Mvh // Johan

Tom
0

Jag har köpt några till kunder som har varit nöjda. Men bara där det inte har gått att lösa på annat sätt på grund av platsbrist. Ett par har småbarn och kör den stackars Husqvarnan flera gånger om dagen utan problem.

Tom

johan
0

Jo det är just platsbrist som är vårt problem också. Vår tvättmaskin går också ofta och det hänger allti tvätt överallt i lägenheten.

Har du någon modell att rekommendera?

Mvh // Johan

johan
0

Vad behöver man göra för att få bort varmluften från torktumlaren? Hur knepig är sådan installatio?

Mvh // Johan

Tom
0

Det finns olika varianter för att leda bort vattnet från tumlaren. Ena är att det finns ett kärl i maskinen som man måste tömma när det blir fullt och det andra är att man kopplar en slang från maskinen till avloppet så sköts det av sig själv. Den senare lösningen är så klart att föredra.

Jag vet ingen model men kolla med Dala Hemma. De brukar veta vad de pratar om och de har hyffsade priser. Jag vet att det inte finns så många olika att välja bland när det gäller kombinationen tvätt/tork eftersom efterfrågan är ganska liten.

johan
0

#4: Blir det bara vatten från tumlaren? Jag trodde det skulle behövas någonstans att leda bort varmluft?

Tack för tipset om ställe att fråga och handla.

Mvh // Johan

Tom
0

Ja, det blir bara vatten. I alla fall från alla de som jag har installerat. Du kanske blandar ihop med torkskåp där det blir fuktig luft som måste tas omhand?

Tumlarna har även ett filter där en massa ludd samlas som måste rengöras efter varje gång ungefär.

Tom

AlbaStiffler
0

Vi har en kombinerad tumlare och tvättmaskin, en Husqvarna. Är supernöjda med våran och kan ärligt talat inte förstå varöfr inte fler har såna här. ja menar, hur ofta tumlar du samtidigt som du tvättar? Nu kan man sätta tajmern på tvättmaskinen, tex att man lägger in tvätten på kvällen. den kör igång på dagen att tvätta och fortsätter sedan att torka den, tex till stryktorrt eller heltorrt. Supersmidigt. när man kommer hem är det torrt och rent. :-)

[Asta]
0

#7 - vi tvättar och tumlar samtidigt väldigt ofta. kör en maskin, slänger in i tumlaren och kör sedan igång nästa maskin. Jag tror inte det är så ovanligt.

Sedan tycker jag ändå en kombinerad maskin är jättebra om man har lite platsbrist.

AlbaStiffler
0

#8> så gör säkert många. Men jag hade nog lagt på några tusenlappar till då och istället skaffat 2 kombinerade tvätt/tork-maskiner… hehehe, det vore det ultimata och du slipper lasta över från den ena till den andra! :)

AlbaStiffler
0

7000 spänn hittade jag en kombinerad maskin för hos Elon. och det är ju även vad en snitt-tvättmaskin verkar kosta. Så mitt påstående att de är dyrare stämmer ju inte riktigt. Ksnske något dyrare, men det kan inte vara mycket… :)

moos
0

Ni som har en kombinerad maskin , hur många år har ni haft den?

Vi var igår och tittade på en Elektrolux kombinerad tvätt & tork men dom i butiken avrådde oss från att köpa en sådan.  enligt deras åsikt kan man inte sätta ihop 2 maskiner i en och få den att fungera särskilt länge, Dom menade på att ett par år så börjar problemen och dom har fått det på alla dom sålt.

Jag blev så besviken för det skulle vara det ultimata för oss som inte tumlar allt utan bara ibland.

Så det skulle vara lite intressant att veta hur gamla era maskiner är?

AlbaStiffler
0

1,5 år har vi haft vår…  än har den inte pajat iaf. :-)

moos
0

Ok;)…hoppas den fortsätter så

lisette
0

nackdelen med såna hära maskiner är väl att om torken går sönder - ja då måste du byta alltihop!

moos
0

Jo det är ju så, men tråkigt att dom inte ska kunna få en sådan maskin att funka längre än ett par år. 

Det hade varit så bra i vårat badrum.

Man kan åka till månen….Glad

Halvdansken
0

Jag tackar och bugar för denna tråden, för vi hade tänkt investera i en sådan kombimaskin (Miele). Eftersom vi har ont om plats i grovköket (stort hus, men grovköket är minimalt), och bara är två personer så behöver vi inte mer. Men vi var osäkra på om det typ fungerar, eller som #0 om man bara får två halvbra maskiner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.