Måla om köksluckor
Köksluckorna i vår nyköpta lägenhet börjar se taskiga ut. De har varit fina - enkla, vita, med en spröjsad båge - men nu börjar de småflagna, särskilt lådor och skåp nedtill. Ingen fara på taket än, men de kommer att behöva skötas om.
Jag funderar på två alternativ;
- Lämna in dem och få dem sprutmålade av ett proffs
- Måla själv; först ett undre lager och sedan lasyr i ljust grått för att få en "levande" yta
Vad har ni för erfarenheter av att måla om köksluckor? Tror ni man ångrar sig om man börjar kladda själv? Fast blir det dåligt borde det väl bara vara att lämna in dem till ett proffs efter att man har försökt?
Tror ni man måste slipa och dona om man målar själv? (pust)
//Pernilla
Iom att dom är kantstötta och slitna tror jag att dom ska slipas först. Det blir nog mer Bang for the Buck om man låter ett proffsgöra det snarare än att själva förstöra dom ännu mer.. :)
Mvh // Johan
Vad är det för sorts luckor? Vilket material? Vad är det för färg som sitter där nu?
Vänliga hälsningar
Niklas

Måla själv hemma = mer "rustikt" utseende,
beroende på hur mycket tid man lägger ner :)
Men har man tid, ork och utrymme så är det
mest tillfredställande att fixa själv.
Lämna in för lackning = tommare plånbok, men
oftast snyggare och i längden ett mer hållbart resultat.
Klart dyraste alternativet är att göra både och :)

om ni ska måla själva, glöm inte att skrapa bort färgen först!

Jag har målat mina köksluckor och de har hållit i 10 år. Börjar dock bli lite slitet nu… Tja, luckorna fick precis som #3 uttrycker det , ett mer "rustikt" utseende. Idag hade jag absolut lämnat in luckorna på ommålning (då ekonomin är bättre) eller köpt nya luckor. IKEAS luckor är så billiga att det nästan kan löna sig att köpa nya. Om de passar skåpstandarden alltså.

Vi lämnade in våra köksluckor för lackering. Tog bara ner dem och lämnade in dem lackeringsfirman slipade och lackade. Innan var de penselrandiga efter tidigare "hemmamålning". Nu är de helt släta. Det kostar inte så mycket, ring och be om pris. De har oftast en fast lista.

Tack för alla inlägg! Jag tror det får bli professionell omlackering - kanske att de får bli svagt brutna i grått ändå, kan det vara nåt? Kanske kan man investera i nya knoppar, som de här fina porslinsknopparna från IKEA.
Tack för tipsen!
//Amatörheminredaren

Låter och ser snyggt ut!

Hur blev det? Är du nöjd?

-Varför inte köpa bara nya luckor?
-Behöver inte bli så dyrt.
Är defintliga i massiv trä?
-Om isåfall tycker jag absolut att ni ska värma bort färgen, sandpappra och vitsåpa och lacka..ursnyggt..beror såklart vilket träslag.
Lycka till!

Jag målade mina lukor randiga o det blev tro det eller ej riktigt fint

Åh det vill jag se, coolt:)

#10 Jo, om det vore någon sorts…normalt kök som funkade med standardluckor… Men som det nu är gör de inte det.
#9 Har inte blivit av än eftersom jag fick ett läskigt besked från Skatteverket - väntar på att det ska lösa sig först så jag ser att vi överhuvudtaget har några pengar till luck-lackning…

#13 I like:)