Kakel bakom köksfläkt.
Vi ska snart montera vår köksfläkt och funderar lite på att kakla "runt den" så att säga då fästena baktill har ganska rejäla hål. Vi har valt ett kakel med lite mindre rutor och är rädd att detta kanske spricker för mycket.
Vad tror ni? (inser ju att det blir problem någon gång om man ska byta fläkt förstås) men annars. Finns det något som säger att det ska vara kakel baktill. Det är en fläkt i rostfritt med takutsug och avsedd för gasolspis.
/Maria
Bra fråga, funderar på samma sak..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Det finns borr för kakel.
Ta tex. en spik och slå till (inte för hårt) med en hammare för att göra ett litet märke, så är det lätt att borra sen. Prova på en platta innan du sätter upp den.
Det finns många kök som bara har kakel upp till fläkten, inget kakel bakom.
Så länge ni inte har för avsikt att byta fläkten så länge kaklet sitter där finns det ingen anledning att kakla bakom om ni intte vill. Men jag tror att det är mer jobb att kakla runt den än att först kakla hela ytan och sedan sätta upp fläkten. Att borra och såga i kakel är inte några problem så låt inte det hindra er.

hur mycket väger fläkten? 4-6 gipsskruvar i små 5,5mm hål med plugg i orkar bära i alla fall en 20kg. Och det är inga problem att ta små 5,5mm hål i kakel med en kakelborr.
Med en 8mm kakelborr kan man slå i "blåplugg" med rejäla skruv. Och de orkar bära 50kg styck om det så skulle behövas.

De säger att man ska kunna klättra i äns kök hur som hälst utan att man ska oroa sig för att något rasar ned eller går sönder. (jag säger inte att man bör göra det)
Men i sånna fall ska den i alla fall orka en personvikt också.
#4, Du tänker på brunplugg som är 8 mm… ;-)
Tom

Brun och Blå har väl samma diameter bara det att brun är grundare? Vi använder bara gul och blå plugg. Och röd ibland men vi monterar sällan saker som behöver sitta så hårt.

aha blåa är 5mm djupare och är egentligen ämnad för 10mm hål. Men vi brukar slå in dem i 8mm hål för att det ska dra ordentligt. Jätte bra om man ska festa något ordentligt i lättbetångväggar.
Om du slår in blåplugg i ett åtta millimeters hål i sten eller betong så sitter det sämre än om du använder en brunplugg. I lättbetong däremot kan det vara bättre med en plugg som är större än hålet som du säger.

Okej, jag har aldrig provat i tegel men i hårdbetong har vi gjort många gånger. Vi brukar hänga styrskåp mellan 80 - 200kg och jag tycker de har verkat dra väldigt bra. Men det är säkert så att brun vore ännu bättre. Fast vi kan ju inte åka runt med alla sorter.

Stadig på hand bör man vara när man borrar i kakelväggar…
åtminstone jag är lite nervös för att plattorna skall spricka (de borrar jag hanterar som tandläkare är lite mer lätthanterliga
).
Med vanlig borrmaskin utan "slag" och med tejp på kakelplattorna har jag klarat mig hittills utan att spräcka några plattor men jag har mest satt upp krokar och aldrig någon fläkt.
Tack för alla "kloka" svar.
Vi funderar och begrundar hur vi ska göra. Vi har inte riktigt kommit till kaklingen ännu. Så som det lutar åt är väl att det är enklare att kakla hela väggen och sedan borra.
/Maria