Inför första hemmet
Jag ska börja på universitetet till hösten vilket innebär en flytt hemifrån. Just nu har jag ingen aning om vilken stad jag kommer flytta till, beskedet kommer i mitten av juli.
Jag är 98% säker på att jag kommer att flytta till en etta, omöblerad. Vissa möbler har jag redan (säng, matbord, stolar, soffa, soffbord) men det är ju inte säkert att jag kommer att ha plats för alla de där sakerna i min lägenhet, det får vi se. ;)
Däremot behöver jag ha hjälp med att komma på "småsaker" som man bör ha i sitt första hem, jag har tallrikar, glas, bestick, tekokare, matberedare, skärbrädor, knivar, smörknivar, osthyvel, stekpannor, kastruller, TV, dator och lite annat smått och gott.
Vad skulle ni inte kunna klara er utan i ett hem?
Jag ska köpa strykbräda och strykjärn, det står på listan, men vad mer? :)
Mikro kan vara bra om man inte älskar att stå och laga mat.
Toarullar,tvätt och diskmedel. huvudvärkstabletter, vispar, grytunderlägg,Plastburkar att lägga rester i, papperskorg. Papper till en ev. skrivare, shampo, tvål tandkräm
Ett set med små skruvmejslar, liten skiftnyckel, liten hammare, tavelspik, hålslag pennor pärma att förvara viktiga papper i.
Det vare lite, men det kommer nog mera
Var rädda om varandra
Hääääärligt, kommer på massa saker nu! :D Tack vare er! :D
det var ju bra. HAr två barn som läst/läser på högskola. SÅ det har varit lite samlande av prylar. Se n utryckningar när man kommit på att toapapper saknas
Var rädda om varandra
Glöm inte burköppnare! Riktigt irriterande att sakna när man står där med en konservburk och inte kan få upp den…
#4 - Hihi, hoppas att det finns Ö&B och Rusta i närheten av där jag bor! ;)
#5 - Smart! :)
Lampor är rätt så bra:) Annars blir de så tråkigt mörkt.
Sängkläder- lakan, kuddfodral osv.
Micro som sagt!
Annars har dem andra sagt bra saker.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

En dammsugare kanske =)
Nu får jag nya idéer hela tiden! :D Tack för hjälpen! :D
Här kommer en lång lista, en del saker kan skaffas redan nu, medans andra när du fått lägenhet och kan skaffas när du flyttar in, men är bra att ha eller att göra. En del saker har säkert du och andra redan tagit upp…
• Bestickslåda
• Sopborste/Mopp
• Övrig städutrustning
• Skärbräda
• Skålar (matlagning)
• Knivar
• Konservöppnare
• Vinöppnare/kapsylöppnare
• Stekpanna
• Grytor
• Potatisskalare
• Durkslag
• Liten skiftnyckel
• Skruvdragare (visst går det med vanliga skruvmejslar också, men ack så mycket lättare med skruvdragare)
• Papper till skrivaren om du har en till datorn (det är så jäkla tungt att släpa hem med cykel :p)
• Toaborste
• Beslag till och gardinstänger
• Kolla upp elabbonemang
• Kolla upp bredbandsabbonemang
• Om du inte ringer väldigt mycket skippa fast telefon och ha studentabbonemang eller kontantkort på mobilen
• Kolla upp hemförsäkringar
• Klädhängare
• Skoställ
• Tvättkorg
• Småsaker som gör lägenheten mysigare
• Bindor/tamponger (minnet är dåligt som student, och det är lagom kul att cykla iväg i spöregn för att köpa det när man märker att man har bara några få kvar, precis som toapapper är det bra att ha hemma)
• Häftapparat
• Grej som böjer loss häftklammerna när man häftat fel
• Överstrykningspennor
• USB-minne (spara alltid arbeten på mer än ett ställe…)
• Handdukar (diskhandukar, vanliga handdukar och badlakan)
• Disk och städtrasor
• Diskmedel
• Allrengöringsmedel
• Karta över orten där du ska bo (turistbyrån eller studentkåren brukar ha)
• Buss/Tunnelbana/Spårvagn tidtabeller
• När du flyttar in, ta en rundtur i staden med föräldrarna för att hitta mataffärer, bibliotek, soptipp m.m.
• Lampor (i vissa lägenheter även grejer för att koppla ihop det med elsladdar för att det inte finns vanliga uttag)
• Spegel (om du inte nöjer dig med badrumsspegel , eller speglen i hissen ;) )
decilitermått! eller ja, alla måtten! glöm inte grytlappar när du väl ska ta ur varm mat ur ugnen. kaffebryggare och filter! sen är det inte helt fel med ett litet sykitt, rätt vad det är står du där när en knapp har lossnat! tändare är inte bara till för rökare, utan även när man ska tända ljus! duschdrapperi och krokar att fästa det i. jag kommer ihåg att jag hade massor att slänga, men eftersom allt kom i lådor saknade jag avfallspåsar!

Klädgalgar, gardiner, blommor,något att pryda väggarna med, ett par vaser,brödkniv, pennor,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Tack, tack! =)

Ficklampa, värmeljus och tändstickor om det blir strömavbrott. Bokhylla som hänger på vägen. Sax. Vattenkokare spar mycket el. En matta på golvet så blir det mer ombonat. Väckarklocka. Äggur (jag använder i alla fall inte mobilen när jag kokar pasta). Hushållspapper o servetter. Microtrasa för städning.
Mycket av det som andra har räknat upp här i tråden går bra att köpa på loppis.
Elvisp, plastbunkar, rivjärn, strykbräda/stryjärn, diskställ, kökahanddukar. och sen saken jag inte hade på säkert ett halvår - duschhanddukar :P hahha
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

vet nte om någon skrivit det men ost hyvel va jag utan ett bra tag! riktigt störande… sen är batterier nått jag alltid har hemma..
Jag klarar mig alldeles utmärkt utan strykjärn o strykbräda! :)
Det mesta har redan blivit uppräknat… Men… Tvättkorg? Toalettborste? Krukväxter? (Det skulle inte jag vilja vara utan!) Ugnsform? Stekspade? Duschdraperi?
Vart ska du flytta??
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Oj, tack för alla tips! :)
#18 - Vet inte än, har inte fått beskedet som säger det än. :P Beror på var jag kommer in! :D
Oki. men vart har du sökt?
Gävle, Karlstad, Örebro, Östersund och Växjö. ;)

Tycker ni verkligen att man måste ha precis alla prylarna innan man flyttar? Jag tycker det skulle kännas bra om man inskaffade saker efter behov. Överallt finns en massa butiker, tillbudet är enormt stort så vad händer om man inte har en korkskruv? Man trycker in korken i flaskan. Eller om man inte har burköppnare. Då ringer man på grannen och inleder ett trevligt vänskap. osv
Det viktigaste tycker jag att du har med dig en lista på telefonnummer som du kan ringa och rådfråga, en mobil, kläder och sängkläder så du inte fryser och någon gryta med mat att börja med så du inte går hungrig.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
En Victorinox Swiss Champ. Den med allt.
Jag brukar alltid ha en sån med på resor, på bortajobb mm. Har klarat mig ur många problem som annars hade krävt en hel vertygslåda. Sen kan den naturligtvis i längden inte ersätta riktiga verktyg, men den klarar massor av småjobb.

Plåster! Man glömmer lätt bort och så står man där och försöker vira hushållspapper runt fingret ;), tro mig det funkar inget vidare!
Egentligen klarar man sig utan mycket i början. Det viktigaste är att ha grejer så man kan sköta hygien och matlagning. Det verkar ju som om du kommer hamna i någon större stad och det mesta finns att köpa när man kommer på vad man behöver! Att köpa nu och sen släpa med allt i flytten blir bara massa extraarbete!
Tack för tipsen! :) Nä, jag kommer inte ha allting, men mamma och pappa är väldigt måna om att jag ska ha så mycket som möjligt (mest matgrejjer i.o.m. att jag är diabetiker och de är lite oroliga nu när jag ska bo ensam för första gången under en längre period).
Jag har däremot en fråga, mest riktad till er som nyligen har tagit studenten och flyttat hemifrån (i år eller för ett par år sedan). Givetvis får andra svara, men kan tänka mig att det har ändrats en hel del över många år.
Jag har en mobiltelefon som är bunden till Telenor fram till december 2008 (alltså drygt ett halvår kvar). Jag är väl inte så där helnöjd över det eftersom nästan alla mina vänner har andra opperatörer och det blir ruskigt dyrt att ringa dem. De enda i min närhet som har Telenor är mamma, pappa och ena systern.
Jag funderar på om det är värt att skaffa hemtelefon eller om jag kan klara mig på mobilen (Telenor fram till december och sedan annan opperatör efter det)? Hur har ni gjort? Vad ligger en ungefärlig telefonräkning på? Svårt att säga, jag vet, beroende på samtalslängd och antal, vilket abbonemang (heter det så?) jag har osv., men om man inte överanvänder telefonen, utan bara ringer några samtal i veckan. :)

Du kan gå in på olika tele-sidor och kolla deras samtalspriser och abonnemangsvillkor. Du kan se där vilket bolag som är mest fördelaktigt just för dig. Vilken operatör dina kompisar har t.ex. och vad vinner du på att välja samma operatör. Om du ofta ringer dina föräldrar, kan det bli tvärtom. Du kan också ha kontantkort. Vi har djuice med kontantkort och det fungerar utmärkt eftersom vi inte har långa pratstunder. Beror på hur man använder telefonen, så det borde du kolla upp själv för att komma till bästa val.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Inte ens jag äger allt de dära, och jag har nu mer bott ensam i 2½ år ungefär^^
Medicinlåda, där du har typ plåster och förband. Olyckan kan var framme så fort.
min bror och hans tjej har ingen hemtelefon, de hade det i början men inte nu längre..
#29 De har inte jag heller.. har ingen användning för det:)