betong och cement
Detta är kanske en otroligt korkad fråga, men vad är skillnaden på betong och cement?
Det var ingen dum fråga - jag rådfrågade wikipedia.se:
"Betong är ett byggnadsmaterial som består av bergmaterial (ballasten) sammanbundet av cementpasta (cement och vatten)."
Cement är alltså en delmängd i betong…
"Cement är en viktig ingrediens i betong och bruk. Den första svenska cementen såg dagens ljus 1872 i Lomma i Skåne men redan för ett par tusen år sedan använde sig romarna av cement- och betonglika material vilka de kallade concretum - därav det engelska ordet concrete. Byggnadsverken kallades Opus Caementum, därav det svenska ordet cement. Romarnas kunnande gick dock förlorat efter rikets sönderfall och tekniken var länge bortglömd."
"Hemmet i Fokus - Svaret på dina frågor!"

Tack för svaret :)
Då infinner ju sig följdfrågan. När bör man välja det ena framför det andra?
Ska du foga ihop betongblock använder du väl cement?

Ja, såna svar får man där man inte talar om varför man frågar nåt. :)
Jag funderar på att gjuta en altan-grund när jag får min nya lägenhet (dröjer dock till nästa vår), för att i ett ännu senare läge kunna bygga ett uterum där. Till att börja med kommer den nog mest bli som en pergola.
Fast alla mina frågor om att gjuta en grund och bygga pergola hade jag tänkt ta lite längre fram i en alldeles egen tråd, men om det är någon som har en beskrivning på hur man gör tar jag tacksamt emot det.
Ja, jag är ingen murare - men jag gissar att då man gjuter en betonggrund så använder man cement som en av ingredienserna.
Som i #1 alltså - dvs ballast, bundet av cement och vatten.

Och här lite mer tips om gjutning av plintar.
Thomas Forsmans snickarsida har lite byggideér :)
Tack för länkarna.
Jag kommer nog tillbaka med fler frågor om det längre fram.