Byte av försäkring samt bank
Jag funderar på om det inte finns bättre och mer prisvärd val av bank samt försäkringar som jag har idag.
Vad bör man tänka på att ta reda på vid byte av bank?
Känner mig som en novis då jag haft samma bank sedan jag föddes.
Vidare så funderar jag på om jag skall byta bolag för hemförsäkring, likadant där vad bör man ta reda på så man kan jämföra försäkringar på bästa sätt.
Bör jag ha någon mer försäkring än hemförsäkring som jag i dagsläget endast har?
Det beror nog på vad du vill få ut av din bank. Vad använder du den till? Har du stora summor liggande på ett konto kan det vara bra att titta på alternativa lösningar för dina placeringar.
Men om du bara vill ha ett konto där din lön går in som du sedan kan nå från internet och via olika kort så duger nog vilken bank som helst. Du har inte speciellt många ören att tjäna på att byta bank i det läget (oavsett vad bankerna själva påstår).
När det gäller försäkringar är det helt en fråga om vad du behöver. Har du en bil behöver du en försäkring för den till exempel. Har du villa behöver du en för den…
Tänker du på pensionsförsäkring så kan det absolut vara bra att skaffa en om du inte redan har det. Livförsäkring skaffade jag först när jag hade familj. Innan dess tyckte jag inte att det spelade lika stor roll om det skulle hända mig någonting eftersom jag inte försörjde någon som var beroende av mig.
Det blir lite luddigt att ge råd när man inte har en aning om vad du är ute efter.
Tom

Tror att det försäkringsbolag du byter till hjälper dig och förmodligen även den bank du vill ev vill byta till.
#2, det är inte bra attt fråga den som vill kränga på en någonting om vad de tycker att man ska köpa eftersom de är 100% partiska i målet och bara har ett intresse. Nämligen att få dig att betala så mycket som möjligt för så lite som möjligt.
Tom

du kan ju alltid boka ett personligt möte på olika banker och fråga ut vad de har för kostnader och sparräntor m m. Om du säger såhär: Jag eventuellt funderar på att byta bank, kan ni övertyga mig varför jag ska byta just till er bank? Då ställer DE alla frågor som du skulle behövt fråga, dvs dina omständigheter och penningtransaktioner, vad du använder banken till mm. Om du gör om det på olika banker, då har du fått veta det mesta och kan jämföra själv.
När det gäller försäkringsbolag, kan du begära skriftliga avtal om alla sorters försäkringar från alla bolag och lusläsa villkoren och kostnaderna. Tyvärr finns inte genvägar, men pröva först med konsumentverket, fast jag tror inte de har jämfört sådana bolag. Vad jag vet så ligger de rätt så nära varandra för att få så mycket som möjligt, och tappa så lite kunder som möjligt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo