Bra tjänst på nätet
De har lanserade sin sajt nyligen. Tycker deras koncept verkar klockrent. Konceptet går ut på att du lägger ut det objekt du vill sälja och sedan får mäklarna bjuda under varandra. Dvs bjuda under varandra när det gäller mäklararvodet.
Oskar
Idén är bra. Den redan oseriösa mäklarbranschen kan knappas bli så mycket mer oseriös med det här förfarandet.
Tacka vet jag gamla tidens "hederliga" bilskojare… Det var i alla fall allmänt känt att de försökte lura dig.
Sorry, lite utanför ämnet men jag kunde inte låta bli.
Tom
Risken är att inga mäklare, eller väldigt få, går dit och bjuder. Då dör tjänsten.
Vänliga hälsningar
Niklas
Måste bara säga till er som hela tiden säger att mäklare är skojare att ni vet så himla lite.
#3, Känner du att du med ditt inlägg har givit oss en annan bild av mäklarsläktet?
Det jag skriver är till största delen egna erfarenheter. Med tanke på hur lite du skrev för att ändra vår bild av mäklare kanske man kan anta att du inte har så stor insikt själv? Rätta mig gärna om jag har fel.
Tom
Haha… vad tokigt det blev… när jag skulle skicka blev det nåt knas så jag gick tillbaks och tryckte på publicera igen… och då blev det visst bara det där med.
Det jag ville få fram var att de som anses som skojare är oftast de äldre män som tývärr vägrar gå i pension. De mäklare som finns på "marknaden" idag har högskoleutbildning och otroligt höga krav. Nu vet jag att det finns skojare ändå men det gör det överallt och knappast mer, eller mindre, inom fastighetsmäklarkåren.
Och ja, jag är mäklare själv med eget kontor och jag har haft kunder som blivit missnöjda och klagat på mig som den där jävla mäklaren… när allt jag gjort är att framföra säljarens val.
Din nedvärderande mening "Känner du att du med ditt inlägg har givit oss en annan bild av mäklarsläktet?" var alltså i detta fall helt onödig ;)

Det grundläggande problemet är väl att mäklaren ska representera både säljaren och köparen. På så sätt blir det ju ofta någon som känner sig missnöjd.
mvh
Oskar
#6, Nej det kan jag inte alls hålla med om. En bra mäklare kan klara av att tillgodose båda parter.
#5, För mig som privatperson och kund spelar det inte någon roll vem inom kåren som beter sig illa. Hela branschen får en oseriös stämpel om fler än hälften beter sig på ett oproffessionellt sätt. Det är inte heller bara "äldre män" som har gjort ett oseröst intryck på mig även om du påstår att det oftast är så.
Jag kanske har högre krav eller orimligt höga krav på de mäklare jag träffar. Men när det rör sig om mina pengar och min bostad eller tilltänkta bostad tycker jag att jag har rätt att få veta mer än att "vardagsrummet är fantastiskt ljust".
Jag har en känsla av att de flesta mäklare till exempel inte tar de potentiella köparnas pengar på allvar. Det kan röra sig om flera miljoner och mäklarna hanterar det som vilken liten skitaffär som helst. Det är respektlöst och bara ett tecken på att mäklaren har tappat greppet om vad han egentligen gör. Mäklaren kanske dessutom tycker att det är lite ballt att han kan "hantera" så stora summor med nonchalans?
Du som seriös mäklare borde ta kritiken på stort allvar och försöka göra någonting åt hur vi ser på er som grupp. Det är du som blir lidande i slutändan. Eller kanske hinner du tjäna så mycket pengar innan det händer att du inte behöver bry dig?
Jag har köpt och sålt ett antal bostäder och jag har varit på hundratals visningar så jag har råkat ut för både det ena och det andra när det gäller mäklare och min personliga bedömning är att fler än hälften av alla mäklare jag har träffat på har fel jobb.
De flesta som går på en visning får aldrig reda på hur usel mäklaren är eftersom de tar förgivet att mäklaren talar sanning och därför inte kollar upp alla uppgifter som mäklaren ger. I slutändan är det dessutom bara en enda av alla spekulanter på en visning som får köpa objektet. Han kommer att upptäcka om mäklaren var bra eller inte, de andra får aldrig veta det. Så den generella bilden av mäklare kanske är lite bättre än min bild.
Jag kollar numer alltid upp de viktiga uppgifterna med externa källor innan jag fattar beslut och det är sällan allt stämmer som mäklaren sagt.
Den bästa lögnen är den som innehåller en del sanning…
Tom

#7 Ok. Fast det borde ju ändå försvåra. I allafall för de som inte har en 100%-ig moral…
Oskar
Mäklare lever på procentuell provision och har gjort guld på det, att få upp priset till varje pris. Ett så bra jobb att jag lärde mig genom att sälja alla själv:) En mäklare som smörat länge och värderat, blev inte glad.