Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 2130 ggr
CBA
0

Sörande grannar, vad göra?

Jag håller banne mig på att gå upp i atomer, jag är för tillfället så förbannad att jag har svårt att träffa rätt på tagenterna för att handerna skakar så.

Våra grannar ovanför oss har två tonårsungar…ja jag skriver ungar för det är precis vad dom är, så fruktansvärt respektlösa!

Dagarna i ända är det ett jäkla liv på stereon och det dunkar ett monotont dunk dunk dunk ner till oss. Ibland så högt att bebben väcks när han sover middag.

Jag sådan lust och gå upp med en slägga och banka sönder den där helvetesmaskinen !

Musiken stör tom grannarna som bor snett under oss, då förstår ni hur det kan låta kanske.

Det spelar ingen roll om vi går dit och säger till dom (vilket vi gjort massor av gånger), dom sänker just då men sen är det kört igen nästa dag eller kanske bara fram till samma kväll.

Föreningens ordförande har varit dit massor av gånger, men han är helt fel man för jobbet då han är konflikträdd. Förvaltaren har varit dit massor av gånger (som även han är konflikträdd)…dom har skrivit brev till familjen…vi övriga i trappen har fyllt i klagomålslistor på denna familjen under 1 månad som sedan lämnades in. Att prata med föräldrarna är som att prata med en vägg….dom anser att det är vi övriga i trappen som terroriserar dom och att vi i sådana fall får säga till (läs fostra) derar ungar.

Nyss haffade jag dottern i trappen(det var det som gjort mig så förbannad) och sa åt henne att nu får det räcka och att jag kommer ringa störningsjouren (dock har vi ingen sådan) på dom varje gång och att varje anmälan registreras och sparas av dom. Responsen jag fick var ett lamt -Ok, ska tänka på det! medans hon fipplade med sin mobil.

När man bor i en borätt så ska man väl för sjutton kunna kräva lite högre standard…eller!?

Vi har klagat på denna familjen i ett år nu och inget händer….att bostadsrättföreningen har skött detta slappt är det ingen snack om!

Har ni några tips…vad skulle ni ha gjort ?

Jag håller bokstavligen på att bli galen av att konstant ha ett dovt dunkande från deras musik…vi har ingen chans att få välja när vi vill ha det lugnt och tyst….om vi inte flyr lägenheten, men man ska ju inte behöva fly hemmifrån för att få lugnt!

PS. Hittade ingen bättre kategori att lägga detta inlägg under.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lise-Lotte
0

Usch vad frustrerande när inget händer Ledsen

Jag hade nog fortsatt att trycka på styrelsen och om de inte kan sköta sina uppgifteter så ska de inte heller ha jobbet, eller hur?

Fortsätt namninsamlingar, skriv upp allt (när de stör) så att ni har ett bra underlag. Ring och prata med Miljöförvaltningen som kanske kan råda er men är det så pass mycket och för jämnan så ska föreningen kunna avhysa dem. Men viktigt då att ni dokumenterat och att ni är flera som gör det.

Lycka till!

Tom
0

Styrelsen ska skicka varningar till ägaren av lägenheten och sedan bör man passa vidare ärendet till juristerna som får ta över eventuell vräkning. Viktigt, som Lise-Lotte skriver, att alla störningstillfällen finns dokumenterade.

I min förra förening där jag satt med i styrelsen hade vi ett externt bevakningsföretag som alla boende kunde ringa till om någon var störande. Den som hade stört fick betala fakturan (Knappt 2000 kr). Det blir väldigt kännbart för de flesta att behöva betala 2000 kronor varje gång de stör sina grannar.

Proceduren fanns inskrivet i stadgarna så den som störde kunde inte hänvisa till att de inte visste om denna regel.

Kolla med kommunen om de har någon störningsjour.

Lycka till!

Tom

CBA
0

Jag blev riktigt lack för någon vecka sedan då jag ringde förvaltaren och sa åt honom att komma och säga till dom då det dånade där uppe.

Jag var ju tvungen att överhöra samtalet med grabben (som det var då) och ilsknade till då förvaltaren säger till killen att -Be mamma eller pappa ringa mig! vilket han SJÄLVKLART gör *ironi*

Inte fasen talar han om för föräldrarna att han skolkat hela dagen och att han stört så illa att förvaltaren plingat på dörren…snälla vad tror dom!!

Jag undrar även varför inte skolan reagerar, för det kan dom ju inte ha gjort, det är ju faktiskt skolplikt!

Vi har tryckt på om att vi vill ha en störningsjour att kontakta när det är nått, grannföreningen har en och det är tydligen inte så kostsamt. Sen undrar jag om det inte är så att det är "krav" på att det ska finnas störningsjour enl. bostadsrättslagen ?

Dom vi har att ringa till är förvaltaren som man bara når under kontorstid, knappt det ens och ordföranden som även han är svår att nå och som oftast reser bort under helgerna. Detta gör ju att vi får ta saken i egna händer till ingen nytta.

Det är inte svårt att bli lite syrak !!

Tom
0

Tänk på att det normalt inte egentligen är ordförandens uppgift att agera störningsjour. Han har troligen inte ett extra öre betalt för att ta på sig den rollen. ALLA som bor i en Brf har samma ansvar att få föreningen så bra som de vill ha den. Om inte de boende själva är beredda att lägga ner någon energi på att det ska bli bra så kommer troligen ingen att vilja sitta med i styrelsen längre och då har föreningen seriösa problem, jag lovar.

Vad jag upplevde starkt när jag satt i styrelsen var att flera boende inte hade någon som helst uppfattning om vad styrelsen var till för. De räknade kallt med att ALLT som de boende ville ha hjälp med var styrelsens sak att ordna. Att de själva skulle ta ansvar för sitt boende var helt främmande för dem. Oavsett om det gällde snöröjning, fel färg på blommorna, T-banespärrarna i närheten (Ja faktiskt!), bilar som parkerat fel, grannar som grillar på balkongen, någon som bara har 22 grader inomhus istället för 23, tapeter som flagnat på en vägg, katter som kissar i lekparkerna eller störande grannar med mera med mera… De som sitter i styrelsen har många gånger ett ganska otacksamt jobb som de inte ens får betalt för (OK, de får en symbolisk summa på runt 500 - 2000 kr/mån som jag lika gärna kunde varit utan.).

Tack och lov var de flesta boende i mitt område väldigt förstående och uppskattade det arbete man la ner.

Så mitt råd till dig är att gå med i styrelsen och ta tag i det här så att det blir någon ordning på problemet (om du tror att du kan göra det bättre?).

Jag hoppas att det löser sig för dig.

Tom

Oskar
0

Låter jobbigt!!! Jag har tur som bor högst upp (inga ovanför som stör) och att majoriteten i huset är pensionärer.

Vet inte vad jag skulle gjort i din situation. Det med störningsjour som Tom nämner låter bra, dvs att det kostar varje gång någon stör.

Annars skulle jag nog konsekvent ringa på dörren och telefonen så fort de störde. Hoppas på att trötta ut dem. Men det verkar ju som om du redan provat det… Kanske spela superhög musik de tider på dygnet då de sover???

Oskar

CBA
0

#4 I våran förening så är det ordföranden som har det som uppgift att ta hand om störande grannar. Jag vet att det är ett otacksamt jobb men har man åtagit sig uppgiften får man väl gilla läget tycker jag. Det är ju inte så att någon blir tvingad till att sitta i styrelsen och våran ordförande har haft sin post i massor av år…så så illa kan han ju inte tycka att det är !

Att ordföranden och förvaltaren får ta det är ju resultatet av att de inte VILL ha en störningsjour det vet jag för faktum !

Ang. vaktbolag så har vi ett men som bara då och då patrullerar parkeringen och lite i området för att hålla buset borta från bilarna, inga andra uppgifter ingår i det avtalet.

Vi har för övrigt en väldigt bra och väl fungerande förening med mycket god ekonomi och det har tills för 3 år sedan varit lugnt på gården…tills då vi fick nya grannar i 3 olika omgångar som tyvärr varit mer än störande. Jag tror att det är pga att det alltid hittills varit så lugnt som vi inte har någo störningsjour, för den har inte behövts förrän nu. Vi har bott här i 12 år och andra i trappen i över 20 år och det har i alla år varit lugnt.

I föreningen där du satt i styrelsen måste ha haft den otroliga oturen att ha alla tänkbara gnällspikar och det är ju trist medans vi har en väldigt trevlig grann anda där alla hjälper varandra och ställer upp på varandra !

Jag tänker inte gå med i styrelsen därför att jag VET att jag inte kan göra ett bättre jobb än vad de redan gör, det är inte där skon klämmer ;o)

#5 Det är när man har ett vaktbolag som åker på störningar som det kostar, man får alltså betala för deras utryckning (jag har själv jobbat som väktare). Medans störningsjouren endast besöker den störande lägenheten, tar uppgifter från den som bor där och lämnar en kopia av anmälan medans orginalet registreras och sparas. Om det i detta fallet är skolungar som är hemma under skoltid så kontaktas tillslut om det är ett upprepande ärende, socialen då vi har skolplikt bla.

Anmälningarna samlas och finns hos störningsjouren och kan användas av hyresvärden som styrkande om det blir aktuellt med en avhysning.

Det blir inga böter för den som blir anmäld, utan den får varningar.

Ringt på dörren har vi gjort massor av gånger och vi ser att dom tittar i titthålet, låser dörren och vägrar öppna. Det finns inga telefon nummer att få tag på till dom då de är helt anonyma i telefonböcker och på internet.

Tanken har slagit oss att man skulle ge igen på tider då de tex sover men iom vi själva har småbarn så kan vi inte kräma på stereon mitt i natten…sen vill vi inte sjunka till deras nivå heller då de har börjat med hämdaktioner sen vi börjat klaga på dom.

Det är en jäkla soppa och vi har provat med allt…det här är riktigt uppkäftiga, nongalanta och respektlösa ungar. Hade det varit mina barn som betedde sig så här och det kommit till min kännedom då hade jag blivit riktigt arg och markerat ordentligt…men det är jag det !

Susanne
0

Jag förstår ert dilemma, fy för den lede Ledsen

Ni kan och får ringa polisen…uppmuntra alla andra i trappen att göra likadant.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
0

Usch vad jobbigt det låter.

Min bror och hans flickvän har länge haft problem med sin granne. Dels spelar hon musik väldigt högt, men än värre är att hon har en förmåga att sjunga opera och onanera länge och högljutt på alla dygnets timmar. Och då menar jag verkligen sjunga opera och onanera samtidigt….

Varje gång är hon lika utsäktande då de ringer på och säger åt henne att vara tyst. Men hon verkar ha plågsamt kort minne.

Har inte Hells Angels nån bra störningsjour? :)

Mvh // Johan

Tom
0

Börja med att måla för dörrögat!  ;-)

Vi hade över 360 hushåll i vår förening och då är det ofrånkomligt att inte alla är mönstermedborgare. De som är jobbiga märks också mycket mer än de som sköter sig.

Det är i alla fall trist att några få ska få förstöra så mycket för andra.

Tom

CBA
0

Jag har fått ett bra tipps från Susanne som jag tänker sprida och använda mig av om det inte händer nått snart ;o)

#8 *hmmm* det kanske vore nått att anlita H A :o)

Det är roligt med grannar nästan jämt !

Oskar
0

Om man ska se det positivt så kan man ju säga att ni i allafall har kontakt med era grannar. Inte alla som har det. He. :) Själv såg jag en av mina grannar för första gången förra veckan…och då har jag bott här flera år…

Oskar

CBA
0

#11 *ler* Så var det för oss de första åren med, vi träffade aldrig på några grannar och började nätan undra om vi ens hade några. Men jag tror nog att jag hellre har det så än att behöva veta av dom för mycket.

Vi har haft högljudda nymfomaner som körde hårt dygnet runt grannar, möbelkastande rabiata grannar, psyksjuk skrikandes efter Gud att komma och hämta honom grannar och nongalanta stereokrämande tonåringar grannar under de senaste 7 åren varav de möbelksastande, psyksjuke och stereokrämande under de senaste 3 åren….det har varit livat i lägenheten ovan oss kan jag påstså !

AktieTrader
0

ååå vad skönt att bo i villa.

johan
0

Där vi bor nu är det första gången som jag tycker att jag känner mina grannar. Mycket trevliga.

Mvh // Johan

lisette
0

nu har jag inte orkat läsa igenom alla långa inlägg. men jag tänkte berätta om min storebrors granne.

de bodde oxå i en bostadsrätt, i limhamn i malmö. en tant i granntrappen älskade att sjunga opera, men hon kunde inte riktigt. hon höll på mitt i nassen och sjöng.

de ringde polisen, spelade in när hon sjöng osv. det höll på ett år! de skrev listor, ringde polisen igen. sedan fick de henne vräkt, från en bostadsrätt! det var uppe i rätten och min svägerska fick vittna…

Oskar
0

#13 Ja villa är inte dumt. Eller så köper man upp grannlägenheterna och fyller dem med äggkartonger. :)

Oskar

CBA
0

Jag fick veta i helgen att dom ska flytta och att vi får nya grannar (förhoppningsvis bra ena) i månadsskiftet juni/juli :o) *jeeeiii*

lisette
0

då slapp du ju flytta… gött!

AndersE
0

CBA, så skönt för dig. Jag har följt den här tråden med rysningar (och glädje över att bo i villa…).

CBA
0

#18 Ja det känns ju skönt att inte behöva känna sig ännu mer stressad över att vilja flytta!

Nästa boende blir en villa och helst med grannar på relativt långt avstånd ;o)

#19 Ja du…det HAR varit en rysare men nu ser jag framåt mot ljusare och lugnare tider :o)

[slo]
0

Uuuh, skriv inte sådär… Jag flyttar från avskiljd villa med underbara grannar till en lägenhet, visserligen överst, den 1e juni.

lisette
0

då kan du störa alla dina grannar sistället slo…

CarCar
0

#21 Stackars grannar när vi drar igång dansmattorna Oskyldig

bubbelbubbel
0

en tråd som passar mig…haha.
vi bor på andra våningen, killen på fjärde våningen är psykadeliskt trance-fan…därifrån kommer det ooofta ett monotomt dunk dunk dunk dunk dunk dunk. så när man kommer hem från jobbet, trött i hågen, lägger huvudet på soffkanten..så låter det, dunk dunk dunk..vi har turen att vara vän med vårat monotoma dunk, och han sänker direkt om vi säger till..vilket är uppskattat ! :)

i huset mitt emot, bor en kille i vindsvåningen, dvs, fjärde våningen, och han, han är en, respektlös idiot, för han drar på vare sig det är klockan 4 på eftermiddagen, eller klockan 4 på morgonen, spelar INGEN roll vilken dag i veckan. han spelar konstant. vissa dagar kan man höra hur det ljuder sång till dessa olika låtar han spelar. och att sätta på hårdrock vid fyra, fem en torsdagsmorgon, är inte speciellt trevligt.
hade han bott i mitt hus, hade jag sett till att han inte haft några..familjejuveler kvar ? och som man kan räkna ut, är en vindsvåning på sommaren väldigt varm, vilket resulterar i öppna fönster. aj aj aj i öronen. till historien kan tilläggas att det är hans farmor som betalat lägenheten åt honom, vilket gör det hela ännu mer respektlöst, att han efter en polisanmälning inte borde visa henne mer respekt och skärpa sig.
tycker synd om paret under honom, och deras lilla ettåring…

luciano
0

CBA, jag förstår ditt problem helt och hållet. Själv så flyttade jag och min sambo i en nyproducerad lägenhet med underbara grannar. Dock ligger inte problemet i vårt hus utan i huset mitt emot där det är bara oansvariga ungdomar som flyttat in (undrar förresten hur de har råd eftersom de här lägenheterna är inte precis billiga) och som nu har haft fester under nästan hela föregående månaden. Har de inte riktigt fest då är de 6-7 st på balkongen som vrålar, skriker och brölar in på morgontimmar, riktigt jobbigt. Snart så blir vi galna båda två och det som irriterar mig ännu mer är alla andra fegisar i vår förening som bara går och gnäller om det att de käner sig störda men gör ingenting. 

Vår styrelse och fegis till ordförande tycker inte vi ska ha ngn störningsjour eftersom vi inte ska "polisiert" område??
Så nu undrar vi också om inte villa blir nästa lösning, fast det känns så j…. fel att det är vi som ska behöva flyttta och inte de som stör…

CBA
0

#25 Vi har som sagt haft otrolig otur under ett par år och de senaste nötterna vi hade ovanför oss bodde bara tillfälligt här sa dom, i väntan på större boende (vi tror att det var två familjehalvor som slog sina påsar ihop). Så de tyckte väl att "vi ska ändå flytta så skit samma om vi stör".

Nu har vi fått nya grannar och det var fruktansvärt nervpirrande under tiden vi inte visste vad för människor som skulle flytta in. Nu verkar det som att de nya grannarna som är i våran ålder verkar vara vettiga personer som är trevliga att prata med.

Dom håller på och totalrenoverar hela lägenheten på en gång just nu så det har varit en hel del bilande, borrande och bankande men det är oljud vi kan leva med för det är ju inget som kommer vara så för alltid.

Det känns bedrövligt när det är så som du säger att det är dom som blir störda som tvingas flytta för att få ro när det borde vara tvärt om !

Sen har du väldigt rätt i att folk är för fega och inte vågar konfrontera de som stökar. Jag vet inte hur många gånger som jag var och plingade på deras dörr när det dånade musik 7 på morgonen i trappen.

Här om kvällen överröstades våran tv av musik som ett par ganska nyinflyttade grannar i huset tvärs över gården spelade. Kl. var väl runt 22 tiden när det började och höll väl på i en timme drygt innan det tog slut. Detta var en vardagskväll och det förvånar mig att ingen jäkel reagerade och bankade på hos dom….hade det varit jag så hade jag varit hos dom direkt.

Tänk vilken volym de hade när de som bor flera portar bort, inte ens i samma hus som oss spelar musik så högt att man kunde ha trott att det var våran stereo som pumpade musik (inte för att vi skulle drömma om att kräma på sådär) !!