Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 4816 ggr
mariatingsund
0

frågor om glas i heminredning

Jag har lite funderingar, jag hoppas på att få några svar, det vore kul att veta hur folk tänker.

1 - Är det intressant med objekt i glas i heminredning? Vilken sort?
2 - Är det för dyrt/för dåligt/för få att välja bland i handeln?
3 - Var brukar ni köpa era bruksglas?
4 - Använder ni glas i heminredning eller bara i köket?
5 - Var hittar ni de finaste glasen?
6 - Hur mycket vill ni ge för fina dricksglas?
7 - Går ni och söker på nätet efter annorlunda glas eller går ni direkt till Duka?

Ni får gärna lägga in bilder också av era glas ni gillar bäst.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Chrihanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder dessa glas oftast, de tillhör "fruits-serien" och kommer från Lindshammar Glasbruk.

Jag använder dem både till varmt och kallt, de är suveräna. Tycker om dem, gillar tyngden i glasen. Har olika färger och just nu gillar jag lime. Den röda är också väldigt fin. Och orange förstås… :)

Denna bild hittade jag på deras hemsida, får man lov att länka så? Finns det månntro någon copywrite jag måste ta hänsyn till? Hojta till isåfall.

Chrihanna
0

Här kommer glasen i andra färger, lite sämre bild.

Samma källa på denna bilden som den förra.

mariatingsund
0

Riktigt fina. Synd att Lindshammar stängde portarna. Någon annan?

[Asta]
0

Vi pratar om glas att dricka ur? Där måste jag erkänna att vi är jättetråkiga. Bruksglas köper vi på IKEA eller motsvarande. De vi har just nu 39 kr för 12 st. Jag tycker om roliga glas, men jag vill inte betala mycket pengar för dem. Tycker nämligen om att byta glas då och då. Inte ha samma glas i hela livet. Och då får det inte kosta för mycket för då vill förmår jag inte kasta dem när det blir så dags.

Däremot glas i form av vaser och dylikt har jag några stycken som står framme. Där är jag beredd att lägga lite mera. Vissa står i ett skåp och kommer bara fram vid olika blomsterarrangemang. Lite ljuslyktor och så i glas finns det också. Men där är det också så att de får inte kosta för mycket - vill kunna byta ut dem.

Jag tycker nog för min egen del att det finns mycket glas att välja på. Men vi har inte heller så speciella behov.

rakuLotta
0

Jag håller nog med…är lite ombytlig och vill kunna byta. Min man hade med sig serien chateau från kosta boda till hemmet. Den har jag tröttnat på för länge sen så den står där så fint i skåpet…. har köpt vinglas , ganska stora baljor i rökfärgat glas på hemtex som jag gillar nu och vattenglas i rök och guldornament från Indiska. Inte nån panik om barnen skulle paja dem heller…

Känns hemskt att säga såhär, för egentligen så är jag mycket för hantverk(fuskar med keramik som hobby, och håller mest till på keramik i fokus här)

Skulle jag bli miljonär så man hade obegränsade tillgångar….då hade det vart annat ljud i skällan. Tycker mycket om glas nämligen… men just nu får det bli lite budget om man vill kunna variera sig.

mariatingsund
0

Här hemma har vi varsitt finglas, eftersom smaken är som baken, olika. Till vatten använder vi faktiskt senapsglas som vi diskar ur när burken är tom. De är faktiskt fina, lite regnbågeskimmer över dem. Det är nog så för många familjer, och det är inte heller något att hänga upp sig på. Det vore kul om ni la in några bilder också. Undrar också hur trendkänsligt glaset är egentligen. Det var typ bara klarglas förr, sedan var det med en massa färg, nu är det lite billigt slipat glas på Rusta iaf. Personligen tycker jag nog att man kan dricka vatten ur vilket glas som helst, men ett glas vin vill jag gärna dricka ur sådant glas som jag riktigt gillar. Och för mig får det gärna vara tungt kristallglas som på bilden här.

rakuLotta
0

Vet inte om glasen syns ordentligt. Här är dom i alla fall på juldukningenGlad

drutten53
0

ojdå…glas..ja ni vänner nog har jag glas..och då mycket..fick snygga nu i julas av min sambo…lägger in lite biler på mina finglas..i köket har jag glas från Lidl..en satts på tre storlekar..6 av varje…här kommer dom jag fick i jul..dom är först..dom har olika mönster..inget är likt den andra..bakom står andra gröna med fot..och glasbubblor isjälva glaset..föst står tekoppar i guldglas..o sockerskål..arvegods från mina föräldar

drutten53
0

nästa bild är..tre olika storlekar i kristall..snaps/vin/ whisky

drutten53
0

nu kommer..skumpaglas med fot och guld stjärnor..tillhörande ljuslyckta som står först

drutten53
0

nu  så till ett arvegods igen från mina föräldrar..dessa fick dom i bröllopspresent för 57 år sen..men saknar efter flytt..ett grogg-glas…två öl-glas…dessa gick sönder i flytten…har hela setet annars..12…om det är något som har eller vet..eller hittar något av denna serier..(KORPEN)..så hör av er…vill ha allt komplett

mariatingsund
0

Vad härliga korpen glasen var! Vad står på etiketten, Reijmyre?

drutten53
0

hej mariatingsund…står kosta..har skrivit till dom..men dom svara att dom inte har dessa..tror oxå det står SA..eller AS…måste inskaffa mig förtstoringsglas

Chrihanna
0

Jag gillar oxå att byta glas, men byter inte till vadsomhelst.. kravet är att jag verkligen gillar dem… Och därför blir det inte att jag tröttnar så snabbt på dem heller, och då gör det inte så mycket om de kostar lite.

Jag använder även några glas från danska rosenthal, de tycker jag oxå är fina. Känns som att själva glas-materialet är av godare kvalitet än "soda-glasen" från ikea. Dessa gnistrar riktigt och är så fina att titta på.

Chrihanna
0

Svårt att hitta bra bild på nätet, ett försök till.

Dessa glas har jag nog använt i en fem-sex år nu och tycker fortfarande att de är så fina och blir glad av dem. Likaså de där Lindshammar-glasen jag postade i början.

mariatingsund
0

är det ingen som gillaar det där romantiska chabby chic?

[Asta]
0

#16 - Nej det där är nog inte riktigt min stil. Är inte speciellt förtjust i slipade glas.

Däremot har jag röda glas som jag fick från min moster som är så fula att jag tycker de är fina. Har dem i två storlekar. Eftersom de är nedpackade får jag visa upp dem från en receptbild. Det är den lilla varianten - tror jag.

drutten53
0

ojdå fina glas du har mariatingsund..ha en bra kväll

vanessa
0

#16 Älskar de glasen. Sådan som jag gärna använder. Men använder dussinglas rätt ofta, för finmotorik är lite kass, så glas och sånt åker ur mina händer. Vill inte sabba fina saker. Men dina glas är underbara, har du gjort dem själv? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mariatingsund
0

jag gjorde dem ja, lyktan och vinglasen blev mina privata, resten lånade in från min lilla butik för kortets skull. (Jag gjorde kortet till vernissage 3 maj i Ljungby, om någon skulle vara intresserad, på Keramikverksta`n i Ljungby gamla torg). Jag älskar slipat glas, just när slipningen är matt, gillar inte lika mycket sådana glas där även motivet är blankt.

[Asta]
0

#20 Shit vad duktig du är! Du måste ju vara hur säker på handen som helst!

mariatingsund
0

Det kan alla vara, det är frågan om koncentration. Och att inte vara rädd för att göra fel, då gör man inga fel heller.