Fel färg påmålad
Med tiden lär man sig att vara förtänksam, välja och planera innan i god tid före det ska målas, om det ska hålla och se snyggt ut. Mig ovetandes målades det lite Alkydoljefärg på puts, inte så bra kantänkas för den bör väl andas bättre, som den originalputsfärg jag hittade istället. Risken med för tät färg är nog puts-släpp. Inget att göra åt saken nu mer än möjligen måla på rätt?
Det verkar som om din fru är helt galen när det gäller hemmets renoveringsbestyr. Kan du inte be henne att hon inte ger sig på renoveringsarbeten överhuvudtaget så att du slipper dessa problem?
Mvh
Tom
Inte helt galen och får en del gjort, gnäller jag mkt blir det tvärstopp, har hänt förr. Behövs lite fostran eller en ny:) Hon är en sån där ambitiös doer, jag planerar mer i förväg. Får köra med tredje gången gillt, sätta upp lappar sedan och får säga att det handlar om oss som vanligt, hon har häcken fullt med annat så det gäller att vara snäll.
Fick ett tips att borra hål i färgen, men det var bara bättringar, så jag ruggar på lite med stålborste och målar på rätt färg.
Stålborste på puts? Det är en ny variant…?
Tom

#2 Ja, man ska vara snäll mot sin ambitiösa fru! Men det kan ju kanske vara bra att talas vid om, vad och HUR det ska göras innan man skrider till verket. Hur ambitiös man än är, är det aldrig roligt att behöva göra om något, eller ännu värre att man skaffat sig fyrfalt arbete för att bara återställa "skadan".
Egentligen Serponitvägg heter det väl, en sån med stenar i, jag bara repar ytan lätt på fel färg och lägger på rätt, eller bör jag borra hål för fukten?
Kanske bättre med en fru som har kraft att göra något än tvärtom och det mesta blir rätt, men det är ganska avtändande och man får inte alltid vara lycklig. Alla har inte Försiktighetsprincipen. Jag kör muntligt och mail men allt fastnar inte, endast lappar på väggen. Att kladda på fel sorts färg som har rätt kulör är tydligen ett vanligt fel, se alla källarväggar som är för täta och skadade.

#5 Hmmm. Kan det verkligen vara avtändande med en fru som målar på fel färg??? Jag tycker det verkar sexigt! Det är häftigt med tjejer som vågar göra saker och inte bara står där som handfallna fån. Själv tycker jag att kvinnor som inte kan/vill försöka själva är mycket mer avtändande!