Hur ska vi dölja dörren?
Vi har precis flyttat in i en 2:a hands lägenhet som är stor och fin. Men ett problem har vi.
Det finns två ingångar till vardagsrummet, en öppning från köket (som vi vill ha kvar) och en dörr mellan hallen och vardagsrummet som vi nu vill dölja på något vis.
Från hallen till vardagsrummet hade vi tänkt att sätta upp en skena i taket och ha en stor panelgardin på. Men på väggen i vardagsrummet har vi ingen aning om hur vi ska göra för att få det så snyggt som möjligt. Båda ingångarna sitter nämnligen på samma vägg.
Vi får inte bygga om (eftersom vi hyr), men mindre förändringar är helt ok. Hur ska vi göra för att dölja dörren så enkelt som möjligt?

Kanske köpa ett tygstycke med något snyggt mönster eller bild och hänga som fondvägg?
1# Ja det är ju en sak vi har funderat på. Men hur ska man göra för att det ska bli så snyggt som möjligt? Kanske något tips på hur man kan spänna ut ett tyg så det bara blir tyg just i dörröppningen och blir som en avlång tavla med dörrposten som ram.

Du kan ju köpa en gardinstång i gjutgärn med snygga ändar. Det finns ju upphängsningsanordningar så att stången kommer ut lite från väggen och en stång nere så att det blir tyngd.
Sätt fast tyget i dörrens ändar med häftpistol. Då är det bara att ta bort klamrarna när tyget ska bort. Förutsättningen är att det är någon millimeters glapp mellan dörr och karm.
Tom

Kan ni inte bara ta loss dörren och placera den i er källare/vind? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag hade nog tagit en mdf skiva eller liknande, i större format än dörren. Klätt in den med tyg och haft bakom tvn. Då blir det mer som att "det-är-så-det-ska-vara-känsla" istället för att "här-försöker-vi-dölja-en-dörr-post-känsla".

6# Tycker det lät skitbra ju! Det skulle jag oxå göra.

Ni kan ju även köpa en takskena och sätta i såna där 4-5 dm breda panelgardiner som är enkelt att skjuta åt sidan om man vill. Finns billiga och bra på ikea. :)

skärmvägg fr. indiska?