träväggar och trägolv
Jag håller på och renoverar ett hus. Det är trävaggar och det är trägolv. Golvet ska nu bytas ut mot ett nytt. Vad ska man ha för färg eller nyans på det tycker ni? Jag vill ha kvar träkänslan så helst inte inte någon målad färg.
Snälla hjälp?

Du kan betsa trägolven så att de blir mörkare bruna, mer åt chokladbrunt i färg. Det är ofta snyggt. Men sedan hänger det på hur det blir med det övriga. Med träväggar, menar du väggar av trä, utan tapet eller annat ovanpå? Sedan om det ska vara nytt golv känns lite synd, för inte mycket bräcker trägolv i mina ögon. Det kan vara bra att veta var golven är. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#1 Just det. Rena träväggar av gammal mörknad/gulnad furu. Tyvärr med ganska ljusa partier efter tavlor o skåp. Finns det något ra sätt att få bort sådant på? Golvet blev ett nytt trägolv på grund av att det gamla var tvunget att bytas ut då det hade blivit röta i hela krypgrunden. Det blir nytt furugolv av 18 cm breda brädor. JAg hör till den lilla skaran som tycker att det är varmt och ombonat med trä på utvalda delar av ett hus. Det är fritidshus för mig på något vis. MEn tror du att så mörk bets blir bra mot dom den gamla furun?

Vår kompisar flyttade in i ett gammalt timmerhus, med mkt träväggar. Dom vitlaserade väggarna, det vart riktigt snyggt! ågot att fundera på?
Smaken är ju delad men att ha samma färgton på träväggarna såsom golvet tycker inte jag verkar bra.
Hellre då som #1 skriver att betsa trägolvet i en mörkare ton eller som #3 skriver att vitlasera väggarna.
Jag tycker absolut att man ska bryta färg någonstans, antingen golvet eller väggarna.
/Maria

Okej. Furufärg tycker jag är tråkigt överlag. Men det är jag :-). Att ha samma färgnyanser på golv och vägg riskerar man känna att man bor i en låda. Sedan vilken färg du väljer att betsa/lasera i är upp till dig. Men det som känns rätt, både i tiden och i mitt hjärta är mörkare golv. För golven har haft samma färg i så många år. Sedan väggarna. Gör en mörkare, och sedan övriga ljusare. Typ fondväggskonceptet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ett trägolv ska man vara rädd om i mitt tycke. Vilken typ av golv har du tänkt dig istället, eftersom du tänkt att ta bort trägolvet? Vad är det för träväggar? Furupanel? Stående eller liggande? Har du tänkt att behålla träväggarna? I vilka rum finns det träväggar? Hur gammalt är huset?

Huset är inte äldre än 1966, Det är liggande furupanel i "storstugan" jag har tänkt att jag ska behålla det om det går. Jag har nämligen svåra rötskador i golvet och till en viss del har det spridit sig upp i reglarna. Snickaren säger att det kommer att lösa sig bra ändå. golvet var också ett fint gammalt lackat furugolv som var ganska gulnat men på grund av rötan så har vi kasserat det. Vi kommer att lägga in ett nytt furugolv igen men det blir bredare brädor. Hustrun vill ha ett mörkare golv, jag gillar det rena gula furun ganska mycket. Jag har funderat på något som till färgen kallas furu rustik. Vi har också en bardisk som skiljer storstuga o kök åt. I köket kommer vi nog att ha tegelvägg som syns från storstugan.

Har snickaren några synpunkter på vilken typ av golv som är lämpligt med tanke på att minska risken för framtida rötskador? Jag har förstått att det är ett köksgolv som du ska ha. Enligt min erfarenhet, om man bortser från trender, så syns smuts mindre på ett mörkt köksgolv, vilket gör att köket känns mer lättstädat.

8# Det är inte bara köksgolvet. Det är hela husets golv.så det blir mycket träd