Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1173 ggr
Wiizy
0

Hur många djur?

Tjenare. ;D
jag har en tanke, då jag eventuellt ska bli jourhem. :)

jag o mamma bor i en 3:a, med just nu 2 marsvin… den är ca. 71 kvadratmeter…
å vi undrar hur många djur det är tillåtet att ha? ;)

pluppan
0

jag vet egentligen inte då jag bor i hur men står det inget i erat hyreskontrakt? annars får du nog fråga din hyresvärd speciellt om du har en privat då dom kan bestämma vilka regler dom själva vill tror jag

Maria
0

Prata med hyresvärden. Det finns en gräns för antal katter vet jag men inte hur många.

/Maria

[hakkapelitta]
0

Man får ha upp till 9 vuxna katter utan tillstånd. Sen behöver man söka tillstånd hos kommunen och det kostar olika beroende på vilken kommun man tillhör.

Jag bor i en 3rok på 72kvm med 3 vuxna katter. Just nu är de 4 stycken och tills i måndags var det 4 vuxna och en halvvuxen som nu flyttat. Det är inga problem. Men att vara jourhem innebär så mycket mer, då har man kanske inte möjlighet att låta alla katter vara tillsammans hela tiden, pga. risken för slagsmål, sjukdomar osv. Hur ser lägenheten ut? Har ni många dörrar till rummen och möjlighet att inreda vart och ett av rummen för katterna?
Att vara jourhem åt skygga katter kan också vara jättejobbigt, jag tycker du kan titta in på Hittekatter i fokus och fråga dem där om råd.

mvh Jenny som föder upp orientaliska korthår.

parsley
0

Jag tror inte det finns några regler som gäller för hela landet. Kolla gärna med kommunen där du bor. Det brukar vara miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som har hand om sådana saker. Annars kanske djurskyddsföreningen som har hand om jourhemmen vet. Är ni medlemmar i hyresgästföreningen så kan ni fråga dem om de känner till några regler om djurhållning.

[hakkapelitta]
0

Jo, regeln om över 9 vuxna katter eller fler än 3 kullar/år gäller i hela landet. Det är kostnaden för tillståndet som varierar beroende på vilken kommun man tillhör.

Wiizy
0

ursäkta men varför snackar ni katt när jag pratar smådjur?!

gulzebra
0

Du sa aldrig att det gäller just smådjur, klart folk då drar upp katter om det är det de känner till.

Hör med jordbruksverket iaf. Tror man ska ha tillstånd för att bedriva omplaceringsverksamhet, de borde ha koll på det.
Max antal vete sjutton, tror det hänger ihop med själva omplaceringsreglerna, möjligt att antalet kanske avgör om man behöver tillstånd eller inte. Hur som helst så ska jbv ha koll på det.

Ang antalet djur i en lägenhet öht så har jag väldigt svårt att tro att det finns någon specifik gräns (utom för katt och ev hund) utan det som gäller är väl att djuren inte ska vara störande för grannar på något sätt och att djuren tas omhand ordentligt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[hakkapelitta]
0

Jag tog för givet att det var katt då det är jourhemsverksamhet för katt som är den största och mest utbredda och där det hela tiden behövs fler som engagerar sig.

parsley
0

Är det djurhemmet "Tigerharens" marsvin du tänker på? Jag tror inte det är något problem att ha ett par marsvin utöver de du redan har. Det som du ska tänka på är vad du ska göra av avfallet (kutterspån odyl) som blir när du städar burar. Finns det något ställe att slänga det på utan att du fyller upp soptunnorna för de andra hyresgästerna? Plus att du tänker på att städa hos dem såpass ofta att någon inte reagerar på ev lukt.

storAnnette
0

En trea borde ni kunna ha några marsvin i tycker jag.Det beror förstås på hur stor yta de får vara på inte på hur stor lgh är.Lycka till med att hjälpa några stackare (fy vad hemskt att så många djur far illa).