Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 3231 ggr
Robert
0

Måla om huset innan du gör det...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…om du har Photoshop. Här nedan tänkte jag visa vad du kan göra i Photoshop innan du sätter igång och målar ditt hus. Glöm alla färgprover utan använd Hue/Saturation i Photoshop istället!

I bifogat har jag tagit fram HueSaturation (Ctrl + U), väljer en färgkanal (spelar ingen roll vilken du väljer) i mitt fall Reds, klicka OK.

Robert
0

Dra sedan ihop markörerna längst ned i bild från var sin sidan genom att dra ihop dom som inom den röda cirkeln. Därefter tar du och drar markören i Saturation till vänster, se bild. (tryck inte på OK än)

Robert
0

Med Hue/Saturation fortfarande uppe så går du med pimpetten och samlar upp all färg som finns på väggen tills den blir helt grå. Det gör du genom att hålla Shift nedtryckt samtidigt som du klickar på områden som fortfarande inte är gråa.

Robert
0

Och nu är det dags att färgsätta huset i önskad kulör, och det gör du genom att dra i "Hue" och "Saturation" markörerna tills du har fått en färg som du önskar.

Robert
0

När du har "målat" klart så trycker du på OK. Printa ut bilden och sedan sticker du iväg till färgboden och ber dom blanda ihop rätt färg.

Det går lika bra att färga kläder, bilar, båtar eller varför inte ditt hår på samma sätt.

Hälsningar

Robert

Tom
0

Det där var en jättebra idé! Tack!

Tom

Anne
0

Hm. Jag testar på en bild, men det funkar inte så bra. Det ligger nämligen samma nyans på olika ställen av bilden, och då blir det också markerat. Jag försöker alltså ändra ögonfärgen, men även delar av pälsen och väggen ändrar färg. Är den här tekniken helt enkelt inte bra till den typen av bild, eller gör jag fel? Bifogar originalbild.

Robert
0

Anne, det är en svår bild. Som du ser på katten går kattens färg nästan i ton med mattan och väggen.

Jag färgade om ögonen.

Robert