Val av fastighetsmäklare?
funderar på att sälja min lägenhet, är det viktigt vilken mäklare man väljer?
det finns ju massor … skall man välja en av de stora eller en av de små, vad i ligger skillnaden?

Svårt val som förmodligen spelar större roll än vi vill tro, även om tillfälligheter givetvis också spelar roll för vad du kommer få ut av din lägenhet. Bäst är nog om du kan få en personlig rekommendation av någon du känner…
// staffan
Be ett antal mäklare komma till din bostad för en fri värdering. Ställ frågor som tex vad lägenheten är värd, hur mycket provision de vill ha, var de annonserar, vad som händer om den inte blir såld, hur de hanterar budgivningen osv.
Sedan skulle jag gå på mitt intryck av personen. Om en mäklare kan sälja in sig själv så kan han/hon troligen sälja din bostad. Tänk på att skriva in i kontraktet att det är just den mäklaren som var hemma hos dig som ska sälja lägenheten. Jag glömde att skriva in det i kontraktet en gång och fick en nyutexaminerad tjej som inte kunde ett smack. Hon lyckades inte sälja min lägenhet. Jag var tvungen att byta mäklare och firma mitt i försäljningen.
Att gå på rekommendation är lite vanskligt eftersom väldigt många bara gör en stor bostadsaffär i livet. De valde en mäklare och tyckte att den var bra utan att ha jämfört med flera andra.
Tom

Håller med Tom. Nu har vi märkt när pappa gjorde fastighetsaffärer förrut att det är oerhört viktigt hur mycket de syns i media. Så se till att det är ett företag som du sett mycket av. Någon som annonserar din bostad bra får den oftast såld också.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Var även försiktig så du väljer en mäklare som är autkoriserad.
Jag har vid tvaa tillfaellen gjort ungefaer som Tom saeger. Bjudit hem flera maeklare och lyssnat paa deras upplaegg.
Den maeklare som trott paa stoersta foersaeljningvaerdet har fatt jobbet.
Baada gaangerna har huset saalts foer mer aen det naagon annan maeklare trott vara maxvaerde…
Provisionens storlek aer ocksaa viktig.

oj, bra tips, stort tack!!
det finns två stora i gävle, svensk fastighetsförmedling och föreningssparbankens, de två testar jag att bjuda hem. sen finns det en uppsjö små också … testar ett par!

Tänk på att det oftast går att få ner provisionen.
Bra från från alla här. Be mäklaren berätta hur han vill lägga upp försäljningen. Jag tycker att det ger mycket. Man hör om de har en plan eller om de bara svamlar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Haka inte upp dig på provisionen! Om en duktig mäklare kan sälja lägenheten för några hundra tusen mer är det värt med en hög provision.
En annan vanlig variant är att de får en viss procent upp till en brytpunkt. Därefter får de mycket mer.
Ett exempel: Om du och mäklaren kommer överens om att lägenheten är värd 500 000 kronor. Då får han 2 - 3% upp till 500' och 15% på allt som överstiger det. Det motiverar mäklaren att jobba ännu hårdare för att få ut det där lilla extra.
Av De två du nämner skulle jag utan tvekan välja Föreningssparbanken. Svensk Fastighetsförmedling är nog det sämsta stora mäklarföretag vi har i sverige.
Men det är alltid den specifika mäklarens personlighet som avgör, inte företaget.
Berätta gärna hur det fortskrider rumpan.
Tom
Var bor du?
I malmö är Peter Landgren & Co överlägsna!

tom - tackar för tipsen, det ska jag göra!
maza - i gävle .. ska flytta till sthlm så har ni nån central lgh stående o skräpar så är jag intresserad =)
Ett plus i mina ögon är om flyttstäden ingår i mäklar priset.
Jag har aldrig bott mer än 6 år på samma ställe och de senaste 5 åren har jag flyttat 4 gånger med två barn…det är inte kul att städa varje gång MEN jag hade väldigt lite skräp i skåpen de sista två gångerna *ASG*
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#12, Visst är det en bonus om det ingår men inte som ett argument för att välja just den mäklaren.
En flyttstädning kostar 3000 kronor och med rätt mäklare är det troligt att du får ut betydligt mycket mer extra än om du väljer fel mäklare.
Tom

så, tre stycken mäklare kontaktade … svensk fastighetsförmedling (trots tom's varning
), föreningssparbankens och skandia mäklarna.
jag var öppen med min intention att jag jämförde mellan flera olika, var det dumt?
tyvärr visade det sig att jag känner två av tre mäklare sen tidigare .. det blir intressant det här.
Ja, jag vill gärna höra om skillnader i upplägg.
Jag minns min första försäljning - 1990? Jag hade en förhoppning om att kunna sälja för 1,3. En välkänd mäklare tyckte det var helt fel att gå ut med så högt pris. Max begärt pris 1,1 enligt honom. Vad tror ni han lyckats sälja för…?
Ytterligare en nobbade jag, sedan kom en (som faktiskt var bekant…). Han hade klara idéer om hur huset skulle säljas (diskret exklusiv annons), vilka kunder man skulle locka och vilket som var bästa säljargument. Han övertalade mig att begära 1,275 vilket också blev slutliga priset!
Mer än 10% skillnad alltså. Då var mäklararvodet mindre intressant…
En sak som jag råkade ut för var en mäklare som inte kände till området och inte fick lägenheten såld på säkert en månad och ett flertal visningar, Bytte till en mäklare i närheten av adressen som intresserade sig för området och fick frågan hur mycket vill du ha ?jag sa mitt pris och dom la på sin provision på det och sålde på en vecka
Lycka till
Vi kollade runt lite, och valde en ganska lokal mäklare men som ändå är modern och med ett brett upplägg. De har inte sålt i just vårt område - men det kändes okej ändå. Framför allt fick vi känslan att hon kommer hjälpa just OSS, och satsa på att sälja just VÅR lägenhet. Och det är ju det man vill. :)
Vi kontaktade två andra mäklarfirmor. På den ena ringde en bokare upp, och efter ett par frågor sa han att mäklaren skulle ringa oss samma dag eller dagen efter. Så skedde inte. Tack och hej. Den andra svarade inte på e-post på fem dagar (hejdå) och när han svarade ville han att vi skulle ringa. Då svarade han inte i telefon. (hejdå.)
Visning i mitten av mars - hoppas det går bra! :)
#17 Du verkar ha valt rätt…
(undvikit att välja fel i alla fall…)
Lycka till!
Lycka till med försäljningen! 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

nu har jag haft besök av alla tre.
fspar hade jag tidigare då vi behövde en värdering pga separation så henne har jag bara talat med i telefon nu i efterhand när jag beslutat mej för att sälja, men hon gjorde ett bra intryck.
de andra två var som sagt tidigare bekanta vilket var lite jobbigt, den ena spelade väldigt mkt på just detta men gjorde ändå ett bra intryck, kanske lite väl mkt sälja in sig själv.
den andra kom förbi, tittade snabbt, ställde knappt några frågor (jag fick berätta massa o ställa vissa frågor). skulle höra av sig inom nån timme om vilket pris denne tyckte var lämpligt och deras avgift … jag väntar fortfarande drygt ett dygn senare.
fn. lutar det åt fspar faktiskt.
OK, vad är det du går på när du väljer? Vad är viktigast?
Tom
Jag tror Föreningssparbankens fastighetsförmedling är ett bra alternativ, de verkar framåt och känns seriösa. Själv betade jag av budgivningar med de flesta mäklarfirmor under hösten och tycker generellt att de verkar vara en av de bättre.

Tom - jag vet faktiskt inte .. det är nog bara en känsla jag fick … det kan iof sig spela in att jag kände två av tre sedan tidigare och det var lite jobbigt på något sätt.

Mitt tips är att gå på visningar i ditt område och känna av hur mäklarna jobbar. Har man varit på många visningar så märker man att det kan skilja sig ganska mkt mellan firmor men oxå mellan enskilda personer på firmorna.

Snyggt kök, rumpino!
Flyttstajlat eller har du alltid så där rent och snyggt? ;-)
Lycka till med försäljningen!
Tom

det ser ut så där, jag är ensamstående! =)
Snygg annons!

594 träffar efter 4 dagar på nätet! fick jag reda på härom dagen .. det lät lovande! =)
Ämnet var val av fastighetsmäklare!
Ända riktigt bra sättet att välja en bra mäklare är att gå på rekommendationer. Finns tyvärr en hel del mäklare som försöker ta genvägar när tiderna är bra som nu. Vill man hitta rekommendationer om mäklare eller själva rekommendera eller varna kan man göra det på www.localears.com sida om fastighetsmäklare (www.localears.com/index.php?id=212).
Intressant länk PeterE!
Tom

två visningar avklarade drygt ett tjugotal intressenter har varit där och 6-7st har skrivit upp sig som 'intresserade'.
gissar att nästa steg är budgivning … tror det blir på torsdag, otroligt spännande iaf.

Senaste Plus handlade om mäklare. Efter att ha sett det så förstår man att en mäklare inte är något annat än en bilförsäljare…
Diskussion här:
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=7882&lid=art_562600&lpos=extra_0
Oskar
Aschbergs granskningsprogram handlade också om mäklare och hur de blåste alla. Intressant program även om de körde med aftonbladsjournalistik. Ingenting vad dock nytt.
Tom

budgivningen har startat … nervis är bara förnamnet =)

Lycka till!

tack! blev bra pris för mej! =)
Kul! Grattis!
Kul Grattis!

Grattis!
Tom

oj, mysko .. dubbelt. =)
men tack så mycket! priset ökade med nästan 30% jag vet inte om det är så mkt .. men jag är iaf väldigt nöjd.
En liten åsikt bara! Det är inte varumärket/företaget i sig vi anlitar utan fastighetsmäklaren! Finns ingen garanti för att mäklaren är den bästa bara för att han/hon jobbar på tex Svensk fastighetsförmedling…… Man bör även söka i de mindre företagen, där engagemanget oftast är ett strå vassare!
#43 Bra inlägg! Jag har tänkt detsamma när jag sett en del rekommendationer - jag tror inte organisationerna har så jämn standard inom sig.
#43, Det var väl ungefär exakt samma sak som jag skrev i inlägg #9?
"det är alltid den specifika mäklarens personlighet som avgör, inte företaget."
Tom

bor nu i sthlm sen en tid tillbaka … vilken skillnad i standard =(
vågar inte köpa lgh som min situation ser ut fn. så jag får nöja mej med att bo halvrisigt i andra hand =(
#46: Ja, för samma pengar som en liten lägenhet kostar i stan får man en hygglig villa utanför stan. I vilken del av stan bor du?
Vänliga hälsningar
Niklas
Sälj själv och spara pengar, det har jag gjort flera ggr.

#47 jag bor vid st eriksplan, värdesätter att bo centralt .. men jag börjar omvärdera detta nu =)
#48 vad menar du?
#49: Ja, man får betala mycket i stan.
#48 har förmodligen bara läst #0.
Vänliga hälsningar
Niklas
Intressant Enrik. Berätta hur du gick tillväga. Gärna detaljerat så att vi andra kan lära oss någonting.
Tom

#48 Vilken typ av annonsering hade du? Administrerade du någon form av budgivning?
Oskar
#48: Hur vet du att du sparade pengar?
Vänliga hälsningar
Niklas
Skrev ett långt svar och fick Timeout här, måste sova och återkommer

Ha ja den var bra.
Oskar