Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterekonomi-och-juridiktips-och-informationtrygghet-och-säkerhet
Läst 157 ggr
Lona
0

Lämna ut konto/kortnummer?

Jag betalade för mycket hos veterinären för några veckor sedan vilket jag påpekade. Nu ringde de upp, från rätt nummer, och frågade efter mitt betalkortsnummer för att kunna betala tillbaks pengarna.
Man ska ju "aldrig lämna ut bankuppgifter på telefon", är jag tramsig och nojig som tvekar?
Det är en bit för mig att åka, det är alltså inte bara att ta vägen förbi och "blippa kortet".
Kan de swisha tro?
Jag vill inte ha pengarna innestående, jag brukar inte gå dit.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

johan
1

Dom måste sätta in pengar på exakt samma kort som du betalade med. Annars riskerar dom misstänkas för penningtvätt.

Det förvånar mig att dom kan betala ut genom att du säger kortnummer. Dom borde redan ha det och du kan bekräfta med sista fyra siffrorna.

Jag hade absolut inte lämnat ut alla siffror inkl CVC-koden på baksidan. Har du det kan dom ju i princip handla med ditt kort.

Då hade jag hellre gjort mig besväret att åka tillbaka.

Mvh // Johan

Lona
0

Men jag kan lämna ut kontonumret? Swishen går för övrigt till samma konto.
Jag kanske låter skitkorkad, det är åtminstone inte "Dear mrs Lona, you had an uncle in Uganda…" 😂

[Undertaker]
1

#1: Fast CVC koden borde inte behövas?

Det som räcker är ju kontonummer (och beroende på bank krävs namn, etc.)
När min hyresvärd betalar tillbaka pengar är allt jag behöver uppge mitt kontonummer.

johan
0

#2: Praktiskt sätt så har du helt rätt. Det är exakt samma sak. Men juridiskt och regulatoriskt är det inte det.

Swish vore det absolut bästa (för dig).

Så försök, men jag tror dom inte egentligen får. Däremot kanske dom är chill och går runt regler för att ha en nöjd kund. Men som sagt, det är egentligen inte tillåtet.

Mvh // Johan

Lona
1

Tack för era svar!
Jag lämnade ut kontonumret, det blir nog bra. 😉
Bättre för nojig än för blåst! 😁

[solljust]
0

Du är inte ett dugg nojig Lona tvärtom du tänker helt rätt precis som vi ska göra nu för tiden 👍

Hoppas du fått pengarna till ditt konto och att allt gick bra men jag tänkte som så du kunde själv ha ringt upp inte på återupprigning från inkommande nummer utan knappat in telefonnumret själv och frågat om det stämmer att det är dom.

Råkade ut för lite liknande det var inte veterinären men dom jag köper kattmaten från dom mejlade mig några gånger för några år sedan ville ha mitt kontonummer rätt mejl adress och allt för jag hade betalat för mycket men jag sket i att svara inte fasen litade jag på det där inte och det fattade dom så in kom ett utbetalningskort med posten dom var noga med att göra rätt för sig 😎men såna här gånger blir vi misstänksamma och det ska vi vara.

[solljust]
0

#1: Det där hade jag ingen aning om att betalar dom inte tillbaka kan dom misstänkas för penningtvätt så har jag inte ens tänkt så där fick jag lära mig nåt nytt och dom gånger det dragits för mycket på mitt kort har jag aldrig behövt lämna ut något varken kort eller kontonummer ingen CVC kod heller det har bara gått tillbaka på kortet som jag handlade från enkelt och smidigt 😎

johan
0

#7: Ja, när du "blippar" eller drar samma kort, så får ju kortterminalen det den behöver, utan att någon skriver ner det på en lapp eller ens ser det.

Mvh // Johan