Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 166 ggr
hemul
1

Elapparater på diskbänken

Är det säkert att ha jordade apparater på diskbänken (rostfri)? Googles AI säger nej. Antyder att om man har jordfelsbrytare (check!) är det det, men osäker formulering. Hittar ingen mer pålitlig källa.

Orsaken till frågan är min nya induktionsspis och mina gamla rostfria 10-litersgrytor med aluminiumbotten. Vill inte byta ut dem. Är både ekonomiska och skäl och att de har affektionsvärde för mig.

Beställde ut en sån där "adapterplatta" för att kunna använda dem. Men nu har jag läst att de kan skada hällen och enligt Miele även elektroniken.

Då slog det mig att en vanlig kokplatta funkar ju. Har dessutom två. Jag använder grytorna till att koka typ sylt och buljong några gånger per år, så lite extra besvär gör inte så mycket. Men man vill ju gärna ha koket nära fläkten och på en yta där kladd inte är nån katastrof. Kanske är det säkrare att ha kokplattan ovanpå spisen helt enkelt? För den är väl inte jordad som diskbänken är (genom kontakt med vattenledningar).

Jäkla AI! Nu gjorde jag precis samma sökning igen och fick det här svaret:
Ja, det är oftast säkert att placera elektriska apparater på en rostfri diskbänk, men du bör undvika att placera dem direkt vid vatten och se till att apparaterna är stabiliserade så att de inte kan ramla ner i diskhon eller riskera att spilla vatten på dem.

Har underat över detta tidigare också, med olika köksmaskiner.

iFokus AI
🤖

Att placera elektriska apparater på en rostfri diskbänk kan medföra vissa risker, särskilt om det finns vatten i närheten. Rostfria diskbänkar är ledande, vilket innebär att om en apparat skulle ha en elektrisk fel eller om vatten kommer i kontakt med elektriska komponenter, kan det leda till en elektrisk stöt.

En jordfelsbrytare kan öka säkerheten eftersom den är designad för att bryta strömmen snabbt vid ett jordfel, vilket minskar risken för elektriska stötar. Dock är det fortfarande viktigt att vara försiktig och undvika att placera elektriska apparater direkt vid vatten.

När det gäller att använda en adapterplatta på en induktionshäll, kan det finnas risker för skador på hällen eller dess elektronik, beroende på tillverkarens rekommendationer. Det är alltid bäst att följa tillverkarens instruktioner och råd för att undvika skador.

Att använda en vanlig kokplatta kan vara ett säkrare alternativ, särskilt om du kan placera den på en yta där den inte kommer i kontakt med vatten.

För mer information om säker användning av elektriska apparater i köket, kan du konsultera källor som Elsäkerhetsverket eller tillverkarens manualer.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
hemul
0

Tack för det, iFokus AI! 🙄

Sindri
0

#0: Oj, jag har ju en sån adapterplatta som jag gillar. Den gör att plattan också kännas mer som en gammal gjutjärnsplatta, man kan använda eftervärme. Var läste du att den kan skada hällen?

johan
0

Jag tolkar som att Google svarar på en fråga du inte riktigt ställer. Jag tror den försöker vara över-säker och svarar på frågan som om det handlade om vatten, snarare vad jag uppfattar att du menar att diskbänk av metall skulle leda ström.

Jag hade inte dragit mig alls för att ha en kokplatta, brödrost eller mackgrill på en diskbänk av metall.

Man behöver ju inte ställa ner den i vasken liksom. :)

Mvh // Johan

Herveaux
1

Jag har så litet "kök" i min etta så min (rostfria) diskbänk är den enda arbetsyta jag har i köket. Haft brödrost, mackjärn, våffeljärn m.m. på den i 15 år.
Sunt förnuft verkar ha räckt för att hålla mig vid liv. 🙃

// Harley

• Redigerat 2025-08-14 21:45 av Herveaux
johan
2

#4: Sunt förnuft brukar räcka ganska långt. :)

Mvh // Johan

hemul
0

#2: Jag har inte sparat några URL, men googla typ "kan en adapter-platta skada en induktionshäll" så lär du hitta samma sidor som jag gjorde. En var som sagt på Mieles sajt.

Men jag fick intrycket (utom vad gäller det Miele skrev om elektroniken) att problemen kandkr mest var om plattan är dålig, inte plan o.s.v. Plattan och i förlängningen hela hällen kan tydligen överhettas.

Ska hämta plattan idag. Kommer att prova den, men törs nog inte använda den som tänkt efter vad jag läst. När jag kokar buljong brukar jag låta den stå och sjuda över natten. Vill nog inte gå och lägga mig och sova om det kan innebära risker.

• Redigerat 2025-08-15 16:26 av hemul
hemul
0

#3: Nej, så var det inte. Hur kan du tolka nåt alls efter att varken ha sett frågan jag ställde eller svaret Googles AI gav? Ett ännu större mysterium. 😉

• Redigerat 2025-08-15 16:28 av hemul
hemul
0

#4 Ja, det är nog OK för det mesta. Men sunt förnuft hjälper nog föga.

Det är inte fråga om att inte putta ner grejerna i diskvattnet. En diskbänk i metall blir så att säga automatiskt jordad genom vattenledningarna. Det gör att om det vill sig illa och nåt knas uppstår i apparaten kan strömmen välja den vägen till jord istället för genom sladdens jordledning. Och är man själv då i kontakt med diskbänken kan det sluta oskönt. Det är det det som är den potentiella risken

Knuffa när grejerna i diskhon är så klart inte heller bra, men det här man lite mer kontroll över än elfel.

• Redigerat 2025-08-15 16:51 av hemul
Herveaux
1

#8: Nåväl, jag fortsätter leva som jag gjort utan oro. 🙃
Jag tror inte jag har något mer att bidra med här så jag önskar lycka till med fortsatt beslutsfattande!

// Harley

hemul
0

Det är ju mycket möjligt att det är safe, bara grejerna är jordade. Man jag har en gång sett en person få en kyss som hette duga och det har satt sina spår. Jag vill veta säkert. Men jag kom på att jag har ju faktiskt en person i bekantskapskretsen jag kan fråga. Ska göra det.

hemul
0

OK, nu har jag från säker källa att det är säkert, bara grejerna är jordade. Grejen är att strömmen kommer att välja den lättaste vägen, så att säga. Och kroppen ger högre motstånd än kopparledningen i tråden, så den väljer jordledningen.

[Undertaker]
0

#11: Yup, strömmen tar alltid "path of least resistance". Och det borde inte vara problem med köksprylar på rostfri bänk (tänk storkök), förutsatt att alla apparater är hela och jordade.