Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 352 ggr
[Flodbis]
1

Dekorationer och inredning

Hur har ni det hemma hos er?
Har ni det dekorerat erat hem i en särskild stil eller köper ni saker enskilt för att ni tycker att saken är fin? Vill ni att färger ska matcha, exempelvis gardinerna ska matcha med prydnadskuddarna, eller bara blandar ni som ni själva vill?

Brukar ni vilja ändra stil ibland? Exempelvis, någon period har ni guldiga krukor och ljushållare i guld men sen byter man ut mot svarta under en annan period? Brukar ni ofta byta sakerna och vad gör ni med dem när de inte används? Har ni de i förråd och använder i framtiden, eller skänker ni bort det? Eller gör ni kanske något annat med det?

Scorpio97
1

Rött är min favoritfärg, så min lägenhet går i rött, samt vitt, svart och grått (eftersom jag tycker de passar med rött). Jag har några enstaka träsaker också men inga andra starka färger. Det måste inte vara exakt samma nyanser men jag vill att de ska passa ihop. Jag har nog ingen särskilt stil utöver det men gillar att rummen går ihop och känns som en helhet på grund av färgtemat. Sen gillar jag inte att ha för mycket grejer och dekorationer så jag har ganska hög tröskel för att köpa nytt, det ska vara något jag verkligen älskar.

Jag har några grejer som byts ut beroende på säsong/årstid. Olika kökshanddukar till exempel. Och på ett vitrinskåp har jag ett stort fat där jag sätter ihop något snyggt utifrån årstiden. Blommor på vår/sommar, höstlöv och pumpor på hösten, en gran och domherrar på vintern osv. Med passande ljushållare eller liknande. Sakerna som inte används för tillfället har jag i förrådet.

Nu har jag inte bott superlänge i min lägenhet, ca 3 år, men hittills har jag nog inte bytt ut något annat förutom av praktiska orsaker (typ att en blomma behöver en större kruka, så den gamla krukan ställs i förrådet tills jag behöver den igen). Jag har nog inte så stort behov av att variera och ändra om utan när jag väl hittat något jag gillar så är jag nöjd med det.

//Jessie

Vixxen
1

Jag kör min egen stil med saker jag tycker om!

flocken
1

vi kan säga såhär. Det syns att vi försöker hålla en stil både på saker och blommor.
Men för tillfället har djuren tagit över huset. Vi kämpar in i det sista att inte förlora kontrollen helt 😅

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

Köper för att jag tycker det är fint :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Flodbis]
0

Intressant! Dela gärna med er bilder på vad er stil är eller vad för saker ni köpt som ni tycker är snyggt 😁 Behöver lite inspiration!

Tarotstollan
1

Har ingen stil alls, det mesta består av sådant jag fått av släktingar och vänner.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
0

Får djävligt just nu. Och annars också om jag ska vara ärlig. Med just nu är det brun kartong och frigolitblock som fyller två rum. Och små frigolitkulor som satt sig fast på luckor och målning. Stööööön!

Tarotstollan
0

#7. Då har du fått struktur på din målning då med andra ord.

hemul
0

Ja, så kan man ju se det! 😂

Skämt åsido är jag inte mycket för att göra om. Jag lägger till, men tar dessvärre sällan bort…

[solljust]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en egen stil är också en pedant och allt ska vara gammaldags något jag alltid känt för sen jag var liten samt uppvuxen med och jag bor på en gård som byggdes 1912-1913 och här släpps inget nytt eller modernt in säger någon ordet Ikea vill jag sätta mig i ett hörn och gråta jag klarar inte av det moderna 🤣

Det finns så mycket här att ta vara på mina föräldrar och förfäder har vart fantastiska på att spara och bevara saker så dom är hela så mitt hem är mest inrett i 1800-tal och fram till typ 1970 tal sen är det stopp för mig senare än så då vantrivs jag.

Idag kom jag över dom här gardinerna och dom tycker säkert många är alldeles förfärliga och skrattar ut men det bjuder jag på i så fall 😁men jag blev snudd på religiös när jag fick syn på dom och dom fanns i min barndom på tidiga 70-talet och mor hade packat ner dom hon kunde konsten att förvara och hålla saker snyggt och dom doftar rent dom är som dom skulle ha strukits och tvättats idag nåja lite små veck men nä sånt där kunde hon och nu sitter dom uppe i ena köket på övervåningen och där får dom sitta och sprida sin värme 😎

Tarotstollan
0

#10. De utstrålar en varm höst energi!🍂🍁

hemul
0

Klara 70-talsvibbar! 😀

Ta inte illa upp, men själv avskyr jag 70-talsstilen. Men det beror mycket på att mina föräldrar fick för sig att modernisera kring 70 nångång. Och allt det gamla fina som jag tyckte så mycket om försvann. Det solgula målade köksluckorna ersattes av såna i lackat teak (nåt jag fortfarande hatar). Den schackrutiga linoleummattan i ljusgult och ljusblått på köksgolvet ersattas av en vidrig beigespräcklig plastmatta, de småblommiga tapeterna i rummen byttes ut mot storblommigt och sjögrästapeter.

Var en massa annat som hände de där åren också. Syntetmaterial i kläder, vår fina gata asfalterades, de mysiga lyktstolparna i trä med sitt hemtrevliga varma ljus ersattes av metallstolpar med kallt ljus o.s.v. o.s.v.

Så jag gillar också gammalt. Men för mig ska det helst inte vara senare än 50-tal. 70-talet är lite av idyllens död för mig. Det gamla Sverige gick i graven på nåt sätt.

Och jag gillar inte heller IKEA. Även om jag av ekomiska skäl har ivf en del därifrån. Och nu har jag en hel hög presentkort där, så mer lär det väl tyvärr bli.

• Redigerat 2025-09-05 21:58 av hemul
[solljust]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11: Varm höst energi var rätta ordet 😎

#12 Ha ha ha nädå jag tar inte illa vid mig och smaken är som baken delad 🤣 nä men allt på 70 talet var inte snyggt men mycket bara fastnade jag för och låter det krypa in i inredningen ibland men i övrigt är det 1800 tal och in på 1900-talet så som bilden ovan visar.

Minns också när dom asfalterade våran gata när vi bodde i Hälsingland vad besviken jag blev tyckte det var så mysigt med grusväg och samma där om jag minns rätt lyktstolparna var i trä har jag absolut för mig vi flyttade 1976 så minnet sviker så många år efter ska leta fram foton för jag har absolut för mig dom fanns kvar och sen försvann med asfalteringen. Hmm nu fick jag nåt att fundera på 🤔

• Redigerat 2025-09-06 09:09 av [solljust]
hemul
0

Jag grät när ingen såg. De renoverade huset utvändigt också. Gul rappad fasad blev vitt mexitegel. Och plastmatta lades över eken i trappen och nån slags släta fula fanérskivor satts över de massiva spegeldörrarna i ek (det var ett litet flerfamiljshus). Allt förändrades. Ljuset blev annorlunda, dofterna blev annorlunda. Allt blev mycket tråkigare helt enkelt. Dött och livlöst på nåt sätt. Och så är ju stadsbilden fortfarande på de flesta ställen, bara ännu värre.

Därmot är jag jätteledsen att de första "moderna" möblerna jag minns att vi hade är borta. Lär har varit från 55 när mina föräldrar gifte sig. Speciellt en liten svängt soffa klädd i ett ljusgult tyg som var vävt så det blev vita lite utstående prickar, stora som en gammal enkrona. Älskade den soffan.