Svala lakan, påslakan och kuddar
Är det någon som testat svala låkan, påslakan och örngott. Ett material som.håller sig svalt.
Någon som verkligen testat och vet att det är bra.
Tempen på kvällen är25-31° öch börjar bli varmt I sängen trots fläktar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Har inte ens tänkt på att det finns men kan det verkligen funka?
Själv har jag testat att sova på kattens kyl matta, det funkade i 5-10 minuter sen blev den varm.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Min man har testat men inte hittat något som funkar.
/Maria
Jag läste om det på nätet men är tveksam att det är så bra som det står.
Sorgen är kärlekens pris
Jag har inte sett men är det något med syntet så funkar det garanterat inte.
Är det något man ligger på?
Jag tycker bomullslakan är skönast. Helst gamla av kraftig kvalitet. Ovanpå kan man endera ha ett påslakan utan täcke, ett tunt underlakan, jag har också använt en kangas i tunn bomullsbatist.
Jag tycker det funkar bra.
Det finns material som faktiskt är svala, men jag tror inte man gör lakan i dem.
Det verkar som ingen har uppfunnit det än 🙂
Sorgen är kärlekens pris
Stoppa dem i kylen eller frysen en stund innan man lägger sig?
#7: Jag skulle vilja ha något som håller sig svalt
Sorgen är kärlekens pris
Men nu kom jag på en sak. Ingen erfarenhet av lakan, men siden sägs ju funka så. Jag har däremot haft långkalsonger och linne i siden och det var superskönt. Hade dem på vintern också under ylleunderkläder och det kändes alltid behagligt mot huden antingen svetten lackade eller jag frös. Hade dem när jag cyklade mycket för motion. Man kan svettas under alla sina värmeplagg på vintern också när man får upp ångan.
Väldigt dyrt förstås. Har du råd kan jag rekommendera Siden-Selma. De har bra priser, men räkna ändå med x antal tusenlappar… Priserna på siden gick upp väldigt mycket redan innan inflationen. Därför jag inte har förnyat mitt underställ.
- Redigerat 2025-07-27 16:17 av hemul
Ja skall det hålla sig svalt är det siden som gäller, men det är hiskligt dyrt.
Vi har faktiskt ett set som vi kom över väldigt billigt för många år sedan. Tyvärr kan vi inte använda underlakanet för hur mycket vi än filar fötterna så är det alltid något som fastnar i.
Men ett tomt påslakan i siden är inte dumt.
Jag kollade på siden och de är dyra så jag får nog uthärda utan. Snart är det vinter. 🙂
Sorgen är kärlekens pris
Ja, jag vet. Skulle ha hel garderob i siden om det inte var så. Tror priset har tredubblats på 10 år. Selma har inte så mycket och inte så snygga kläder, men just underkläder, typ t-shirts och lakan skulle jag vilja ha. Och ett täcke!
Jag har faktiskt deras reselakan, men har aldrig använt det. Trodde jag skulle kunna ha det i hängmattan (campingvarianten), men det gick ju inte! Kasade bara ner. Men nu slog det mig att jag skulle kunna använde det hemma ju, även om det är lite smalt för min säng. Kan ju ha bommullslagan över och under. Och det kommer jag på nu på värmeböljans sista dag här i mellansverige. 😑
Kanske ett alternativ för dig? "Bara" runt 1000 nånting och då är det både över- och underlakan.
- Redigerat 2025-07-28 10:13 av hemul
Bambu tycker jag är ett bra alternativ. Har örngott och sov-tshirt i detta material.
Ska testa även lakan och påslakan nästa gång lagret behöver fyllas på, om jag kan hitta till rimligt pris.
#13: Har du hittat 100%-ig bambu? Jag har bara sett uppblandat och ibland t o m med syntet.
#14: Örngott i 100% bamboo från Sleep in Silk.

3-4 år sedan jag köpte så om det är kvar i sortimentet vet jag inte.
#15: Nu står det 100% viskos av bambu.
Vad innebär det ?
Sorgen är kärlekens pris
Viskos kallas allmänt fibrer gjorda av cellulosa, men det är egentligen fel, för viskos är också en kvalitet, precis som satäng som kan göras av siden, bomull, viskos eller polyester.
Cellulosafibrer kan också kallas rayon, cupro, modal, acetat mm lite beroende på fiberns egenskaper eller hur tyget är vävt.
Så viskos av bambu betyder att det är en viss kvalitet som är tillverkad av bambu.
- Redigerat 2025-07-28 19:56 av Sindri
#15: Intressant, jag skall kolla upp det.