Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 141 ggr
guldhjarta
0

Robot eller skaftdammsugare?

Jag är så trött på att dra fram min dammsugare och dra runt den över hela lägenheten så jag funderar på att köpa en skaftdammsugare eller robotdammsugare. Jag bor endast på 50 kvm så det är inte så mycket att städa. Vad är era erfarenheter av robotdammsugare och skaftdammsugare?

Maria
1

Vi har 85 kvadrat och vi har en Dyson skaftdammsugare.
Den är nätt och helt perfekt.

/Maria

johan
1

Har Roborock S7 MaxV med dockan som automatiskt rengör mopp och tömmer behållare för skräp. Mycket nöjd faktiskt.

Men jag funderar på en skaft också. Dom är bra på helt olika saker.

Jag älskar att man kan röja lite och sätta igång dammsugaren medan man går ut så man slipper lyssna på den.

Men den kan ju inte dammsuga soffan eller i trappen t ex.

Mvh // Johan

Maria
0

Jag tror vår katt skulle få hjärtslag av en robotdammsugare😃

/Maria

guldhjarta
0

#2: Hur bra klarar den trösklar och hur gör den vid långa gardiner, stannar den då?

Caeli
0

Vi har en Roborock robotdammsugare. Bra om man har öppna ytor, mindre bra om man har många små möbler, mattor och prylar som måste flyttas undan.

Långa gardiner lyfter jag upp. Vår robot hade kört rakt på kanske till och med tuggat på dem. Men det finns kanske modeller som är mer känsliga och stannar?

johan
1

#4: Beror på prisklass. Den jag har nu ser hinder som gardiner, skor, sladdar, etc och undviker dom.

Men när jag hade så långa gardiner lyfte jag ändå upp dom för jag ville att det skulle dammsugas där.

Trösklar inga problem. Den kan höja upp sig en del och tar sats.

Mopp fungerar faktiskt oväntat bra. Känns fräschare av att den både dammsuger och moppar.

Men det gör väl dom bättre skaftdammsugarna också nu.

Mvh // Johan

Tom
0

Vi har robotdammsugare och är väldigt nöjd med den. Vi har medvetet inte valt någon speciellt dyr men med tanke på hur mycket damm den samlar in så gör den stor nytta. Ingen robotdammsugare kan helt ersätta en vanlig dammsugare vare sig det är en skaft eller vanlig. Roboten håller en daglig renhet medan en vanlig gör rent på djupet och överallt.