Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 98 ggr
hemul
1

Vilken typ av vaxduk är tålig?

Jo, vaxduk är lite B. Men jag har ingen arbetsbänk i köket, så jag anänder mitt stora köksbord och vill skydda det.

Förr tålde vaxdukar en helt del. Det blev inte fläckar på dem i första taget t.ex. Men nu får jag fläckar nästan innan jag lagt på duken. Hamnar t.ex. en bit tomat på duken och man inte tar bort den ögonaböj, har man en röd-orange fläck som inte går bort. Jo, jag vill ha en rät ljus duk. Inte vit, men ljus botten och relativt ljusa färger i mönstet.

Det finns vaxdukar i PVC, textilvaxdukar, kanske fler sorter. Hur vet man vilken typ som är tåligt om ens någon? Nä, det hjälper inte att fråga i stadens tygaffär. De ställer sig helt oförstående till fläckproblemet.

Vixxen
1

De i Pvc är lättare att få bort fläckar från, men de kan kan ha en obehaglig lukt i början.
Textilvaxdukar är lite smidigare och går att tvätta i maskin om det behövs. Luktar inte heller.

hemul
1

Det är såna i PVC jag haft (tror jag). Köpta både på nätet i dyra tygaffären. Har haft minst 4-5 stycken på senare år och alla har haft samma problem.

Hade vaxduk när jag var ung också. Spilld mat, även tomat och utspillt rödvin, kunde ligga kvar till dan därpå efter en fest och det var bara att torka bort! Kanske är det en allmän kvalitetsförsämring det är frågan om och inte typ av vaxduk?

En stor vaxduk är inte helt gratis, så börjar tröttna på att antingen få ha fläckig duk eller köpa ny hela tiden.

• Redigerat 2024-10-06 08:54 av hemul
Pyttelite
1

#2: Det handlar snarare att produkter i dag är miljövänligare än förr vilket oxå får påverkan på kvaliteten.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

hemul
0

Och är väl fortfarande en kvalitetsskillnad.

Är kanske bara att ge upp då. Kan inte komma på nåt alternativ. Kanske köpa en ny duk och spara en bit av den gamla som jag lägga på just där jag håller på och slabbar när jag ska till. Men det är ju tveksamt om jag verkligen skulle göra det…

• Redigerat 2024-10-07 04:05 av hemul
hemul
0

Vaccinationsbyrån dit jag oftast går har uppdaterat. Det är igång och gratis för 65+. Detta gäller Uppsala.

Pyttelite
0

#4: Du får väl köpa en gammal miljöfarligare på loppis eller sluta spilla - varför inte torka upp direkt när du spiller?

hemul
1

Jag trodde jag redan förklarat att jag behöver vaxduken för att kunna använda bordet som en arbetsyta? Om man har mycket som ska skäras och hackas står man inte och torkar upp varje droppe eller bit som hamnar utanför skärbrädan. Då blir man aldrig klar.

Och för övrigt är det väl inte klarlagt om fläckeriet beror på miljövänligare PVC.

• Redigerat 2024-10-07 08:58 av hemul
Pyttelite
0

#7: Men då kanske inte de spelar så stor roll om vaxduken blir missfärgad - sedan kanske det inte är lämpligt att skär och hacka med vaxduk som underlag.