Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 103 ggr
hemul
1

Ersätta packningar till patentburkar

Ni vet, såna med bygellock och gummipackning. Jag har en samling olika småburkar som jag köpt med innehåll och sen sparat. Packningarna torkar ju med åren. Problemet är att det inte är standardstorlek på burkarna, en del är inte ens runda utan ovala, så kan omöjligt hitta packningar som passar.

Nån som har nåt tips om vad man skulle kunna tillverka packningar av själv? Burkarna bör bli hyfsat täta, men jag ska ju inte konservera i dem. Mer ha som te- och kryddburkar.

Har funderat på att helt enkelt lägga en sträng silikon (sån man tätar i badrummet med) på falsen på locket, men det känns inte helt fräscht.

• Redigerat 2024-08-12 03:53 av hemul
Sindri
1

Jag tänkte också på silikon, men mer på att hitta bitar. Det finns bakformar som du kanske kan klippa bitar av. Jag vet, det är dyra formar men jag tycker det finns en hel del på second hand. På Lidl köpte jag en gång en hel stor platta man har som bakduk (alltså att kavla på), den är säkert 40x60, på en sån får du ut många ringar. Jag vet att det säljs såna på andra ställen. Kolla på nätet.

hemul
1

Tänkte också på det, såna där bakmattor. Men som du sa, dels blir det dyrt och sen tror jag det är väldigt svårt att klippa i så det blir jämt. Gummiduk är ivf hopplöst att klippa i och det här borde väl vara nåt liknande.

Sindri
0

Har aldrig testat att klippa i silikon, men gummi är nog svårare. Det beror också på hur tjockt det är. Såna silikonlock som finns är ju lite tunnare, jag tycker du skall kolla runt på second hand efter nåt billigt som du kan testa på. Clas O har ett set som inte är så dyrt. Av ett lock kan du ju få fler ringar.
https://www.clasohlson.com/se/Silikonlock-6-pack/p/44-3904?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw5ea1BhC6ARIsAEOG5pydnnu9d6KPtrnA_9-Q-uk09S8qZLXOEV_tkTuYoHTiF6NK9oEDCH4aAhH4EALw_wcB

Heddiz
0

Kan du inte använda gummilist eller tätningslist?

Det finns färdiga gummi eller tätningslister att köpa för burkar.
Och även såna du klipper ut själv till lagom längd.
Sen borde man kunna få ihop ändarna med tex superlim eller liknande.
Sen är det bara trä dom på burkarna innan locket sätts på.🙂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
0

Eller limma på listen på burken direkt går ju också..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Niklas
0

De här ser prisvärda ut om någon av storlekarna passar dina burkar:

» Fair Zone Tätningsring till konserveringsglas, 10-pack - Jordklok.se

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Extra tätningsringar i naturgummi som passar till våra konserveringsglas från Weck Jars . Naturgummit är rättvisemärkt av Fair Rubber och kommer från FSC-certifierade plantager på Sri Lanka. Storlek: Inre dia. Yttre dia. Passar till burkar: Small 54 mm...
Sindri
0

#6: vilka snygga ringar, men till ovala burkar funkar de kanske inte. Jag tror mest på att klippa själv av silikonlock.

Niklas
0

#7: Det är sant.

Jag har köpt silikonlock på Ikea och gjort tätningsringar av. Funkar om det bara gäller enstaka men kan bli dyrt om det är många.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2024-08-12 16:26 av Niklas