Vad betyder tvättsymbolen?
Jag ska tvätta ett tyngdtäcke men det har en tvättsymbol som jag aldrig har stött på (längst till höger på skötselråden på bilden).
Vad sjutton betyder den??
Och en väldigt korkad fråga, visst kan man tvätta ett tyngdtäcke på 5 kg i en maskin som tar 6 kg? På något sätt känns det som tyngre än 5 kg tvätt bestående av kläder, där handlar det mer om att få plats i maskinen… 🫣😆
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tyngdtäcket kommer bli för tungt. Märkt det på vår maskin som ändå är 9 kg att täcken går inte att ha så tungt för de blir för tunga när de är blöta annars.
Är det inte torktumling utan värme?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Attans! Går det att fräscha upp på annat sätt tro? Det är inte smutsigt egentligen men luktar lite unket efter att ha legat i ett förråd som tyvärr blivit fuktigt. Täcket är torrt nu men lukten sitter i.
Jag kan förstås be någon med "riktig tvättstuga" att tvätta det men hade gärna velat prova det snarast. 🙂
Jag tror också att det blir för tungt. Bara de lätta kuddarna jag har ska tvättas i en maskin som tar minst 7 kg. Min tar också 9 kg. Visst fuskar jag och tvättar vetbeds, men maskinen har aldrig klagat på det som den har gjort med andra tunga laster.
Vädra, spreja med ättika, vädra! Ättika gör susen mot dålig lukt och jag tvättar alltid med det istället för vanligt sköljmedel :)
De liknande symbolerna jag hittar verkar också handla om torktumling och jag tror att streck under betyder skonsammare tvätt. Ju fler streck (tror 2-3 är max) desto skonsammare. Det är inte alltid lätt att hitta tvättsymboler då det känns som att minsta variation ibland kan betyda något helt annat!
Edit: Ska tilläggas att jag späder ut ättikan med minst 2/3 vatten, men jag tror inte att ren ska vara något problem i ditt fall. Det lämnar ju inte fläckar eller så.
- Redigerat 2024-06-23 13:34 av Krullibull
Ja, jag brukar också köra med ättika så nu är det sprayat med en ättiks/vinägerlösning med en gnutta såpa i (för att såpa luktar så rent och gott) och hänger ute på vädring.
En fördel gentemot vanliga täcken är att det är tydligen glaspärlor i, förhoppningsvis tar de inte åt sig lukt lika mycket som dun och fiberstoppning. 👍
Det ska ju inte torktumlas men jag fick en tanke att det skulle kunna vara att det ska ligga i en tät tvättpåse? Mitt tyngdtäcke ska göra det men jag minns inte symbolen. Om det är fyllt med minimala pärlor vore det rätt logiskt.
Jag har aldrig haft något tyngdtäcke så det har jag tyvärr ingen koll på. Finns det kanske några dokument online eller någon hemsida att läsa skötselråd på? Annars så går det ju att kontakta företaget, för det kan ju vara bra att veta till om det skulle behöva tvättas :) Valpar skitar ju ner ;)
Hoppas att du blir av med lukten!
Enligt CURA själv så går täcket att tvätta i maskin, men de får inte torktumlas tydligen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Är OK med torktumling men utan värme
#7: I länken står Ingen av CURA Pearl-modellerna får torktumlas eller strykas och av tvättlappen i #0 framgår att det är ett CURA Pearl-täcke.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 Den svarta symbolen dock på lappen betyder enligt googlingar att man får torktumla men utan värme. Så är konstigt att det är dubbla budskap då.
#9: Ja, jag såg också det. Hittade dock ingen symbol där det var ett streck under, så det är märkligt att CURA använder denna. Dubbla budskap tycker jag.
Har det inte något med kemtvätt att göra? Bara en rund symbol brukar väl vara kemtvätt symbol och på hemsidan skriver det "CURA Pearl-modellerna kan även kemtvättas, men inte i starkare kemikalier än perkloretylen."
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#11: Kemtvättsymbolen är den i mitten på bilden, d.v.s. den med en vit, överkorsad ring.
#12: Det är torktumlings symbolen, ring med fyrkant runt.
#13: Ja, det har du rätt i. Förvirrande när de är så lika.
#14: Jag vet! Gillar när tvättråden även är utskrivna på lappen så man slipper klura ut vad symbolerna ska representera.
#15: Ja, det hade ju varit bra om bägge hade varit med, så att man kanske hade lärt sig vad de olika symbolerna betyder. 😊
Det där med hur många kg tvättmaskinen tar gäller nog när det är mer normal tvätt, många mindre grejer. När det blir en sammanhållen tung klump som t.ex. en större trasmatta tar det väldigt hårt på maskinen. När det är flera mindre saker så kan de ju röra sig och stuvas om liksom när trumman går runt. Klumpen ligger där som en stor sammanhållen tyngd. Jämför med att tumla runt 10 tennisbollar eller en stor basketboll.
- Redigerat 2024-06-24 15:33 av hemul