Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: tips-och-informationgör-det-självmöbler
Läst 165 ggr
[skyggis_tryggis]
0

Hur laga byrålåda där botten faller ur?

Är det någon som har lyckats fixa till en byrålåda där botten faller ur? Hur gör man?

Maria
0

Vad är det för material?

/Maria

[skyggis_tryggis]
0

Själva byrån är i trä - syrabetsad furu. Tror att den heter Narvik. Köpt för länge sen på Ikea.

Men bottnarna är tunna spånskivor.

• Redigerat 2024-04-06 12:15 av [skyggis_tryggis]
Maria
0

Skulle du kunna fästa med vinkeljärn kanske?
Jag är inte så insatt.

/Maria

[skyggis_tryggis]
0

#3: Googlade på det för att se hur de ser ut 😉. Kanske kan vara bra, men jag är ohändig. Måste man borra för att fästa dem?

Bo§e
0

Ett drastiskt sätt, men fritt från verktyg (!) vore att limma fast botten med Epoxy.
Epoxylimningar kan bli väldigt starka, och det går snabbt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[skyggis_tryggis]
0

#5: Det är nog enklast med lim för en ohändig typ som jag.
Undrar om Epoxy torkar för snabbt för att man ska hinna få botten på plats? Det torkar inte lika snabbt som superlim?

Hittade info om att man har några minuter på sig. Kan nog funka.

• Redigerat 2024-04-06 12:29 av [skyggis_tryggis]
Bo§e
0

Nej, superlim torkar alldeles för snabbt, och är inte lika effektivt (litet för sprött).

Epoxy brukar härda på ca 5 minuter, så man har rimligt med tid att få det på plats, om man planerar litet.
Men det blir inte "stenhårt" på 5 minuter. Först blir det ungefär som kåda….
Vänta till nästa dag med att lägga något tungt i lådorna. Därefter är det superstarkt…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-04-06 12:36 av Bo§e
[skyggis_tryggis]
0

#7: Tack för tipset! Jag ska köpa det och prova.

Sindri
0

Ta ut lådan och se hur det ser ut. Ofta skall botten var inskjuten i ett spår i fronten och spår i sidstycken. Överlastar man lådan är det vanligt att botten glider ut därifrån.
Ställ i så fall lådan med fronten/sidan mot ett stadigt underlag och hamra försiktigt in botten i spåret igen.

Vixxen
0

Trälim är att rekommendera!

Niklas
0

Gör som #9 föreslår och komplettera med exempelvis silvertejp som håller botten på plats. Om tejpen dras från bakstycket ner under och ett par decimeter in på botten tycker jag det borde hålla. Inte snyggt men ingen ska titta där och det kräver inga verktyg. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[skyggis_tryggis]
0

Tack för alla tips!

hemul
2

Precis så har jag gjort med gamla kökslådor som jag lassar in alldeles för tunga grejer i. Efter att antal decenier började de ge upp. På med trälim och försök få in bottenskivan i sliten. Ett par små stift eller spikar för att skivan inte ska glida är också bra.

• Redigerat 2024-04-11 20:02 av hemul