Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 252 ggr
hemul
0

Burk/matlåda med absolut tätt lock

Ni vet de där glaslådorna med snäpplock i plast och med gummipackning som gör dem helt läcksäkra som IKEA har? De här https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-fyrkantigt-plast-60452174/ .

Jag letar efter nåt liknande för att förvara smör i vid camping, men inte i glas då. Helst i rostfritt men plast går väl det med. Köpte liknande IKEAs men i plast på Biltema, men locken var inte alls täta. Vill inte ha smält smör i packningen liksom.

Om det är den här modellen eller en runt burk med skruvlock kvittar, bara det finns en packning och den är helt tät.

Nån som vet nåt?

IKEA 365+ Matlåda, fyrkantigt, plast, Höjd: 6 cm. Snäpplocket förhindrar läckage och skyddar innehållet från frysskador, vilket är idealiskt både när du ska transportera mat och frysa in rester. Lådan är gjord av tålig plast som behåller sin form, även om du klämmer ner den i väskan eller ryggsäcken.
  • Redigerat 2024-03-24 01:34 av hemul
Vixxen
0

Typ Tupperware?

DesK
0

Jag återanvänder glasburkar med skruvlock och så har jag kryddor och olja i sånna där burkar som är avsedda för schampo mm vid resor, när jag bilcampar. T ex Zwilling har vacuumburkar och påsar i plast som blir helt täta. Dom är också smidiga att ha med på camping.

/Désirée

Sindri
0

Ikea har väl en rund variant i plast på de burkarna?
Clas Ohlson har nåt
https://www.clasohlson.com/se/Rund-plastburk-med-lock/p/44-5120-1

Annars skulle jag titta på vad jag har för burkar jag köper mat i. I värsta fall skulle jag köpa en bara för att få burken.

hemul
1

Ska kolla på den på Classe, men misstänker att den inte är helt tät. IKEAs kan man ha vatten i utan att det läcker. Har inte sett runda i plast på IKEA. Vet du vad den heter?

Glas går tyvärr bort. Är för tungt och osäkert. Ingen bil här. 😉

Sindri
1

Nej, Ikeas har jag sett för länge sedan, möjligt att de utgått.
Leta på andra ställen. Här är en som är slut just nu men kommer väl in
https://tvalkoket.se/produkter/gora-egna-ljus/formarburkar/rund-burk-250-ml-silver/

Man vet ju inte om de är livsmedelsgodkända, men du får skriva och fråga.
Jag har en del som jag köpt kryddor i, de kommer från Crearome så deras burkar måste ju vara ok. Inte så stora, men du kan ju ha flera.
https://naturkosmos.se/category.html/burkar

Storlek 98 mm x 40 mm, 250 ml.
hemul
0

Såna där brukar inte vara helt täta. De måste ha en packning.

Sindri
0

Jag har några tomma hemma, jag kan ju fylla vatten i och kolla när jag kommer hem. Det dröjer ju ett tag, men du är väl inte sugen på camping just nu. 😉

hemul
0

Nä. Inte just idag. 😂

Tack, det var snällt!

Sindri
1

Jag har en plastburk med plastlock som jag köpt här i Spanien. Den har ingen packning men däremot ett lock som skruvas på ordentligt. Jag tycker jag använt den mycket och den aldrig har läckt. Nu testade jag den genom att fylla med vatten och ställa upp och ned i flera timmar. Inte en droppe läckte ut.
Så jag tror du får titta lite på hur locket och burken är konstruerade.

MonicaLagerquist
1

Jag har en rund i rostfritt med packning som jag köpt på Friluftsmagasinet för en massa herrans år sen

Stolt ägare till tre La permer

hemul
1

Precis nåt sånt jag söker! Står det möjligtvis nåt fabrikat i botten?

MonicaLagerquist
1

Stolt ägare till tre La permer

Niklas
1

De här använder vi. De är täta och gjorda av plast. Vi har haft dem ett gäng år utan missöden.

» IKEA 365+ matlåda med lock, rektangulär/plast, 1.0 l - IKEA

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

IKEA 365+ matlåda med lock, rektangulär/plast, 1.0 l Minska ditt matavfall genom att spara matrester i en burk med lock och värma maten till en annan måltid. Flera tomma burkar kan staplas i varandra för att spara plats i skåpet när de inte används.
hemul
1

#12: Den där var ju jättefin! Men framgår inte om den har packning och så är den väl liten om man ska vara ute en vecka.

hemul
1

#13: Men se där! Jag lyckades inte hitta några i plast och så fanns det ändå. Är de HELT täta, så täta att man kan ha vatten i dem och vända dem upp och ner?

Köpte i min enfald såna stora lådor med snäpplås på IKEA för textilförvaring under sängen. De skulle också vara täta. Är de INTE. Sängdamm tar sig in likt förbannat. Det kan man ockå se att det kommer att göra då locket inte kläms fast hårt alls, man kan röra på det liksom. Men jag var stressad, som jag alltid blir på IKEA.

• Redigerat 2024-04-10 05:52 av hemul
[Undertaker]
1

#15: Jag har haft soppa i dem utan att det läckt ut? Så jag skulle påstå att de är täta.

Niklas
1

#15: Jag har ofta sylt i dem och burkarna kan ibland stå snett eller hamna på kant, men inget har läckt hittills. Fast säkert är det så att om du har något mycket flytande i och dessutom utsätter locket för tryck så kan du få dem att läcka. Ska de motstå det får du nog titta efter helt andra typer av burkar som är gjorda för att klara stora tryckskillnader. Det har dock aldrig hänt oss att de läckt och vi har ofta med dem på utflykter eller semesterresor med såser och allt möjligt i. Innan vi hittade de här provade vi många andra sorter, några väldigt dyra, som läckte fastän de påstods vara täta.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2024-04-10 14:06 av Niklas
hemul
1

Vet ni, jag kom på att jag har en burk som ser ut så där undangömd på en hylla. Lyckades hitta den. Den var tät men lite tokig storlek och form för syftet. Men jag kan inte ha köpt den på IKEA för det står Xeonic på den. IKEA märker väl allt med sitt eget namn.

Nu åker IKEA-burken ivf upp på kom-i-håg-listan jag har för allt jag ska köpa på IKEA när jag orkar släpa mig dit.

Tycker IKEA är så sjukt jobbigt. För två jular sen fick man ett mail från dem på julafton. Man fick köpa ett presentkort värt 50% mer än man betalade. Jag köpte för så högt belopp man fick, 1000 kr och fick alltså ett kort på 1500. Har hela beloppet kvar. Så har alltså inte varit där på över 2 år fast jag har en lista på grejer jag ska införskaffa där.

Tack så mycket för hjälpen! 😀

Krullibull
2

Nu har du ju redan löst detta för längesen, men jag vill flika in ett väldigt billigt alternativ.

Jag har inte haft någon elvisp på länge och skakar grädde som alternativ. Burkarna för turkisk yoghurt är allra bäst och läcker inte även om man vänder dem upp och ner.

Det första jag gjorde innan jag prövade att skaka var att pröva med vatten, både att vända upp och ner och skaka med. Nu så håller jag visserligen tummen på locket när jag skakar, men det är mest som säkerhet!