Limma glas på trä
Jag skall limma fast glasbitar på en träplatta. Har försökt att googla mig fram till vilket lim jag skall använda. Trälim står det på många ställen, men samtidigt tål det nog inte fukt så bra och detta skall bli blött.
Är det då ett epoxylim jag skall använda? Har nyss köpt ett som jag skall ha att laga keramik med, kan det funka även till trä/glas, eller skall det vara en annan sorts epoxy?
Jag tycker att PL400 eller motsvarande borde fungera. Eller kanske något silikonlim.
Tack, PL verkar jättebra, men jag hittar inget om vatten. Har du någon erfarenhet? Jag skall använda det när jag våttovar och det blir mycket vatten och mycket såpa.
Jag hittade:
”PL400 är något starkare, flexiblare och miljövänligare än PL200 och PL600. Härdningstiden är dessutom förkortad och den blir snabbt väldigt stark vilket underlättar vid montering. Kan med fördel användas i båtar då limmet är vattentåligt även om det inte är gjort för att vara konstant under vatten.”
Vad ska du använda för träplatta?
Tack snälla för info. Det är en platta i furu med handtag som egentligen var ett ställ för två små burkar.
#5: Det kan vara plattan som, i och med att den är organisk och rör på sig, kan göra att det i längden inte fungerar med lim. Vattnet gör att trät rör på sig.
Ok, jag testar i alla fall, för formen är så bra. Plattan kommer ju inte att bli helt dränkt. I annat fall får jag hitta något av metall att fästa dem på. Nu har jag köpt limmet i alla fall.
Ifall någon undrar så funkade limmet jättebra. Det har blivit utsatt för hett vstten och såpa, men verkar sitta som berg. Tack för tips!
Kul!