Vanlig telefon via Wifi
En äldre släkting skulle behöva ha en vanlig telefon hemma då mobilen har en förmåga att glömmas på olika ställen.
Har hört om vanlig telefoni via Wifi?
Hur fungerar det? Kostnad?
Vilket märke på telefon är bäst?
Bredband är en förutsättning och det bästa är att hon frågar sin leverantör om villkor och priser.
Vi köpte en vanlig router som skall sitta efter bredbandsroutern och som de skickade med post, sedan kom någon och kopplade in den till telefonledningarna som vi hade kvar. Vi använder de vanliga gamla telefonerna, både trådlösa och fasta.
Routern kostade lite över tusenlappen, installationen kommer jag tyvärr inte ihåg, men det gick rätt fort (och vi har ett stort hus). Jag tror vi betalar 29 kr/månad för bara inrikes telefoni, men det kan skilja på leverantör.
#1: Tack för tips!
Det du nämner är inte IP-telefoni?
Har hört att man ska kunna använda
SIM-kort på något sätt?
- Redigerat 2023-10-22 11:41 av Vixxen
Ska du ringa vanliga telefonnummer är det sannolikt IP-telefoni som krävs och inte bara vad som helst över wifi.
Men här är en lite fööööör enkel lösningen kanske.. Men varför inte ha en mobiltelefon som alltid har laddaren i så man inte kan springa iväg med den?
Om det inte är så att man verkligen vill tappa bort den, kanske det är tillräckligt för att inte gå iväg för långt med den när man pratar.
Mvh // Johan
Jag vet inte vad det heter, men man kan ha vanlig telefon med vanligt nummer över bredband på nåt vänster. Min alzheimerdrabbade vän har så på ädreboendet. Där finns inga telefonjack och man hör när man ringer honom att det egentligen kopplas till ett mobilnummer.
#4: Ja, det är IP-telefoni och ingår ofta i bredband tillsammans med TV. Tidigare kallade man ofta denna typ av abonnemang "triple play". Jag skulle vilja påstå att det är så standard idag att det inte behöver något snyggt namn.
I routern man får från leverantören så finns det olika ethernet-uttag för bredband, telefon och TV.
Ofta ingår också att man får ett fast telefonnummer.
Mvh // Johan
Det är inte IP-telefoni jag menar.
Det ska finnas nåt annat system via Wifi har jag förstått det som.
#6: Vårt kallas inte för IP, det försökte vi när det var nytt och det funkade inte så bra.
I den speciella routern vi fick fanns ett uttag dit vi kopplade huvudtelefonledningen, sedan är den ihopkopplad med de andra telefonerna. Här kan du läsa mer om bredbandstelefoni.
https://telekomradgivarna.se/abonnemang/telefoni-bredband--tv/telefoni/fast-telefoni/
#7: Tack för länken!