Rengöra vägguttag?
Jag håller på att flyttstäda och undrar hur man rengör i eluttag? I köket så är dom skitiga inuti.. vågar man använda en tops för att rengöra dom?
Borde jag bryta strömmen till hela lägenheten innan?
Bryta strömmen är väl a och o men har man ingen kunskap ska man inte göra det överhuvudtaget sa min man när jag frågade.
/Maria
#1 menar du att det är farligt att bryta strömmen?
#2 Nej jag menar att strömmen alltid måste brytas.
Återigen, har man ingen kunskap om el bör man inte göra det.
/Maria
Säger som Maria och hennes man.
Eftersom du verkar ha mycket dåliga kunskaper om hur elektricitet fungerar, bör du ta hjälp av någon som kan en del om det.
/Désirée
Fukt, elektricitet och okunskap låter bokstavligt som en livsfarlig kombination.
Mvh // Johan
#5 jag tänkte använda en torr tops.
Är det bara utanpå plasten är det väl okej. Däremot tt börja sticka in tops i själva uttagen med strömmen på är livsfarligt.
Innuti vägguttagen är nog inte viktigast att städa vid en flytt.
Jag tänker såsom sindri att det borde inte vara en prioritet vid flyttning. Fokusera hellre extra mycket på att städa och skrubba köket och badrummet. Det är de ställena man vill ska vara till 100% rena. Det är helt enkelt de viktigaste rummen. Då är kylskåpet, ugnen, diskhon och alla skåp det viktigaste att få ordentligt rena. I badrummet ska allt också vara i tiptop.
Eluttag är liksom det sista man gör och om man nu hinner. Det är inte farligt om man låter dem vara för det inverkar inte riktigt på hygienen och dylikt. Däremot så kan man ju se till att rengöra lampknappar för ett rum kan snabbt se skitigt ut om lampknappar är smutsiga så att det riktigt syns. Det är åtminstone något jag brukar reagera på.
#8 Där har du fel, stekflott i eluttag är ennrejäl brandrisk, så dessa måste rengöras regelbundet. TS skriver ju om just eluttagen i köket.
/Désirée
Nu är det gjort.
Bröt strömmen till endast det uttaget jag rengjorde och använde en torr tops. Rengjorde endast plasten eftersom det var lite bruna fläckar där.
Har en extremt petig hyresvärd och man kan lätt få städa om ifall inte ALLT är perfekt städat.
#9: De måste vara dålig placerade isåfall för det är nåogt som jag aldrig haft problem med i ett kök. Det enda jag har märkt hos vissas hem är att de blir dammiga.
Ts pratar också om att använda torra tops så jag får inte intrycket att det handlar om fett precis. Jag skulle aldrig kunna få bort fett med bara en torr tops åtminstone. :)
#10: Ah, då kan jag förstår varför du ger dig in på minsta lilla detalj om du har en petig hyresvärd. Vi hade en petig hyresvärd en gång och vi visste att även om vi städade och gjorde så att allt var super snyggt och rent så skulle han ändå hitta något att klaga på. Vi hade rätt om den saken. Han klagade om att vi hade lämnat en halvfull toarulle kvar…..