Klockradion gick sönder....
och nu letar jag efter en ny klocka.
Har kollat på El-giganten och Clas Ohlson men det verkar inte finnas något som jag vill ha.
Vill att den skall kunna gå på el hela tiden (+ batterier som extra stöd ok inget nödvändigt).
Vill ha lysande siffror hela tiden.
Behöver inte vara radio, det är klockan som är viktigast men ljudet skall vara inställbart och bra.
Helst inte över 300 kr.
Vad har ni för väckarklockor?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tarotstollan tyvärr har jag inga tips på klockradio i sig. Men har du nån affär i din närhet som byter batterier i armbandsklockor.
Vi har en affär som är kombinerat fotoaffär- klockaffär. Man kan ta körkortfoto, köpa album, tavelramar. Men även laga/köpa klockor där plus lite annat.
För min del så tycker jag det är bättre när jag kan faktiskt kan titta på klockorna direkt för jag har köpt klockor online som sen inte passat mig.
.
Tänker du dig nåt i den här stilen?
Jag har en som är typ sådan här men från mamma, så den är säkert från 70-talet eller 80-talet. Kan ta en bild på den senare.
#1. Jag har ett par till förutom de jag nämn redan men skall gå och kolla, det kan ju vara så att de har fler som de inte lagt upp på nätet.
#2. Ja, något liknande hade varit bra men det är för dåliga recensioner på de jag kollat på.
- Redigerat 2023-09-10 06:59 av Tarotstollan
Tradera kanske har nån liknande den du hade?
Själv använder jag mobiltelefonen
Har du kollat på second hand om det finns något där som uppfyller dina behov?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4. Jag vill köpa i en riktig affär.
#5. Nej, jag har inte varit och kollat i någon affär ännu, eftersom det hände i går kväll men jag skall kolla runt.
Här är min lilla livräddare vissa morgnar. Den är inte världens finaste. Det är nåt glapp som gör att siffrorna inte alltid lyser på displayen. Och ratten för att ändra MHz på radion har gett upp.
Men larmet fungerar utmärkt! Fick en kompis som påstod att hon var svårväckt att yrvaket fråga om det var brandlarmet som lät. Så den är svår att sova sig igenom. 😁
Vanliga morgnar använder jag bara mobilen. Men om det är något särskilt jag absolut inte får försova mig till tas den fram. För när den tjuter = gå upp direkt, snooza inte!
Googlade, men verkar inte att det finns några väckarklockor av märket Mark längre. Om man inte får tag i någon begagnad.
- Redigerat 2023-09-10 22:30 av Liz85
Här finns en från Biltema :
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/radio/klockradio-2000044389
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8. Låter som en som kan vara intressant. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta mig dit.
Tarotstollan, ja det är nog bra att man kan besöka butiker på plats. Speciellt om det är mindre företag. De kan ha annat utbud än som visas på nätet om de ens har nån sida på nätet.
Där jag köpte min senaste klockradio de har en sida på nätet, men den visar bara att den finns och vilka öppettider den har. För de vet att de inte kan konkurrera med större kedjor när det gäller utbud. Visst priset kan ibland ligga lite högre. Så dom får ju kunder genom att ha bra rykte så det blir mun till mun.
För min del så har jag lärt mig att vissa saker, som tex klockradio, det köper jag inte på nätet. För jag vill se tex var knapparna sitter och titta lite mer på hur hela ser ut. Och i en fysisk butik kan man känna på tex knapparna.
.
Ja och även om det låter bra på nätet så funkar det inte när man läser recensionerna om att "knappar och inställning är besvärliga eller att ljudet är lågt".
Jag kanske tycker att det är lätt att ställa in och att ljudet är tillräckligt för mig.
Så jag vill se dem och lyssna på dem i verkligheten innan jag bestämmer mig.
#2: Blaupunkt brukade åtminstone tidigare göra bra saker och den där har fått helt okej betyg. Den skulle jag kunna tänka mig om jag behövde klockradio.
#12: ja jag tyckte,den såg snygg ut. Så jag hade lätt kunnat köpa den. Om jag visste lite mer om hur den låter. Det är det viktigaste för mig egentligen.
Och jag tror att ljudet är en sak som även TS värdesätter extra högt om jag inte tolkar det fel. Nu föredrar TS också fysisk butik men det måste ju finnas fler som säljer det märket också tycker jag. kanske även någon fysisk butik så man kan gå dit och känna lite på den.
Niklas #12 o Liz85 #13 Jag skulle inte köpa den där från länken i #2 och enda anledningen till att den går bort är att det som en skriver att när den slår på den så uppstår ett 50 hz surrande ljud. Jag vet ju inte hur den kan vet hur många hz det är och det står inte vad den slår på, (radio eller larm) men bara det att det uppstår ett extra ljud gör att jag skulle välja bort den.
Visst det finns alltid måndagsexemplar, men varför ta risken.
Tarotstollan #11 ja det där om ljudet. Frågan är vilket ljud är det som är dåligt. Är det på ringsignalen eller är på radion. Håller med dig om inställningar. Det är ju hur man upplever det.
.
#14: 50 Hz är vad elnätet har så det är nog därifrån de fått det.
Wirecutter har släppt ett test av klockradio-apparater:
The Best Alarm Clocks - Wirecutter
Inget för #0, men kanske för andra som kan tänka sig handla på nätet. 🙂