Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 172 ggr
joppi82
1

Bo vid tågstation

Hej
Hur är det att bo vid en tågstation, störs man mycket av ljudet från järnvägen?

Maria
2

Är det en vältrafikerad station och det inte finns bullerplank gissar jag att det hörs en del beroende på avståndet.

/Maria

joppi82
1

#1 det är ca 50 meter och utan bullerplank.. går ca 20 tåg per dag

Maria
2

Då låter det nog en del.
Bästa vore kanske att höra med grannar hur de upplever det.

/Maria

oh-la
2

Min första lägenhet var precis vid en tågstation. Jag vaknade varje natt med andan i halsen när ett godståg dundrade förbi. Pendeltågen var bättre, men lät ändå. Så länge jag har valmöjligheten hade jag aldrig bott så nära en tågstation eller ett tågspår igen. Har man inget val är ändå en bostad en bostad.

hemul
2

Ligger det andra hus emellan som kan dämpa ljudet? Det är så mycket som påverkar. Tror du måste gå dit och lyssna och som Maria sa, hör med grannarna.

Sen är det ju en faktor att man vänjer sig vid ljud, individuellt i vilken grad. Bor nära järnväg nu, men inte så nära som du kommer att göra. I början hörde jag tågen (men stördes inte). Nu hör jag dem inte längre, om det inte är typ ett godståg med järnbalkar som hoppar till på nån skarv. Hör inte heller klockan på skolan som ligger väldigt nära. När jag pluggade bodde jag tvärs över gatan från stadens kyrkogård. I början stördes jag av begravningsklockorna (=tyckte det var obehagligt). Slutade höra dem också.

Carmarino
1

När jag studerade i Brighton var jag inneboende hos en familj vars hus låg rätt nära tågspåret. Vet dock inte hur långt det var, men förmodligen runt 50 meter eller mer. (Man såg inte tåget från huset.) Det var dessutom bara ett spår. Stationen låg rätt långt därifrån. På kvällar och nätter lät det ungefär som om tåget gick igenom vardagsrummet på våningen under, så jag hade nog inte valt en lägenhet som ligger så nära.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2023-07-29 15:16 av Carmarino
Vixxen
1

Det går bra!
Man vänjer sig. Till slut hör man inte tågen överhuvudtaget.

Har bott 20 meter från tågspår på vägen in till järnvägsstation; både fullastade godståg och persontåg.
Bangården hade totalt 68 spår!

[Devya]
0

Vi bor en bra bit från tågstationen men hör ändå tågen, dock inte så att det stör. Min svägerska bodde ca 15-20m från tågstationen och det var omöjligt att ha fönstret öppet om nätterna där. Något att fundera på om du måste ha fönstret öppet under varma sommarnätter. De vande sig aldrig förresten. De bodde där 7 år innan de sålde och köpte nytt hus.

oh-la
0

Jag vande mig heller aldrig, och det var en lättnad att flytta från lägenheten.

Zadeira
1

Jag är tvärt om många och behöver ljud omkring mig om jag ska sova gott, och ett av ljuden jag finnes mest lugnande är just tåg och stationssorl. Det som störde mig var när nån idiot står för nära spåret och lokföraren hänger sig på tutan, då blir man lika rädd var gång.