Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 99 ggr
joppi82
0

Skugga av annan balkong?

Jag funderar på att hyra en lägenhet med balkong i syd väst läge. Låter ju jättebra för då får man kvällssol. Men det är en balkong över min och jag undrar då hur mycket den skuggar min balkong?
Nån som vet?

Maria
4

Jag tänker att det borde bero på vad du har framför balkongen och hur högt balkongen ovanför är belägen. Tänker att det beror på flera saker. Vilken tid på dygnet osv.

/Maria

Zadeira
1

Som #1 skriver beror det på en massa faktorer. Jag har kvällssol och balkong ovanför, balkongen ovanför skymmer inget alls. Det är huset mitt emot som tar bort solen.

Sindri
1

Kvällssolen står ju rätt lågt utom mitt i sommaren, så det borde komma in lite beroende på hur högt din egen balkong ligger. Det kan ju som sagt vara andra saker som skymmer.
Det bästa är väl om du kan gå förbi en solig kväll och se hur det ser ut. Nu är vi ju en månad förbi sommarsolståndet så ta det i beaktande.

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min balkong har sol i princip från morgonen fram till runt tre på eftermiddagen, lite beroende på årstid.

Vår och höst skiner solen rakt in i lägenheten under några timmar och det är fullt solsken på balkongen. Resten av dagen är det bara sol på balkongen, och inte alltid längst in mot fönstret.

Har inga träd eller hus utanför som skymmer utan det är sol rakt in. Fotot är taget den 30 oktober kl. 12.45 (när det gjordes fönsterbyte).

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker