Kontor i liten etta?
Ja hur får man till ett litet kontor när man bor i en liten etta?
Just nu använder jag mitt köksbord som kontorsdel. Det är extremt jobbigt eftersom det aldrig är städat, jag har massa papper och post-it lappar på bordet + datorn. Hur får man det mer välstädat och organiserat?
Får du överhuvudtaget plats med ett litet skrivbord eller ett annat bord av något slag till?
/Maria
Du kanske kan ha ett litet väggfast bord som går att fälla ner?
/Maria
#2: Vägghängt fällbord var min första tanke också. Idé nummer två är att använda exempelvis ihopfällbara bockar och en liten, lös, tunn bordskiva.
Om jag hade bott i en liten etta idag, så hade jag sannolikt struntat helt i TV och TV-bänk och istället haft en större skärm och ett bra skrivbord som också kan fungera som TV när man önskar det. Typ en soffa en bit bakom skrivbordet.
Jag jobbar mer än jag tittar på TV och jag jobbar uteslutande hemma. Så att optimera för arbetstid hade varit viktigare för mig än mysigt vardagsrum.
Mvh // Johan
1) Om det finns utrymme och du inte är alltför gammal - loftsäng med kontor under.
2) Annars om du inte har för omfångsrikt kontor Ikeas soffbord Trulstorp.
https://www.ikea.com/se/sv/p/trulstorp-soffbord-vit-20400276/
Bekväm arbetshöjd från soffan, alla papper stoppas ner under skivan när du är klar.
3) Om du har lite mer plats, en garderob med arbetsskiva, lådor och hyllor för papper. Stäng dörren/dörrarna och kontoret är stängt. Typ detta
https://www.pinterest.se/pin/738590407627609171/
4) Är du händig och kan bygga kan du montera en nerfällbar skiva på en vägg/mot ett skåp, skaffa en lådhurts på hjul alt, avdela en lådsektion i köket.
Här finns ett vägghängt klaffbord med förvaring.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Snyggt! Heja Ikea! 👌
#4: ja det var ju en väldigt smart idé.
När jag behövde en arbetsplats gjorde jag en enkel ”arbetsskiva” som jag kan flytta omkring. Jag brukar oftast sätta den på armstöden till en fåtölj.
Det är bara en bit björkplywood (80 x 60 cm och 8 mm tjock tror jag) som jag rundade hörnen på och lackade. Det rundade uttaget är för magen så att jag kan använda sidorna som armstöd utan att behöva luta framåt.
När den inte används är det lätt att ställa den bakom exempelvis en soffa. Vill jag variera arbetsställningen kan jag flytta med skivan och lägga den på ett bord eller något annat.
Jag skulle behöva göra en till som är hälften så stor att använda när jag sitter ute i trädgården och jobbar. 🙂
- Redigerat 2023-05-30 11:58 av Niklas
#1: jag skulle kunna ta bort en byrå men då förlorar jag mycket förvaringsplats.. men kanske borde göra mig av med en del saker..
#10 Är det en sådan där klassisk byrå med lådor som står på ben? En sådan tjuvar så mycket plats.
Man kan ha den vägghängd och få loss plats under. Man kan också montera någon skiva på som man kan ha som skrivbord. En skiva man kan montera ner såklart.
/Maria
Eller byta ut den mot en mycket högre och smalare byrå? Eller två höga smala byråer, montera en skiva emellan, avsätta några lådor för papper mm.
Jag byggde en gång ett kontor åt min man i en byrå. Den hade två små lådor överst, där fick han ha papper, pennor mm. Så drog vi ut en låda i passande höjd, lade på en skiva som stack ut en bit utanför lådan. Bra arbetsplats för datorn, plats för papper, pärmar etc. När jobbet var klart ställde vi skivan bakom byrån.
Tack för alla tips :) men hur gör man med alla papper och post-it lappar om man till exempel har ett vägghängt klaffbord? Någon smart idé som jag inte tänker på?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#14 tyvärr går det nog inte vinkla uppåt och gömma allt som är inuti. Det hade ju varit perfekt annars.
Nu vet jag ju inte hur mycket papper du har och hur många postit-lappar, men endera kan du ha en pärm (eller fler) med papperen i olika plastfickor. Lapparna kan du sätta på insidan på pärmarna.
Alternativt en plast- eller papplåda för lösa papper som du har uppställd medan du jobbar. På insidan av locket fäster du lapparna.