Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 221 ggr
johan
3

Autobetalning via P-platser

Nu är det ju väldigt vanligt med kamerabaserade parkeringsavgifter, dvs att du registrerar ditt regnummer och betalkort så betalas parkering automatiskt när du lämnar en P-plats med dessa system.

Jag upptäckte just en stor nackdel med detta. Jag hade detta registrerat och kopplat till betalkort. Men sedan jag bytt bil för 18 månader sedan låg gamla regnumret kvar. Så jag har därför betalt ny ägarens parkering vid ett par tillfällen.

Min fru jobbar via samma P-plats, så det var i sig inget orimligt att vi betalt parkering där. Men det var ju snopet att upptäcka att det var för fel bil.

Upptäckte det enbart för att det kopplade betalkortet snart löpt ut.

Mvh // Johan

Fridaaaa
0

Aldrig sett här i Blekinge :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pyttelite
0

Här är tre olika företag

• Epark
  • Parkster
  • Easypark

Som hanterar betalning kopplat till kort och regnummer finns även i Blekinge.

Jag har inte kopplat mitt kort till regnummer just beroende på det du nämner.

Känner att det kommer att bli ett stort arbete med att byta telefonnummer i framtiden just pga av alla beroenden men det är en annan sak.

Vi har liknande system i våra P-hus men har som sagt ingen koppling.

Däremot har jag upptäckt att regnumret kopplas automatiskt till biljetten så bommen öppnas vid utgång utan att behöva visa betald biljett.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
1

#2 De finns i Blekinge de företagen men man måste själv regga att man ska köra, det görs inte automatiskt

Pyttelite
0

#3: Ja man måste koppla kortet och regnumret själv och ta bort när man byter bil.

Men du behöver inte koppla varje gång du parkerat utan sedan dras det automatiskt.

Magi-cat
0

#0 Hur gör man enklast för att slippa att det där händer?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
0

#4 Ja jag vet, men var inte det jag skrev, nu måste du svarat fel eller läst fel

Carmarino
0

Har bara registrerat det på en parkeringsplats, som jag nästan aldrig använder. Valde sedan att inte göra det på övriga, mest för att jag tyckte det var så otydligt om parkeringen verkligen hade blivit registrerad när jag körde in och körde ut.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#5: Du behöver agera när du byter bil helt enkelt - finns ingen automatik och du kan koppla andras bilar till dit kort så det finns ingen koppling till ägare av kort och ägare av bil.

Ett alternativ är att hantera via efaktura som t ex Parkster har som alternativ men då får du manuellt avsluta parkeringen i appen.

Pyttelite
0

#6: Det finns i Blekinge och man måste aktivt koppla ihop kortet med regnumret.

De företag jag listade finns i Blekinge.

• Redigerat 2023-04-15 12:04 av Pyttelite
Fridaaaa
1

#9 Jag har inte skrivit att de företagen du skrev inte finns i Blekinge eller att det inte går att koppla kortet med reggnumret. Jag skrev att det finns finns "så betalas parkering automatiskt när du lämnar en P-plats med dessa system." Man måste själv avsluta när man kör därifrån, dvs ingenting är automatiskt, efterosm man måste avsluta samt regga kort och reggnummer. Det är just Automatiskt jag syftar på inte finns.

Pyttelite
1

#10: Så kan det vara men bara för att man bor i Blekinge hindrar ju inte att man parkerar på andra platser med automatiserade system där man kopplat regnumret med kontokort.

Fridaaaa
1

#11 Nu handlade det dock om automartiskt fortfarande. Du som missuppfattat - så vet inte varför du fortsätter upprepa något du missförstått?

Pyttelite
2

#12: Det är du som missförstår - det handlade ju om koppling mellan regnummer och kontokort inte Blekinges parkeringssystem.

johan
1

Ja jag har vid ett tillfälle själv skapat ett konto, lagt till regnr och kontokort. Det jag helt glömt är vilka tjänster jag gjort det på och komma ihåg att ta bort regnr när vi bytte bil.

Just den tjänsten jag såg betalt den nya ägarens parkering hade ett val att automatiskt ta bort regnr efter en viss tid. Ett steg på vägen.

Hade varit ännu bättre om dom lyssnade efter ägarbyte i bilregistret och tog bort automatiskt.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#14: Fast du behöver inte äga bilen för att den ska kopplas ihop till kortet så det är ingen bra metod.

Tidsbegränsning är iallafall ett steg framåt.

[Hayabusa-0001]
1

Från Johans inledande text:

”…är det ju väldigt vanligt med kamerabaserade parkeringsavgifter…”

Kamerabaserat har jag nog aldrig stött på.

Pyttelite
0

#16: Fast det var väl knappast frågan om man har kamerabaserade parkeringsavgifter?

Frågan var kopplingen mellan regnummer man anmäler vs konto.

Tekniken är väl ungefär densamma som med trängselskatt.

Bilens regnummer läses av vid tex bom för in- och utfärd sedan kan man koppla regnumret mot betalkort.

johan
3

Här är det en kamera som läser regnr vid i princip alla P-garage och köpcentra.

För gatuparkeringar får du starta och stoppa parkering manuellt med app som EasyPark, Parkster, etc.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
0

#17 Så uppfattade jag ämnet. Se även #18.

Pyttelite
0

#19: Svaret i #18 var ju ett kompletterande svar just för dig och handlade inte om huvudämnet som var varför finns det ingen varning när man kopplat sin bils registreringsnummer till betalkort och sedan inte vilka ha kopplingen kvar tex om bilen säljs.

Eftersom koppling inte är till bilens ägare som tex vid trängselskatten så går det inte att lösa genom att kolla mot Trafikverket.

Det går annars utmärkt att kolla på de företag som hanterar Park and Go-tjänster om man vill veta mer om funktionen.

De finns även i Skåneregionen sedan är de kopplade till olika parkeringsföretag tex Parkster men det handlade inte tråden om.

• Redigerat 2023-04-15 17:03 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
0

”Nu är det ju väldigt vanligt med kamerabaserade parkeringsavgifter, dvs att du registrerar ditt regnummer och betalkort så betalas parkering automatiskt när du lämnar en P-plats med dessa system.”

• Redigerat 2023-04-15 17:30 av [Hayabusa-0001]
Pyttelite
0

#21: Ja det är väldigt vanligt i södra Sverige - du kan själv leta upp var de finns men nu var det inte det ämnet handlade om utan koppling mellan bilens registreringsnummer och betalkort.

• Redigerat 2023-04-15 17:44 av Pyttelite
johan
1

#22: Och jag bor i Svealand, så inte bara södra Sverige.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
2

#22 Jag förstod det dilemma som Johan beskrev.
Själv har jag dock aldrig sett det parkeringssystem som är kamerabaserat. Betvivlar inte att det existerar, men som sagt - jag har själv aldrig kommit i kontakt med det.

Pyttelite
0

Jag gjorde ett grovt överslag och insåg redan efter att jag skrev att det finns tillämpningar både i Götaland, Svealand och Norrland men de flesta anläggningar ligger i södra delen inklusive Skåne 🙃och det kommer hela tiden till fler anläggningar.

Där jag bor har vi haft systemet tillgängligt sedan länge både i Parkeringshus och öppna bomförsedda utomhusparkeringar.

johan
2

#24: Det är väldigt bekvämt faktiskt. Men också med uppenbara nackdelar tydligen. Haha.

Hatar att man ska behöva skapa konton och koppla betalkort och regnr i så många P-appar, men jäklar vad skönt det är att kunna förlänga parkeringen via mobilen eller faktiskt bara betala för tiden man stod där jämfört med hur länge man trodde att man skulle stå.

Netto-positivt ändå skulle jag säga.

Mvh // Johan

Fridaaaa
0

#26 Ja det är fördel, speciellt om man tex är på sjukhus, kunna anpassa.

[Hayabusa-0001]
0

#26 Instämmer.