Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: problemlösning-och-frågortips-och-informationlägenhet
Läst 113 ggr
mamakaka
1

Mottfjäril, Anticimex vill ej sanera?

Jag har fått (indiska mjöl) mottfjärilar sen 2 månader tillbaka. Har svårt att städa då ryggen knakar och det är många vrår. De kom inte in till skafferiet tack och lov, istället kom de in med en begagnad smådjurs påse :/
De har gottat sig precis i mitten av min etta och det känns nästan omöjligt att få bort då de tagit sig lite överallt. Hittar larver då och då när jag kollar igenom t.ex böcker och andra "trånga" platser.

Har ringt anticimex men de svarade att de inte brukar sanera sånt?? Är det verkligen sant?

extrainfo: Jag har försäkring via brf förening. Har inga torrvaror kvar att äta av och städar undan och slänger så fort vi ätit samt packat i alla textilier förutom sängkläder och soffa i plastbackar.

Behöver tips och stöd!!

• Redigerat 2023-04-08 13:43 av mamakaka
[skyggis_tryggis]
0

Jag fick hem mjölmott en gång med en påse mjöl. De hann inte sprida sig så långt utan bara lite utanför påsen.

Slängde påsen, rengjorde skafferiet noggrant och stoppade övriga varor i plastpåsar för säkerhets skull.

De tar sig inte in i plastpåsar, så jag slängde ingenting annat.

Hittade en sida med bra info.
https://stick.se/skadedjur/matmal/

Matmal yttrar sig oftast som en riktigt tråkig överraskning i skafferiet då larver angripit och kontaminerat livsmedel av olika slag. Oftast upptä
  • Redigerat 2023-04-08 15:13 av [skyggis_tryggis]
beem
0

Ställ frågan till Brf kanske de kan hjälpa dig. De är ju säkert mån om att det inte sprids. Vissa skadedjur har man skyldighet att anmäla. Vet inte hur det är med dessa.
Märkligt att Anticimex inte gör jobbet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-04-08 16:01 av beem
[skyggis_tryggis]
1

https://hemmet.ifokus.se/discussion/1213303/ohyra-(mott)-i-skafferiet!

Gammal länk ovan men där står hur andra har gjort.

Ska du renovera, bygga om eller inreda ditt hem? Välkommen in till Hemmet iFokus!