Rök och djurförbud
Jsg ser ofta uthyresannonser på lägenheter var det står att det är rökförbud i hela fastigheten, inklusive balkongerna i lägenheterna.
Även djurförbud verkar vara väldigt vanligt.
Tidigare har jag trott att det endast är lagligt att förbjuda i speciella allergilägenheter, men det verkar numer gälla hela flerfamiljshus.
Har hyresvärdar rätt att bestämma hur hyresgäster bor på denna nivå rent juridiskt? Dvs kan hyresgäster kastas ut om dom skaffar djur eller röker under fläkten eller sin balkong, trots att det är hemma eget hem?
Att man som hyresgäst måste betala för sådant som inte tillhör "normalt slitage" som nikotinsksdor eller förstört golv efter djur är givet när man flyttar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: är dom märkta på något vis, har någon certifiering?
#2: Som jag förstått det ska det stå i hyreskontraktet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Rökning i många bolags hyresrätter har väl varit förbjudet länge?
Inte konstigt. Varför ska man behöva renovera hela lägenheten för att den som hyrt den rökt? Har nog mer med värde än allergi att göra. Och hänsyn till grannar.
Mvh // Johan
#4: renovering ökar värdet på standarden i lägenheterna, mer hyra kan tas så att få det betalt av hyresgäst som rökt borde inte vara problem. Men lukten sprids så klart j trapp när dörren öppnas. Själv har jag aldrig rökt inomhus. Endast på mins balkonger ich uteplats.
Och utomhus på balkong. Vem stör det? Har man tätt mellan balkongerna kan känsliga väl gå in 5 min en granne gått utomhus och röker.
Helt orimligt att rökare skulle behöva fly hemmet för sitt bloss utomhus.
Jag har bott hos 3 olika hyresvärdar och aldrig har det funnits förbud. Vi får till och med grilla med kolgrill på våra små uteplatser trots att det kommer lukt in hos övriga boende.
#5 Menar du att känsliga för rök ska gå in från sin balkong när en granne röker bredvid?
/Maria
#5: Hur kan du hävda att renovering av lägenhet pga av rökning ökar värdet - förstår inte hur du tänker.
Vem ska betala renoveringen?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-03-28 07:23 av Pyttelite
#6: precis. Respekt åt båda hållen. Det brukar fungera bra. Alla får finnas och ta plats.
#7 Varje liten sak som görs tex i våra lägenheter gällande renovering, tillägg osv ökar lägenhetsstandarden och ökar hyran.
Vid rökskadad lägenhet är det givetvis den som står på lägenheten som betalar för att få det fixat. Precis som man betalar för nytt golv om man förstört det eller annat i lägenheter.
#5 Stör rätt mycket att inte kunna ha fönster/balkong öppet för att någon röker. Varför ska jag lida för att någon väljer att röka?
Rökare verkar tro att röken stannar i ett decimeterstort moln omkring deras huvud och inte påverkar någon alls om de är utomhus.
"I'm too old for this shit."
#8 På vilket sätt visar du respekt för mig när du röker i min närhet? Varför ska jag gå undan när det är du som förpestar luften?
#8: Lustigt resonemang att hyresgäster som röker skulle öka värdet på lägenheten.
#5: Rök sprider sig in i övriga lägenheter. Den stannar inte utomhus. Så för att slippa grannarnas rök måste jag ha balkongdörren stängd. Är det då en storrökande granne innebär det att jag varken kan utnyttja min egen balkong eller ens ha balkongdörren öppen.
Vissa grannar har dessutom inte vett att kasta fimpen hos sig själv, utan slänger ut den från balkongen. Då händer det att den blåser in på en annan balkong. Har hänt flera gånger att jag fått plocka fimpar på min balkong.
#11 Tror #8 menar att en renovering oavsett anledning höjer standarden på lägenheten vilket höjer hyran.
Så när en rökare flyttar ut och visserligen kanske betalar renovering och sanering själv så höjs hyran för den som flyttar in efter.
Omtänksamt och respektfullt…
#8 Nej att respektera rök som är bevisligen giftigt och farligt i sin omgivning är ingen som ska behöva utstå.
Det handlar om röken inte den som röker.
Som rökare så har man skyldigheter mot andra. Inte tvärtom.
/Maria
Hur vet du att dina hundar inte blir sjuka av dina grannars eller en tidigare hyresgästs rökning - hundar är viktigare än människor.
#13: Hur kan en renovering till grundstandard öka värdet på en lägenhet?
#16 Det beror väl på hur mycket som ska göras antar jag men generellt så höjs hyran av en renovering.
#9: att stänga 5 minuter någon röker hos sig själv är knappast att lida.
Genom att inte gå in hos dig att röka eller röka för att blåsa röken på dig och jävlas visar jag vanlig hyfs och respekt genom att röka på min egen balkong och inte sitta och kedjeröka så du inte kan ha öppet eller sitta ute.
När man bor tätt, gäller det att man visar respekt mot varandra på flera sätt. Att vissa saker upplevs störiga går inte att undvika. En rökare kan inte fånga röken och hindra vart den flyger, men den kan se till att inte sprida den för ofta och passa på när närmaste grannar inte är ute, och slänga fimpar i sin papperkorg istället för ut eller ner hos grannar. Liksom göra det bästa av situationen man oftast inte hade valt om alternativ till mer privat boende fanns.
#13 Nu har jag inte sagt att jag tycker folk ska röka inne eller att det är bra med hyreshöjningar. För hyresvärden blir det vinst, det stämmer ju.
#16 grundstandarden ändras ju varje sekund. Den blir äldre och ju längre tid det går innan en ny renovering görs, ju mer ökar renoveringen värdet.
#18 Jag ska inte behöva gå in från min balkong och stänga för att grannen röker.
Hänsynstagandet ligger helt på den rökande grannen.
/Maria
Bara en rökare tror att det inte luktar av rök och behöver fundera på om andra kan störas av det.
Lite som folk som pruttar i biosalongen och tror att just det deras skit inte luktar.
Jag vill stå och skrika på min balkong. Om andra störs av det får dom väl gå in och ha öronproppar. Jag vill grilla på min balkong, om andra stör sig på glöd och matos får dom väl gå in.
Det tycker jag bara är ömsesidig respekt att jag ska få göra…
(Kommentaren kan innehålla spår av ironi)
Mvh // Johan
#15: grannarnas eventuella rökning når inte in i mitt hem. Eventuella tidigare hyresgäster som rökt inne påverkar inte mina hundar eftersom lägenheten renoverades.
att stänga 5 minuter någon röker hos sig själv är knappast att lida.
Jo.
Mvh // Johan
#18 Varför trumfar din rätt att röka min hälsa och min rätt att kunna andas?
#18: Nej det blir inte någon vinst för hyresvärden vid renovering efter rökare.
#24 Som sagt, det beror på vad som behöver göras och hur mycket hyresvärden passar på att uppgradera lägenheten.
#21: Absolut att det gör - hundar är känsliga och du kan aldrig garantera att en renovering är så bra gjord att det inte finns spår av nikotin kvar.
Nikotin är ett gift och som du kanske vet är hundar doftkänsliga.
Lika gäller med grannar som röker - bara för att du inte känner något innebär det inte att en hund inte får i sig giftet.
- Redigerat 2023-03-28 08:57 av Pyttelite
Vore ju även rimligt att det är den som förstört lägenheten som får betala att återställa den i skicket innan dom flyttade in.
Har svårt att se att röka inomhus som något annat än att förstöra lägenheten.
Mvh // Johan
An ongoing study by the University of Glasgow shows a direct link between the effects on pets living in a smoking environment and a higher risk of health problems including some animal cancers, cell damage and weight gain.
Professor Clare Knottenbelt, Professor of Small Animal Medicine and Oncology at the university’s Small Animal Hospital, has been studying the effects of smoking and the health impact it has on family dogs and cats.
Läs mer här:
https://www.gla.ac.uk/news/archiveofnews/2015/december/headline_438291_en.html
#2: I en av de bostadsköer som jag står i står det tydligt i faktarutan om lägenheten finns i en rökfri fastighet. Den kommunen har bestämt att på sikt ska alla deras fastigheter ska vara rökfria. De som flyttar in skriver på kontrakt där de förbinder sig att inte röka
Otroligt galet, att rökare har så många argument till att få fortsätta röka och förpesta tillvaron för oss andra som inte röker. Tack för alla rökförbud på allmänna platser. Vi har fått lida i tillräckligt många år.
#30: Det är drogen som talar. Deras hjärnor är kidnappade av nikotinet.
De som lyckas sluta röka brukar i efterhand kunna förstå hur tokigt de resonerat och betett sig, men medan de är fast i beroendet är det svårt.
#31: Tror att de var dumma från början e-cigaretter skadar också.
#31 Du har alldeles rätt.
Jag har själv varit storrökare i 35 år.
Idag vet jag bättre.
/Maria
#22 Då vet man inte vad det innebär att lida.
#23 Jadu. Fundera på den du.
#26 Nu vet ju jag mer om mitt boende än vad du gör, och jag som faktiskt bryr mig om hundar har givetvis kunskap om vad som påverkar deras hälsa. Som gammal rökare har jag också bra koll på nikotin och rök också. Det är ingen som helst fara för mina hundar i mitt hem.
Att djur tar skada av passiv rökning när dom bor med innerökare är ganska självklart.
#27 Ja det har jag skrivit hela tiden.
#30 Ja det är skillnad på ens hem och på allmän plats. Rökare behöver inte hitta på anledning till att fortsätta röka. Så länge det dras in så jäkla mycket skatt på cigg och är lagligt att köpa och bruka i vårt land kommer rökare röka oavsett om ickerökare avskyr det.
#31 Ja tycker man att rökning hemma är tokigt förstår jag att du skriver så.
#31: Jag bryr mej inte om hur andra lever sitt liv, kan bara beklaga. Men jag accepterar inte att man förstör mitt liv, som jag valt att leva. Jag slutade själv röka för 43 år sedan. på den tiden var man inte upplyst om nikotinets skadeverkningar, som man ju är nu. Så att man röker IDAG, är helt galet.
#35: ja det är galet. Att det överhuvudtaget säljs är galet. Samma sak med alkohol.
Självskad3beteende finns i många former. De påverkar alltid andra än bara dom själv.
#34: Va bra att du överträffar forskningen eftersom du är en gammal storrökare.
Varken dina eller andras hundar går fria från dolda gifter som hundar och katter får i sig genom att vistas i hem där man rökt sedan tidigare eller utsätts för grannars rök.
#34 Vilket bra och uttömmande svar, jag förstår precis vad du menar. 🙄
Väx upp.
Eftersom jag tror att drogen nikotinet gör det extremt svårt för rökare att visa hänsyn, så tror jag att förbud är enda vägen att gå för att andra ska slippa rök i sina lägenheter och på sina balkonger. Jag längtar dit.
#39: Jag bor i ett nybyggt hus i ett nytt område. Här är det rökförbud i alla bostadsrätter och även hyreslägenheterna. Och då också på balkongerna. En stor anledning till att jag köpte denna lägenhet.
#37: åter igen länk om passiv rökning. Hundarna hälsar att dom inte är passiva rökare här hemma. Men vill du leka vidare så fortsätt du prata om mina djur om du får ut något av det. Dom blir inte påverkade ändå.
#38 Bra. Då behövs ingen förklaring kring den rökning jag nämnt inte hindrar dig från att andas.
#39 Nikotin påverkar inte hur någon tar hänsyn. Det gör deras person.
Årtionden av rökning och policyer som tillåter inomhusrökning har lämnat ett arv med giftiga rester av tobaksrök i flerbostadshus som nuvarande boende kan utsättas för. Det visar en amerikansk studie där det i samtliga 220 undersökta lägenheter fanns nikotinrester, trots att det var förbjudet att röka i hälften av bostäderna.
Läs gärna mer här:
https://tobaksfakta.se/ny-studie-hoga-halter-av-nikotin-aven-i-icke-rokares-hem/
#40: Så härligt!👍 Så skulle jag vilja bo.
#41: Dina djur blir inte immuna mot sjukdomar för att du har ett taskigt beteende.
Om du tycker att det är ok att som rökare förpesta livsutrymmet för andra människor såväl som djur som människor får du gärna göra det men det hindrar inte människor eller djur från att insjukna.
Läs gärna inslaget i #42 - tror inte att värdarna ser det som en värdestegring att lägenheter är fyllda av gifter.
- Redigerat 2023-03-28 09:36 av Pyttelite
#36: Jag håller inte med dej om alkoholen. Ifall jag tar en drink eller ett glas vin på balkongen, så behöver inte mina grannar lida av det. Alkohol i måttlig mängd är inte skadligt utan kan förgylla tillvaron.
#41: Det är ju värre att tycka att nån beter sig taskigt och röker där andra är än att tro att nikotinet är boven.
Är du beroende av nikotin så är ditt fokus att få röka till varje pris. Om nån annan får i sig röken ofrivilligt struntar du i.
Men visst kan man tycka att de beter sig taskigt. Så trist personlighet då.
- Redigerat 2023-03-28 09:36 av [skyggis_tryggis]
#42: mina djur är immuna mot det nikotin du så frikostigt kastar på dom, eftersom det inte finns här. Ett test i USA är inte mitt hem, och när jag säger att jag vet vad dom inte utsätts för så beror det på att jag vet det, och det av anledningar du inte känner till. Därför blir alla dina påståenden fel.
#46 Nej så är det faktiskt inte. Nyktra människor som röker brukar visa respekt mot ickerökare. Nikotin är inte som heroin och cocain eller förändrar personer som en fylla gör.
Omdöme, självuppfattning och respekt/brist på respekt mot andra ändras inte vid intaget.
Nikotinet gör så kroppen vill ha det. Det är inte samma sak som att det ger ett rus som påverkar ditt omdöme och inget annat betyder något. Doppar du ciggen i cocain, då kan vi snacka om det på det viset.
Nikotin är inte det svåra i beroendet. Det är vanan. Det är den som är värst när man slutar röka. Att inte koppla fikat med en god fika cigg, eftermaten cigg, prata i telefoncigg osv.
En som slutar röka hamnar inte i livshotande tillstånd och riskerar att dö av kroppens abstinens och hjärnans uppvaknande till verkligheten. Heroin, cocain och alkohol däremot är några av de droger som kan vara livsfarligt att sluta tvärt med utan medicinsk övervakning.
#47: Du kan inte garantera att de rastmiljöer dina hundar vistas i är fria från nikotin rester inte heller att dina gäster inte tar med sig nikotintester i ditt hem.
Utgår ifrån att du bor i ett nybyggt lägenhetskomplex som inte haft tidigare hyresgäster som rökt inte ens feströkt och några mänskliga besökare har du förmodligen inte heller.
Annars trodde jag att du tog hand om dina hundar - så fel man kan ha!
Du kan aldrig garantera att dina hundar inte exponeras av passiv rökning trots att du bedyrar att dina hundar inte är passiva rökare eller kommer i kontakt med ämnen som orsakats av tobaksrökning både traditionell eller e-rökning.
Hur vet du om hundarna du träffar på rastgården har rökfria hem?
Hjärnan och nikotin:
#48: Problemet med det du skriver nu är att jag endast har sagt att dom inte är passiva rökare här hemma. Här blir dom inte utsatta för nikotin.
Jag skulle aldrig påstå idiotisaker som att dom inte utsätts för nikotin utomhus eller inomhusmiljö jag inte vet något om. Eet går givetvis inte att förhindra. Det är också en sån självklarhet som bara du kan få för dig att förklara och låtsas att man har nämnt över huvud taget för att försöka nå över ytan i ditt eviga självsänkande.
Om du testade sluta prata om mig och icke befintliga åsikter jag tillskrivs och du lämnar mina djur utanför någon gång, så blir det kanske diskussion om ett ämne till slut.
#47: Du har fel. Nikotin påverkar hjärnan och hur du beter dig. Vanan är ju beroendet.
- Redigerat 2023-03-28 10:26 av [skyggis_tryggis]
#51: Det får du tycka. Men någon som aldrig varit nukotinberoende saknar erfarenhet av nikotinberoende.
Och märkligt att ingen dömts för nikotinpåverkan i trafiken, om det nu påverkar omdömet så.
#51: och hur förklarar du att man börjar röka när man ännu inte är påverkad av nikotinet? Då borde alla ju vara helt nyktra och förstå att inte göra det.
#50: Så ventilationen och balkonger, fönster osv. håll stängda så ni aldrig kan få in grannars rök.
För övrigt pratar jag på ett språk du säger du förstår - för dig är hundars hälsa viktigare än en person som har astma eller är känslig för dofter.
Du tycker att det är ok att röka på balkonger uteplatser eller i lägenheter eftersom värdet på en lägenhet ökar då man behövt sanera efter långvarig tobaksrökning.
Hör du inte själv vilka märkliga argument du har - tänk framförallt på hundarna vilka faror de utsätts för både dina och andras.
- Redigerat 2023-03-28 10:34 av Pyttelite
#54: Nej jag har aldrig sagt att jag förstår det språk du använder, tvärt om alltid talat om för dig att det inte är ett språk som du kan använda.
Hade du nämnt några argument som jag använt, så kunde jag läst och brgrundat dom. Det enda jag kan se nu är konstiga argument som endast du har yttrat i tråden.
Jag lever tryggt med vetskapen om vilka faror mina djur utsätts för och inte och är nöjd med att vi lever i verkligheten och inte blir rökskadade av din fantasi.
#55: Du lever tryggt med vetskapen att du inte bryr dig om att passiv rökning både skadar dig och dina djur.
Det var ju det som var huvudfrågan - varför man inte gillar hyresgäster som röker - inte sant!
Ps Fråga en hyresvärd om sanering ökar värdet på en bostad! Ds.
#56: jag behöver inte ställa frågor du inte vet svaret på.
Det är inga frågor som är obesvarade för min del.
#53: Det finns såklart flera olika orsaker till att ungdomar provar på att röka. Det är nikotinet som får dem att fortsätta eftersom det är beroendeframkallande.
Det trodde jag att alla visste.
#41 Du och jag har verkligen olika syn på vad respekt är.
Jag har varit med om olika tider när det gäller rökning.
Rök fritt och rökfritt..
Det är bra mycket skönare att leva nu.
/Maria
#52: Det här påståendet är märkligt. De som har varit rökare och har lyckats sluta kanske kan nå fram till dig bättre med erfarenhet och kunskap då?
Man kan så klart ha erfarenhet av rökning på nära håll utan att ha rökt själv. Jag har tagit del av närståendes erfarenheter, och de anser att det var dumt att röka. Insikten om hur dumt det är kommer inte förrän du har slutat. Medan du är beroende slår du ifrån dig alla argument eftersom du vill fortsätta röka. Det är viktigare för dig än att visa hänsyn till dina grannar. Rök inte på balkongen.
#61 Jag har fått diagnosen KOL nu. Då har jag ändå varit rökfri i 12 år. Men det straffar sig i alla fall.
Helt självförvållat.
/Maria
Jag har astma som reagerar kraftigt på cigarettrök. Ibland räcker det att jag andas in en gång för att trigga en reaktion, men ju längre jag befinner mig i röken, desto större risk att det händer.
Där jag bodde tidigare så älskade grannen under mig att gå ut och röka på sin uteplats sent på kvällarna, speciellt på somrarna. Deras uteplats låg precis under min lägenhet där jag hade både mina vardagsrums/sovrumsfönster och vädringsfönster. När jag väl kände cigarettlukten var det för sent att hinna stänga alla fönster och ventilationen, utan det var bara att ta inhalatorn, gå ut med hunden på framsidan av huset och vänta.
Ovanpå det så älskade grannarna bredvid att röka i sin lägenhet och gärna ha ytterdörren öppen ut i trapphuset under tiden så hela huset stank av cigarettrök. Det kröp även in i min lägenhet genom min stängda ytterdörr och husets ventilation.
Min astma förvärrades något fruktansvärt och min hund hade kraftiga, allergiska reaktioner i form av huvudsakligen klåda. En gång var det så illa att hela hans ansikte svällde upp och vi fick åka in till veterinären akut. Vi gjorde alla testerna som veterinärerna hade att erbjuda, men lyckades inte hitta vad det var han var så allergisk emot.
När jag och hunden till sist flydde därifrån och flyttade till en ny lägenhet utan några rökare så tog det några månader. Sen var min astma lite bättre (den repade sig dock aldrig till skicket den var i innan) och alla allergisymtom hos min hund försvann. Han har inte behövt äta kortison, ta allergispruta eller någon annan typ av allergimedicin på över ett år nu.
Så ja, rökning stör och rökning skadar både människor och djur.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#62: Det var tråkigt att höra. Det är hemskt att det kan komma så långt efteråt.
Jag störs regelbundet av rökare när jag vistas i min egen lägenhet. Jag har inte ens en balkong. Grannen brevid mig röker på sin balkong och det händer regelbundet att det luktar starkt av rök när jag ska in/ut ur trapphuset då hans balkong är precis brevid dörren. Det är precis lika otrevligt som grannen som duschar i parfym som hänger kvar i trapphuset i en halvtimme varje gång dom går hemifrån. Jag är doftöverkänslig och reagerar med huvudvärk och andningssvårigheter av många lukter och det räcker med ett andetag för att trigga det.
På andra sidan finns en trappa mellan husen och vår kvarterslokal ligger på samma ställe, där står folk och röker för att husen ger lä, det dom inte tänker på är att jag har mitt luftintag några ynka meter bort och eftersom det är lä så hänger röken kvar i luften och kommer in i min lägenhet. Jättetrevligt när någon har fest och 3-4 personer åt gången står där ute och röker i timmar.
Jag har numera fåglar, varav en har kroniska luftvägsproblem. Fåglar har extremt känsliga luftvägar och kan ta skada av det mesta i luften, inklusive cigarettrök. Det innebär att så fort någon röker utanför mig så får jag stänga fönster och ventilation för att inte bara slippa lukten, men även för att skydda mina djur. Det är ju jättelätt att göra om jag inte är hemma och det är ingen höjdare att kasta mig mot fönstret för att stänga ventilationen så fort jag känner röklukt, du vet, när den redan kommit in i lägenheten.
I min förra lägenhet var det problem med ventilationen och motorn stannade regelbundet. När det hände kunde jag inte använd kök och badrum för det stank gammalt askfat. Visst, det ska inte hända, men nog led jag av att någon granne tyckte att det var en bra idé att röka inomhus där.
Vill man röka så tycker jag att man gott kan gå flera meter bort från alla byggnader och uteplatser, precis som man måste göra vid tex sjukhus. Det är inte en rättighet att få röka var man vill, man har en skyldighet att inte störa andra och orsaka problem för bland annat personer med astma.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#65: "Det är inte en rättighet att få röka var man vill, man har en skyldighet att inte störa andra och orsaka problem för bland annat personer med astma."
Håller helt med👍
#57: Jag vet svaret men tyvärr inte du. 🙃
#58: nikotinet är en del av cigarett beroende. Långt ifrån hela och frågar man gamla rökare vittnar majoriteten om att nikotinet inte är det svåraste att sluta med gällande cigg.
Man blir för övrigt inte beroende kvickt av nikotin, så som tex heroin. Man hinner provröka och dra sig ur.
Beroenden är svåra eftersom det är bra mycket mer komplext än att ett ämne ger ett sug.
Och en rökare som skiter I andra fullständigt gör det som ickerökare, eller växer upp under åren och därför slutar och givetvis med mognad kan ha ändrat sin acceptans för andra rökare.
Att nikotinet inte ändrar omdömet gör att man tex få köra tunga maskiner, framföra alla motorfordon ute i trafiken, inte blir fråntagen dina barn och liknande hur många cigaretter du än intar innan du kör eller hämtar barnen. Så länge barnen inte tvingas till att vistas i samma utrymme var cigaretterna intas, och då är det för att dom skadas av det. Inte för att pappa rökt flr många cigg och nikotinet påverkar person och omdöme så.
Att rökare inte skulle inse att rökning är dumt innan dom slutat är ju heldumt. Det är normalt begåvade rökare fullt medvetna om. De flesta får både KOL och lungcancer det vet man sedan länge. Och jag har inte sett förnekare av det heller.
Om ingen vet hur dumt det är att röka fören dom slutat skulle ingen ha anledning att sluta. Inte dom du pratat med heller.
Jag är fd rökare, men jag tycker det är ok utomhus på sin balkong och att man kan ha en dialog om det med grannen man tycker hindrar en från att leva. Rökare är inte obrydda och skiter I allt. Men de kan precis som ickerökare uppföras av grannars ovilja till fungerande grannsämja.
Som tur är har inte alla rökare som har astma. Och som tur är har inte alla rökare lägenheter dom suger åt sig rökares rök som dammsugare. Och inte alla rökare sitter och röker dygnet runt.
#67 jag har en partner som är hyresvärd över flera flerfamiljshus och har varit det i 30 år snart. Hans kunskap kring hyressättning, sanering och renovering är grynd nog för att jag vet vad jag behöver.
Vad du vet rör inte mig och det är sedan gammalt.
- Redigerat 2023-03-28 12:20 av Karmatarerskanise
Om jag nu inte själv hade kunnat något om hur hyresvärden jag bor hos ser på det eller visste vad en renovering bidrar till.
#68: Det är inte ok att röka på balkongen och störa andra. Då visar man inte hänsyn. Astma och allergi är inte självvalt. Rökaren kan lämna huset och röka där ingen störs.
- Redigerat 2023-03-28 12:25 av [skyggis_tryggis]
#70: det är inte givet att rökare kan ta sig ut från byggnaden nej. Och går vi efter din teori är rökare inte heller friska och kan beskyllas för att HQ ett beroende och har inte valt det själv, dom vill sluta men kan inte.
Är en sjuka värd mer en en annan?
#71: Man kan bli fri från ett nikotinberoende. Det finns hjälp att få om man inte klarar det på egen hand.
Astma och allergi kan man inte vänja sig av med. Du förstår säkert skillnaden om du tänker efter lite. 🙂
Läs gärna inlägg 63 och 65 om du mot förmodan vill försöka förstå hur det kan vara för personer med astma.
- Redigerat 2023-03-28 12:39 av [skyggis_tryggis]
#72: alla har inte förutsättningar för det nej. Hjälp är endast stöd, att sluta kräver något sv en själv som inte alla når till.
Åter igen. Astma och allergi är inget alla ickerökare lider av. Så tänk en granne som inte är sjuk.
#71: Alla kan sluta röka. Det handlar om att vilja och bara bestämma sej. Numera finns så många hjälpmedel vilket inte fanns på min tid. Men jag lyckades sluta ändå. Jag slutade genom att trappa ner, från10/dag till färre och färre tills jag slutade helt . Jag hade inte då klarat av att sluta direkt.
#73: Ingen ska behöva bli störd av skadlig rök. Är det verkligen så svårt att förstå?
#74: nej alla kann inte. Det finns psykiskt ohälsa som håller en kvar och psykisk ohälsa är dessvärre inte alltid hanterbar ens med vård och medicin.
#75 inget säger att någon måste bli störd heller. Alla blir inte störda utan kan stänga om det luktar och förstår att rökning inte är enkelt.
#76: Varför ska man behöva gå in från sin egen balkong för att nån annan tycker att deras rätt att röka är större?
Röken hinner komma in i lägenheten innan man hinner stänga balkongdörren. Det är inte så enkelt som du tycks tro att slippa röken. Har du nedsatt luktsinne efter åren som rökare kanske?
#76: Jag har full förståelse för psykisk ohälsa, men med dom hjälpmedel som numera finns, så kan även dessa personer sluta. Alla blir mer eller mindre störda. Att stänga om sej , är inte rätt för någon. Om jag vill sitta på balkongen och ha dörren öppen , så ska jag kunna det , utan att måsta gå in för att ev grannen ska röka. Jag har inga sjukdomar, och vill heller inte få det pga någon annan.
#77 Jag känner röklukt bättre än de flesta jag känner.
Tänk er att grannen som röker Är nils-Gustav. 95 år gammal rullstolsburen pensionerad högstadielärare som jobbade från han var 16-65. Prisad för sin förmåga att fånga upp alla elever och ge dom bästa förutsättningarna för fortsatt utveckling. En sån eleverna minns hela livet med värme.
Dessutom var han och hans fru familjehem till otaliga barn som behövde en trygg punkt för att återhämta sig från hemskheter de levt igenom.
Denna N-G förlorade nyligen sin fru efter att ha delat liv i 63 år. Frun tog med honom ut på promenad och fika i parken varje dag till hon dog av hjärtattack.
Utan anhöriga kommer han inte ut utanför huset mer. Men han kan komma ut på sin balkong. Han har bott i lägenheten i 60 år.
En av få saker han känner ger känsla av ro och njutning är 4 kafferaster mellan 08.00 och 20.00, de timmar han är vaken. Det är alltid samma tider, varje dag, för rutin ör det enda han har nu. Och till varje kopp kaffe röker han en cigarett. Det har han alltid gjort.
Och så flyttar en medelålders kvinna in som granne. Hon bidrar till samhället genom sitt eget smslån företag. Ger lån via sms med skyhög ränta. Tjänar massa på desperata människor.
Hennes helger spenderar hon på kvarterspubben och blir full och bråkig. Smäller i dörrar när hon kommer hem och pratar högt med sig själv i fyllan ich villan. Alltid fredag och lördag.
Hon har ibland fönster öppet, är ytterst sällan på balkongen. Hon gillar inte röklukt för det påminner henne om fyllorna och ger ågren. Det är sällan vinden ligger fel och hon har öppet så det kommer in lukt. Hon är fullt rörlig och tar sig lätt till fönstret för att stänga 5 minuter, och det är punktligt när rökning sker, så det ät lätt att se till att ingen lukt kommer in
Men det är enligt er N-G som självklart ska sluta med 4 cigg om dagen i sitt hem sedan 60 år, för hon inte ska behöööva lida så och stänga ett fönster ibland? 80 år som rökare oförmögen att ta sig bort från huset för sina alla 4 cigg, det är han som ska sluta.
Han tycker inte hans rätt är större, han försöker må i väntan på döden. Är det helt omöjligt gör er att tänka att man kan låta en god själ som gjort mer för samhället än de flesta någonsin gör njuta på sin balkong och ha det som vanligt sista åren?
Något övriga grannar i alla år aldrig haf5 problem med, och nya lätt kunnat leva med utan att bli sjuk, men har samma oförmåga till att bjuda på för ni har bestämt att all rökning och alla situationer är givet respektlös rökare.
#78 Nej du har inte full förståelse varken för psykisk ohälsa och alla inkluderad3 diagnoser eller full förståelse för beroende eftersom du tror att allt går med dagens hjälpmedel. Fin tanke, men omöjlig då alla fungerar olika, och allt inte går att rädda. Ingen magisk tablett får alla att må bra och ger kraft för att komma ur ett livslångt beroende.
Inom psykiatrin vet åtminstone en del läkare och sjuksköterskor det, och de kan ge patienter som är kroniskt sjuka och icke medicinerbara stöttning. Inte ge dom livlust eller anledning till att plötsligt känna att dom förtjänar annat än beroendet, självförstörelsen. Har man inget att kämpa för, inte ens sig själv blir msn inte av med beroende. Man väntar på att få dö, och har så gjort hela livet. Man dödar sig själv sakta, plågsamt och på värsta sätt det går. För det ger ångesten man känner till och är trygg med. Mediciner, terapi, elchocker, information och vad man har att erbjuda har begränsningar, precis som allt i livet.
Att förneka det är respektlöst.
#79 Vilken sanslöst dålig historia.
Att värdera människor så är lågt och har knappast med rökning att göra.
Så i dina ögon så ska en människa få lov att röka på balkongen beroende på hur levernet har varit?
/Maria
#80: historien visar scenarie var rökaren inte är den dåliga respektlösa person ni målar upp och ickerökaren inte är en astmatiker med grannar som röker konstant. Men klart, att tänka utanför det man målat upp går inte för alla. Jag tycker det är ett bra exempel på en situation många skulle ha tillåtit rökning för hans skull och ens eget lidande med fönster inte känns viktigast.
Enligt mig finns det inte någon självklarhet åt något av hållen. Det finns inte en enda väg som plikttroget ska följas oavsett omständigheter.
Pga ventilationen så kom röklukt in i min mammas förra lägenhet när grannen rökte på balkongen, varje gång, trots att alla dörrar och fönster var stängda.
Så att tänka att det bara är att stänga igen dörren tillfälligt hjälper inte alla gånger.
#79: Otroligt dålig historia.
En sak som förvånar mej, är att du som ickerökare, ändå vurmar för att folk ska få röka på sina balkonger, genom att lägga fram en dåligt uppdiktad historia. Vad vill du uppnå med dessa skriverier? Ska jag ha förståelse för att min granne vill röka på balkongen ifall hon nu kanske är psykiskt sjuk eller sitter i rullstol? Skärp dej, och lägg ner.
#82: nej vissa lägenheter suger som sagt åt sig all rök, det har ni tydliggjort.
Det är då man har en dialog med grannen.
#84: Nej det är då man förbjuder rökning, inomhus, samt på balkongen och även utomhus nära huset. Den som absolut måste röka, får ta sej längre bort.
#84: "ni"?
Den kommentaren är min enda kommentaren i den här tråden.
Men kan ju vara intressant för andra i tråden att veta, eftersom det var tal om ventilationen.
Men det är fotfarande rökarens ansvar att visa hänsyn här.
Och det säger jag som f.d rökare.
#83: alltid lika trevligt att försöka med diskussion. Vad jag vill uppnå är tydligt.
Men acceptans kring olika åsikt lyser med sin vanliga frånvaro, min åsikt är fel. Förklaringar till mitt tänk är alltid dåliga. Det finns bara ett rätt sätt, och det är det jag inte utryckt.
Måste vara himla tråkigt att aldrig intressera sig för oliktänkande åsikter och inte ha intresse av att förstå andra.
#87 Detta är knappast en åsikt utan ett sätt att bete sig respektlöst.
/Maria
#78: Nikotin är ett gift så det spelar ingen roll om grannen, grannens hund eller katt är sjuk eller inte.
Läs gärna om sambanden mellan psykisk ohälsa och rökning - förvånande eller inte med det finns tecken på att rökning skapar psykisk ohälsa och inte tvärt om.
Sug på den karamellen ett tag!
https://www.folkhalsoguiden.se/nyheter/starkt-samband-mellan-rokning-och-tecken-pa-psykisk-ohalsa/
- Redigerat 2023-03-28 16:23 av Pyttelite
#86 Och i ditt inlägg berättade du om hur din mammas lägenhet sög in all rök, och alltså blev en av övriga som upplevt det. Ni.
#88 var som är respektlöst i olika situationer är högst personlig åsikt, det skiljer sig nämligen beroende på vem man pratar med.
Det är även respektlöst enligt mig att kräva att ng i min historia ska sluta röka. Även om du tycker det är så man gör även då.
Detta är åsikter om hur vi anser man visar respekt och vise versa. Inget annat.
De flesta som röker kan sluta, Nina.
Väldigt många i samhället har astma och allergi, många fler är "bara" oroliga för de skadliga ämnen och sjukdomar som passiv rökning kan orsaka, ytterligare fler tycker illa om det av andra skäl. Ditt stackars uppdiktade helgon till pensionär är i minoritet.
Flertalet av mina grannar som röker rör sig obehindrat ut och in ur huset flera gånger om dagen och skulle kunna passa på att röka när de ändå är utomhus. Det är betydligt vanligare att så är fallet än din hypotetiska snyfthistoria.
Jag har astma, så jag har faktiskt ingen förståelse för mina mycket rörliga rökare till grannar som hindrar mig från att kunna njuta av öppen balkongdörr och vistelse på balkongen. De röker mycket ofta, men tyvärr inte på bestämda tider.
Jag förstår ju att de har ett beroende, men det är också det som gör dem självcentrerade och oförmögna att visa hänsyn. Före detta rökare brukar förstå icke-rökare, så du är ovanlig? Varför har du mer sympati för den som sprider ohälsa än för den som drabbas? Mycket märkligt.
- Redigerat 2023-03-28 16:47 av [skyggis_tryggis]
#89: nu är det så att man föds med en del psykiska sjukdomar, och med en viss personlighet, och tillsammans med miljö ger de saker innan några cigaretter påverkat.
Inget att suga på direkt.
Att psykisk ohälsa gör att många tyvärr kommer in i beroenden för att fly bort från verkligheten och slippa känna allt man känner är liksom inget att diskutera.
Att cigg, narkotika och alkohol också påverkar måendet har ingen förnekat.
#90: Jag tycker att du ska ta med dig din 95-åriga granne ut på dina hundpromenader. Två gånger om dagen räcker säkert
Hundarna är bevisat immuna mot passiv rökning så vad är problemet?
Ta lite samhällsansvar!
#92: Du kan inte tänka dig att rökaren är psykiskt frisk och att icke- rökaren är psykiskt sjuk? Vem tycker du mest synd om då?
#91: och minoriteter får inte nämnas enligt dig? De finns och visar varför ETT enda rätt inte är applicerbart på alla för alla, och faktiskt något att tänka på.
Jag träffar respektfulla rökare dagligen. Så de är inte ovanliga.
#92: Du får gärna läsa oxå. 😏
Dom nya rönen talar om att rökning påverkar hjärnan och kan ge psykisk ohälsa.
#94: jag har flera gånger sagt att det går på båda hållen.
#95: Som sagt minoriteter finns det många av. Värnar du om den psykiskt sjuke som vill sitta på sin balkong utan att få i sig rök?
Enklast är ett rökförbud utifrån perspektivet att det är bra för allas hälsa.
- Redigerat 2023-03-28 16:53 av [skyggis_tryggis]
#93: #96 prat med dig själv igen.
#98: jag värnar om respekt från båda. Jag är inte för förbud i egen bostad bara för att.
#97: Du talar dig varm för rökares rätt att röka och att icke-rökare ska respektera deras rätt. Det är genomgående i ditt "resonemang". Du har inte visat någon förståelse för de som skrivit om sitt behov att få slippa röken
#101: i inlägg 18 pratar jag om ömsesidig respekt. Om någon får in röken i sin lägenhet vid varje rök och den talat om det är respekten att inte röka där, så klart.får man inte in rök i lägenhet och bara är anti rökning på balkongen är respekten att se till situationen och inte bråka i onödan.
Kommer man ur och grannen röker kan man be att dom inte röker när dom är ute.
Intressant att du tycker jag inte visat förståelse när jag är den enda som ser fler sidor än en. Varför kommenterar du inte tex Maria som absolut inte ser mer än sin egen väg?
#102: som jag skrivit tidigare så har jag inte dessa problem då det är totalt rökförbud i vårt hus, inne som ute. Men om problemen fanns där, så skulle jag inte agera polis och tala om för grannen att sluta röka på balkongen. Det skulle bara skapa osämja. Ett förbud är enklast och bör gälla för alla. Utan undantag.
#85 I din värld. Inte i min.
Att någon upplever ett problem med grannes rökning och denne inte berättar det så rökaren kan ändra det, är inte rimlig orsak till att sätta ett förbud för rökning i egen balkong, som man betalar för att nyttja. Det är långt ifrån alla som har problem med rökande grannar så problem bör tas där det finns, ofta går det att lösa smidigt. Om inte så är det klaga hos hyresvärden.
Vet att vissa av er är glada i förbud. Andra föredrar frihet under ansvar, och ser bara fördelar med att grannar pratar med varandra och visar respekt mot varandra genom att hitta lösningar så minst inskränkning i båda sidorna kan nås. Det är bådas hem.
I #83 Visar du den respektlöshet som avslöjar vad du är för människa. Att få rätt är det viktigaste, inte medmänsklighet och förståelse.
Att du berättas hur dålig min historia är och lägger fram hänsyn till folks olika situationer som det dummaste du hört när du kräver att människor ska ta hänsyn till dig är komik.
Det visar just hur bra min historia är.
#80: "Vilken sanslöst dålig historia.
Att värdera människor så är lågt och har knappast med rökning att göra."
Att värdera rökningsförbud högre än att ge ett värdigt slut till någon som inget ont har gjort, det är inte ens lågt, det är skrämmande. Det har med rökningsförbud och rökning att göra. Och värderingar.
Klart den är sanslöst dålig, den visar ju vad ert tänk skulle innebära och varför vägen inte är rak konstant.
Att som gammal rökare, en som i halva livet förpestat andras tillvaro med sin rök, dessutom en med barn som växt upp med rökförälder, sitta och låtsas som man skulle ha nånting att säga om rökares förehavanden under detta liv är helt befängt.
#105 Synen och kunskapen om rökning har förändrats över tid och det har jag i drygt 60 år fått uppleva.
Tack och lov så har kunskap och vett blivit bättre. Även hos mig själv.
/Maria
#106: Du visste bättre även när du rökte, ändå gjorde du det. Inte rätt person att banna andra rökare i sina hem oavsett vilken situation det gäller.
Botgör för ditt istället, och låt människor ha eget ansvar över sitt.
#107 Mot slutet visste jag bättre givetvis men det var många år som jag på allvar inte trodde det var så farligt.
Jag fick börja röka hemma när jag gick i 8:an. Jag hade då smygrökt ett bra tag.
Menar du att jag ska "botgöra" genom att tycka rökning är helt OK?
/Maria
#107: På vilket sätt skulle det vara bättre att en 95-åring ska tillåtas röka på bekostnad av en kvinna med ett företag för SMS-lån?
Är det inte så att det handlar om vad som står i ett bostadskontrakt då man tecknat avtal och inget annat?
Du kanske ska förkovra dig inom argumentationsteknik och kolla in lite om argumentationsfel. 😳
#108: nej igenom att bry dig om dina nära och inte tycka att du kan bestämma hur andra rökare gör hemma, när det ofta inte är några problem för grannar.
Ut på hållplatser och säg åt ungdomar som röker på dom trots förbud. Du känner ju uppenbarligen starkt för förbud, busshållplatser är utmärkt plats att på riktigt tala om det, öga mot öga. Och på riktigt stå för det man uttrycker bakom skärmen.
#110: Nu försöker du smita - nu handlade inte om några busshållplatser eller ungdomar.
Nu är det gamla hederliga lärare och ohederliga SMS-damer det handlar om. 🧌
#111: det är en grej man vanligtvis vet. Att diskussioner rör sig, och handlar om många saker. Du bestämmer ingenting om vad något handlar om.
Det finns inget att smita från. Våra åsikter om min historia står öppet att läsa. Är öppet för alla att tillägga något om.
#112: Tror inte att det handlar om olika saker utan så fort du tappar taget byter du ämne.
Huruvida man får ha husdjur eller röka i lägenheter regleras i bästa fall i hyreskontrakt och inte via något tyckande och absolut inte genom att prata om folks redlighet.
Det är tråkigt att det inte är ett allmänt förbud när det gäller rökning i lägenheter eller i nära anknytning till bostäder av en enda anledning och det är att rökning är sjukdomsalstrande från cancer till en hel del andra sjukdomar.
Att någon med brått mod vill utsätta andra för dessa sjukdomar är kriminellt.
#114: det ät bar att läsa tråden så ser vi att inget tappas, däremot lämnas av andra så det inte leder till mer om det. Mina tillbakagångar och lyft av ämnen igen när ingen svarar visar att jag klarar hålla reda på flera saker och vill få svar.
En sån sak som visar att du kommenterar utan att förstå att inget stödjer din analys, tvärt om.
När man diskuterar åsikter om någots vara eller ickevarande, varför det hade varit bra eller inte , är det ingen som pratar om att det vi tycker i det ärendet kommer bli reglerat i hyresvärdar regler. Vi pratar om varför vi är för eller fmot att alla lägenheter får förbud hypotetiskt.
Vi ser också att ingen tycker att rökare ska göra någon sjuk. Det står väldigt mycket annat däremot. Rökning på balkong gör inte en granne som inte andras i sig röken sjuk.det krävs passiv rökning under lång tid. Därför löser man det, så det inte sker.
Något som inte orsakar sjukdomar är fantasi faror och overklig passiv rökning. Som tur är. hade det blivit till liv som i spel skulle du säkert blåsa in rök i nyckelhålet och ropat att mina djur far illa och det är mitt fel , mellan inblåsen du själv gör. Den nivån är det på.
#115: Du har ingen aning om hur länge man behöver exponeras av passiv rökning för att bli sjuk och har man redan astma så blir det kämpigt redan från första stund.
Sedan gör du återigen ett argumentationsfel genom att anta att ingen eller inga delar min åsikt.
Det enda du vet är vilka som vågar träda fram i tråden och det ger inte något svar på om någon delar min uppfattning eller inte.
Sorry! 🙃
#116: jo, det har jag. Astmapatient och dotter till en ickerökare med 64% lungkapasitet medför att man lär sig väldigt mycket av vårdmarerial, vårdpersonal och egen faktaläsning på det man kommer åt. Uska dessutom.
Ja vid astma är ju direkt kontakt med rökaren viktig, för astmaanfall kan komma nör som. Att tala är guld.
Jag gör inga fel. Du har inte delat dina åsikter, av den anledningen är det en omöjlighet för någon att dela dina åsikter.
Din uppfattning är inte förankrad till någon grund eller verklig händelse så delar någon dina uppfattningar är det möjligtvis intressant för er.
Ja det är verkligen något att "våga" träda fram i, en tråd som den här.
Be inte om ursäkt för ditt haveri. Ändra det.
- Redigerat 2023-03-28 23:44 av Karmatarerskanise
#117: Så dina kunskaper säger dig att man inte kan få astmaanfall vid passiv rökning och det material du har studerat säger när cancern började - fantastiskt du skulle börja forska.
Självfallet gör du inga fel om du får säga det själv förstås men nu var det väl rökning i lägenhet vi pratade om.
Bara som en liten fingervisning om vi nu ska använda oss av dina argumentationsprinciper - hur många är det i denna diskussion som håller med dig?
- Redigerat 2023-03-28 23:48 av Pyttelite
"Så dina kunskaper säger dig att man inte kan få astmaanfall vid passiv rökning och det material du har studerat säger när cancern började - fantastiskt du skulle börja forska."
Nej jag skrev att man KAN få astmaanfall närsom av rök, och därför är kontakt med rökaren viktig direkt. ALLTSÅ RAKA MOTSATSEN TILL VAD DU PÅSTÅR.
Ingenting har sagt åt mig när någon cancer har börjat. Jag har inte pratat om bedömning av cancer överhuvud taget. Så kanske jag inte ska forska för att du fullkomligt slaktar och ändrar det jag skrivit så det blir rak motsats och påstående om något jag inte slls berört, och så lägger du in en spydig kommentar mot mig när det är rena lögner som bara du utryckte.
Värre än värst på riktigt. Något saknas dig. Du borde kanske bli det forskningen du pratar om, studerar för att minska risken för att fler råkar ut för samma syndrom.
Rökning i lägenhet är inget "vi" pratat om. Du har inte varit del i någon del av diskussionen.
"Bara som en liten fingervisning om vi nu ska använda oss av dina argumentationsprinciper - hur många är det i denna diskussion som håller med dig?"
De där principerna är dina. Akta så du inte fingrar dig för långt upp i näsan nör du fingervisar luftslott.
Hur många i tråden har gravt misslyckats med allt dom försökt?
- Bara du.
Övrigs i tråden har inte min åsikt i trådämnet, men dom har åsikter som är deras pch slänger inte ur sig saker utan någon anknytning till det som skrivits. Dom är med i samtalet. Bars du är utanför precis som serven bobbafatt lägger i dn pingismatch mot ingen. Aldrig med i gamet.
#107: Jaha, så icke-rökare får inte ha en åsikt eftersom de inte har egen erfarenhet, skrev du i ett tidigare inlägg.
Men en f.d. rökare som har egen erfarenhet får inte heller ha en åsikt?
Får man bara ha en åsikt om man tycker som du, alltså? 😉
#120: Du har gjort en ypperlig sammanfattning. 🏆
#110: Vad grundar du den här åsikten på att det oftast inte är ett problem att grannar röker? Är det en gissning eller har du någon undersökning att hänvisa till?
Jag kan ju tillägga att i undersökningarna som Hem & Hyra brukar göra, så hamnar rökning alltid högt upp på listan över vad grannar störs av.
- Redigerat 2023-03-29 08:08 av [skyggis_tryggis]
#120: nu jämför du olika. En rökare vet hur nikotin påverkar. Det gör inte du som aldrig rökt.
En som rökt borde inte predika om hur folk gör hemma.
Du kan säga vad du vill. Du har aldrig varit dum.
#121: sovit bort det värsta igen så du har vett att sluta till nästa gång.? Alltid likadant.
#123: Man kan förstås ha mycket kunskap om ämnen utan att ha personlig erfarenhet av ämnet.
Tror du att alla som t.ex. har forskat om nikotinets påverkan på kropp och hjärna själva är rökare eller ha varit det? Är de diskvalificerade i sin yrkesroll om de inte kan säga att de har rökt själva? Enligt ditt resonemang skulle det vara så.
Du kan ju inte i diskussionen påstå att folk som inte har rökt inte får ha åsikter.
Borde man inte lägga ner denna diskussion nu?
Tycker att det spårat ut. Nina kommer aldrig att ge sej, hon vill att man ska få röka överallt, det vill ingen annan i denna diskussion. Själv har jag inget mer att tillägga utan kan bara beklaga denna okunnighet. Så Nina: ge dej.
#122 Lite besviken faktiskt. Det finns inlägg av andra som öppet och tydligt visar inget annat än det dom säger är rätt och du ifrågasätter inte dom, utan försöker med mig.
Och du tycker inte det sjuka ljugandet pytt sysslat med hela tråden är något att kanske ifrågasätta? Det är kanske din stil rent av?
Du kan inte ha åsikter om hur man känner som rökare eller påstå att det får en att bli en annan person som skiter I alla eller kan påverka på andra sätt som bara stämmer med alkohol och droger. Det är inte sant, och ingenting visar att det ger sådan effekt heller. Hade nikotin gett sådant rus hade det inte tilåtits på vägar, för föräldrar. Alla hade gått runt och letat efter cigg och inte gjort annat än rökt, om vi hade gått på vad du tror.
Att typ hela kroppen skadas av det, och majoriteten får kol och lungcancer, och även strupcancer och muncancer är vanligt, det kan du ha åsikter om. För det är inte upplevelsebaserat.
#127: Det här inlägget besvarar inte frågorna som jag ställde.
#126: Ja, det är nog så. Dags att lägga ner.
#126 Nina kommer inte ge sig. Du menar precis som du då?
Även du är helt okey med pytts ljugande. Det sätter lite perspektiv på hur intressanta dina åsikter är. Sanning och förmåga att läsa och förstå är inget viktigt i diskussioner. Men att jag inte ger mig och tycker du har rätt, det kräver väl nedstänhning. Deeeet är problemet. Din egen oförmåga att se nånting annat än det du bestämt är rätt är inte något som haltar.
Jepp. Najs prioriteringar. Men då har du inga problem med att jag gör som pytt framöver mot dig.
#126: ah, du började redan.
Tyvärr har jag inte sagt att jag tycker nan ska röka överallt. Inte ens på alla balkonger. Men det är överkurs för dig.
#128: jo om du läser vad jag faktiskt skrev.
För övrigt är du ingen forskare som testar rökare vid rökning(inte någon ny sak det här), så vad forskare kan säga rör inte dig.
Och du menade förhoppningsvis inte att du har mycket kunskap i ämnet, för du lämnade mycket att önska.
Alltså denna tråd är en guldkälla. Så jäkla många bitar att lägga ut i gruppen var folk har samma humor. Lär vinna dagens bästa! En hel del lär bli påverkade av sina cigg, för det har vi lärt oss av ickerökaren 🤣
Och så ständiga flödet av nonsens från en värdsom trpr hon förolämpar mig när hon själv hittat på åsikten. 🤣🤣
Rökning ute på balkongen är väl förbjudet och jag tycker det är så bra. Där jag tidigare bodde, så rökte grannen utomhus. Trots att vi hade dörrarna och fönstren stängda så smög sig röklukten in och jag hatade det. Vi flyttade och nu har vi inga grannar som röker och vi slipper den vedervärdiga röklukten. För tyvärr var det så, att ena sovrummet stank av rök, för det låg vägg i vägg, där killen brukade gå ut och röka. Vet inte hur eller varför, men den jäkla röken kommer tammetusan genom tegelvägg och allt. Sen hjälper det kanske inte att jag har väldigt känsligt luktsinne, men även min man som har väldigt dålig luktsinne, kunde känna av röken.
De som röker blir väldigt immuna mot röklukten, de känner inte av den just alls. Jag har hört av MÅNGA rökare som säger att de minsann inte luktar rök, för de tvättar händerna, går omkring och sprutar parfym och vädrar jackan. Men tyvärr lurar de sig själva för jag,som icke rökare, känner av det på långt avstånd att de luktar.
Jag har kollegor på jobbet som röker. Jag vet vem som röker och som inte röker, bara på basen av hur de luktar. Även de som bara röker tre gånger om dagen, de luktar ändå. Nej, den där röklukten sätter sig fast i allt, även om det e bara grannen som röker ute på sin egen balkong, och man håller sin egen balkongdörr och fönster stängda… Det är inte många hus som är så pass bra isolerade att röklukten hålls ute.
#134: Rökning på balkong är inte förbjudet.
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning/far-man-roka-pa-balkongen/
#134: jag har bott i 6 lägenheter och minst 3 hade jag grannar som rökte. Ingen lukt inne.
Och här får det rökas på balkonger och grillas på uteplatsen.
#136: Är du rökare? För det kan förklara varför du inte känner av lukten. Jag känner minsann av lukten direkt. Inte kul kan jag säga dig. Det har även luktat en hel del i ingångar, då folk står och röker just utanför dörren. Lukten tar sig helt enkelt in, oberoende. Den lukten stannar också, oberoende hur mycket det vädras, men där spelar väl mitt känsliga luktsinne roll.
#135: I Finland har jag åtminstone för mig att det var förbjudet eller att det var åtminstone tal om att det skulle förbjudas, åtminstone för 10 år sen.
Att Nina inte känner av rökande grannar har knappast att göra med hur majoriteten besväras av rökande grannar och är inget argument för att rökning i och nära bostäder är något att rekommendera.
Så här blev det i en finsk dom:
Tobaksrök spred sig från en lägenhet och pinade grannarna i huset. Högsta förvaltningsdomstolen har tagit ställning i ett fall där bostadsaktiebolaget vill förbjuda tobaksrökning i bostaden.
—-
"Det, att det för rökaren på grund av hens hälsa är svårt eller besvärligt att iaktta förbudet berättigar inte till att utsätta andra invånare för exponering av tobaksrök", skriver domstolen.
Enligt Högsta förvaltningsdomstolen är tobaksrök en sanitär olägenhet, och betonar att syftet med ett rökförbud är att skydda de övriga boende för upprepad exponering.
Läs mer här:
https://www.hbl.fi/artikel/455f60cb-27b3-45a9-ab91-f81007f2d908
Det här är väldigt enkelt det är helt och hållet rökarens skyldighet att ta hänsyn till sin omgivning och innan du får hjärnblödning nu Nina så är jag rökare och som rökare har jag skyldighet att ta hänsyn till både människor och djur med min cigarettrök.
Jag får snällt ta mitt paket och parkera rumpan någonstans där jag inte stör andra med min rök det hör till gott hyfs det hör till att ta hänsyn till sin omgivning och det är en skyldighet vi rökare har.
Tyvärr finns många rökare som skiter i det och dom borde lära sig lite hyfs här för alla mår inte bra av rök och att sen vi rökare har det beroendet kan andra icke rökare inte rå för det har vi dragit på oss helt själva så utsätta andra för röken det ska vi låta bli det gäller både allergiker och dom som enbart mår illa av den samt djuren det är en hänsyn vi faktiskt måste kunna ta.
#138: Kanske det men nu är det väl frågan om i Sverige. 😃
#141: I Sverige beror det numera på hur hyreskontraktet är utformat.
Så här står det på Lawline om man söker om rökning på balkong.
"Hyresvärdar kan ha med ett rökförbud i sina avtal, men det är oklart om det finns någon faktisk sanktionsmöjlighet om en hyresgäst bryter mot det. Rättsläget är tyvärr oklart och det finns inget säkert svar på din fråga. Som det ser ut nu så saknas lagstöd för att hindra hyresgäster från att röka på balkongen. Jag kan tyvärr inte gett direkt svar på din fråga eftersom att det faktiskt inte är fastställt varken i lag eller praxis vad som skulle gälla i ett fall som ditt."
https://lawline.se/answers/kan-hyresvard-forbjuda-rokning-pa-balkongen-i-nyproduktion
Nu stödjer inte jag rökning på allmänna platser.
Jag tycker rökaren kan gå undan.
Men just detta om det är lagligt att röka på sin balkong eller inte även om det står i kontakt, är ju lite diffus.
Här är ett annat svar som inte gäller för nybyggda lägenheter:
https://lawline.se/answers/far-hyresvarden-forbjuda-rokning-pa-balkongen
#143: Absolut eftersom det inte prövats rättsligt än men det innebär inte att man kan förbjuda så länge det inte är prövat.
Däremot har man försökt att vräka storrökare där man ändrat reglerna efter hand men där hyresgästen tecknat kontrakt då regeln inte gällde.
I det fallet förlorade icke-rökarna eftersom det inte fanns någon klausul i kontraktet som reglerade rökningen.
Hur eller hur så innebär rökande grannar en hälsorisk och det borde vara kriminellt att tillåta rökning på bekostnad av icke-rökares rörelsefrihet oavsett vilka samhällsinsatser man genomfört under sin livstid.
- Redigerat 2023-03-31 11:07 av Pyttelite
#136: det står i tråden.
#140 Det är väl snarare alla som är så himla utsatta för rök I den här tråden som lär få hjärnblödning, inte jag 😂 vissa ser ju ut att redan ha fått det om man ser till misslyckade inlägg, som ingen har problem med.
Det är mycket som redan ÄR kriminellt att utsätta andra för, men det skits det fullständigt i. Så en del kan ju fortsätta leka brydda.
#146: *Det är mycket som redan ÄR kriminellt att utsätta andra för, men det skits det fullständigt i. Så en del kan ju fortsätta leka brydda.
*
Nu är ju inte rökning kriminellt det handlar snarare om att vi som röker tar hänsyn till dom som far illa av den och det tycker jag vi kan kosta på oss av hänsyn till våra medmänniskor 🙂
#147: Du gör precis som du vill med din rökning. Sluta är ju ett tips. Det kan ju alla.
Nu som anmäler bort alla mina inlägg kan ju rösta bort tråden istället. Så fega som inte låter mina inlägg stå kvar som förklarar mina åsikter och visar vilket som är lögner om mig.
Niklas får gärna ta bort tråden.
#5: Det kan störa jättemycket, speciellt på sommarn när man vill ha fönster öppna. Vi har en gemensam balkong en halv våning ner från mig, snett nedanför mitt sovrumsfönster. Där röktes det friskt förut och det sögs rakt in i mitt sovrum. Inte jättekul att behöva stänga fönstret när det är varmt och man försöker sova.
Obs jag är själv före detta rökare o numera snusare. Jag vill absolut inte förbjuda grannarna att röka och klagar inte om det spids lite mellan lägenheterna i ventiler o så. Man att inte vilja ha röken inne hos sig själv och istället gå och ställa sig under en grannes öppna fönster och bolma tycker jag är lite väl…
Man tänker nog inte på att om man röker ute nära huset kan det faktiskt komma in mer till grannarna än om man röker inne. Speciellt på sommaren då då fönstren ofta är öppna.
- Redigerat 2023-04-19 20:55 av hemul