Adapterplatta till induktionshäll?
Är det någon som har en adapterplatta till induktionshäll?
Jag saknar så min gamla traktörpanna. Den var stor och rymlig utan att vara så tung som dagens är. (Därför är det inget alternativ att köpa en ny) Har också en gryta i bra storlek som jag skulle vilja använda.
Jag vill veta hur bra de är, om plattan blir lika snabb, de är rätt dyra.
Jag har kollat runt lite på nätet - en del klagar över att de blir överhettade och stänger av plattan. Olika på olika märken?
- Redigerat 2023-02-14 09:17 av Sindri
Har inte testat, men spontant gissar jag att det gör att spisen blir något långsammare, ungefär som en vanlig glashäll. Eftersom du har några kokkärl som du tycker mycket om, är det nog värt att prova. Kolla bara så att du har ångerrätt, ifall du inte blir nöjd. Berätta gärna hur det går!
/Désirée
Kanske du skulle satsa på en separat kokplatta istället? Det finns en hel del (sök på "separat kokplatta). Här är en dubbelvariant, som inte är jättedyr:
https://www.cervera.se/produkt/emerio-kokplatta-dubbel-18-5x15-5-cm-svart
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-02-14 10:17 av Carmarino
Jag har en dubbel och en enkel kokplatta, men det blir för bökigt att ta fram dem.
Vill göra det enkelt.
Adapterplattorna fungerar säkert. Det som man kan tänka på är att de ökar mängden metall som ska värmas, vilket tar längre tid, men har du en bra kastrull eller stekpanna du vill använda tror jag det är ett bra alternativ. Lagar du grytor, som står länge och puttrar, är skillnaden säkert inte så stor.
Äntligen kom jag till skott, och blev positivt överraskad. Det fungerade jättebra, tog inte alls lång tid att värma upp pannan. En positiv grej är att den också håller värmen ett tag, så det kan stå och efterkoka.
Jag köpte en som heter Frabosk, mest för att jag hittade en till ett bra pris ifall den inte skulle funka bra. Däremot har den ett helt idiotiskt handtag som man skall häkta i och lyfta bort den med, men det funkar inte alls. Jag låter den stå tills den blir kall helt enkelt.
👍🏻
Häromdagen testade vi att koka ris, lät det koka upp, stängde av plattan och gick och tog ett dopp. En halvtimme senare kom vi hem till ett perfekt ris. Det är ju helt suveränt.