Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterekonomi-och-juridikelektricitet
Läst 1624 ggr
johan
3

Elräkningen i december?

Nu ser man rubriker om att elräkningen som snart kommer för december kan vara den dyraste någonsin för många kunder.

Lever rubrikerna upp till verkligheten? Kommer din räkningen bli dyraste elräkningen någonsin?

Mvh // Johan

johan
1

För min del är den definitivt bland dom värre någonsin. Jag tror vi haft värre någon vintermånad när kompressorn i vår värmepump slutade fungera och vi körde på elpatron i princip hela månaden.

Elkostnaden för december slutade på 5395 kr, men att betala blir 3757 kr då jag fortfarande hade kredit tillgodo från sommarens försäljning av sol-el.

Januari, februari, mars och december blir månaderna då jag behövt betala för elförbrukning. I övrigt har solceller täckt kostnaderna. Får givetvis ändå betala för elabonnemang och överföringsavgifter från elnätsleverantören.

Mvh // Johan

Niklas
2

Oh, ja, det blir absolut tidernas dyraste elmånad. 10.500 kronor för bara elen (cirka 3.200 kWh). Sen tillkommer elnätsavgifter och grejer.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2023-01-04 15:13 av Niklas
annia1
1

Jag har inte sett själva räkningen än. Men loggade in på elbolagets sida igår och såg förbrukningen.
Sen är det några dar sen jag såg att snittpriset för december låg strax under 3 kr.

Så jag gjorde en enkel uträkning och hamnar då på ungefär som niklas.
Sen tror jag man får lägga på ungefär 1 krona extra per kwh timme så då blir det nånstans mellan 13 000 - 15 000 som jag ska betala.

Det är ungefär dubbelt mot förra året. Och det är ju det som sagts under året att denna vinter så blir räkningarna dubbelt så höga.

Så ja helt klart dyrast nånsin.

.

• Redigerat 2023-01-04 15:40 av annia1
Niklas
3

Positivt är i alla fall att vi minskade vår förbrukning i december 2022 med 23 procent jämfört med december året innan. Det känns som en bedrift och märktes vissa dagar. 🙂

johan
3

#4: Oj. Det var bra jobbat. Vi hade 6 % lägre förbrukning 2022 jämfört med 2021.

Mvh // Johan

annia1
2

Jag har inte minskat nåt utan tvärtom gjort av med mer i december.

Hittade en sida på smhi där man kan se temp för december 2021, hittar inte motsvarande för 2022 (dom har väl inte sammanställt det än) men jag har skrivit ner för några dar och det är klart högre (eller säger man lägre) än 2021.

Att jag inte minskat nåt är för att jag gör inte av med mycket el i vanliga fall så finns inget att spara in på. Det är ju uppvärmningen som är störst för mig.

Den som vill kika på december 2021 så här är länken till en pdf. Hoppas den öppnar.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.179544!/dygnstabell_2021_12.pdf

.

johan
2

#6: Ja, temperaturen gör verkligen stor skillnad. När det var -20 så förbrukade vi ca 60 kWh per dygn, vilket snarare är 45 kWh / dygn vid +5 och knappt 20 kWh/dygn sommartid. Förutom utomhustemperaturen upplever jag att vi har likvärdiga förutsättningar dygnet om.

Mvh // Johan

DesK
2

Vi hade ca 20% lägre förbrukning än Dec -21, 1740 kWh, så jag klagar inte.

/Désirée

MonicaLagerquist
3

Nej decemberräkningen är normal då vi hade fast pris 63 öre .
Nu fasar jag för januari räkningen då vi från och med idag har rörligt pris.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
1

Nu när det är kallt ute ligger vi på 35 37 per dygn.

MonicaLagerquist
1

#6 Jag kan se på min sida på elbolaget hur mycket jag gjort av med och hur tempen låg.

Niklas
2

#5: Förutsättningarna är en aning olika. Ni har ett nytt och välisolerat hus. Vårt är gammalt och läcker som ett såll. Jämfört med liknande hus och hushåll förbrukar vårt 100 procent mer el.

Niklas
3

Vissa dygn i december gjorde vi av med över 800 kronor. Det kändes rätt skönt när temperaturen steg upp mot noll grader igen. 🙂

En sak som gör vår minskade förbrukning ännu bättre, är att vi är en person mer i hushållet nu än för ett år sen.

Det vi har gjort för att minska förbrukningen är:

• Installerat en till värmepump. En luftvärmepump som värmer nedervåningen.

• Installerat två värmeförflyttare som fördelar värmen bättre mellan våningsplanen. Den sista installerade vi under december så den hade inte effekt under hela månaden.

• Haft lägre inomhustemperatur och frusit lite mer. 🙂 Sänkt inomhustemperaturen på nätterna.

• Tänkt mer på vår rörliga förbrukning. Exempelvis matlagning, duschar, tvättmaskinen och diskmaskinen. Vissa veckor tvättade vi nästan inga kläder för att priserna var så höga.

• Vi eldade i kaminen några gånger, fast jag tror vi gjorde det mycket flitigare i december 2021.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11: Det kan ju jag också, men det hade jag glömt. 🙂 Intressant nog verkar det som om vi hade exakt samma genomsnittstemperatur i december 2022 som december 2021. Minus 2,6 grader.

Emo
1

Jag vill inte frysa denna vinter om jag kan slippa, så jag blev så glad när jag såg fakturan på bara 7952. Kanske blir nästa värre. Vi har ju blivit skrämda att den skulle vara mycket större.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
0

MonicaLagerquist #9 ja du får väl räkna med runt 4 gånger så hög räkning. I en artikel på svt så visar de en bild sist som visar snittpriset för december.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/anettes-och-carinas-oro-behova-flytta-ut-till-husvagnen

Om man ska se nån ljusglimt så när räkningen för januari ska betalas i februari så ska elstödet (för område 3 o 4) ha betalats ut, om det håller som regeringen sagt. Januari brukar vara kallare eller i alla fall lika kall som december. Så du kommer definitivt märka av elräkningarna framöver.

.

Nu kommer den fruktade elräkningen för december – och SVT:s genomgång visar att det var de högsta decemberpriserna på börsen på fem år. Nu oroar sig paret Anette och Carina att pengarna inte ska räcka till, och att de ska behöva flytta ut i husvagnen.
annia1
0

Niklas #13 det där med att sänka temperaturen nattetid är ju bra. Du har ju timpris om jag förstått rätt. Så om ni är borta dagtid så tjänar du mer pengar på att sänka dagtid. För det är ju då priserna är högst.

Vilken temperatur har du eftersom du frysit mer.
Jag har ju direktverkande el så min innetemp varierar mellan strax under 20 (nattetid det blir) upp till 20,6 och jag kan inte säga att jag fryser.
Jag har alltid haft denna temp, det enda är att jag har en tröja på mig.
Enda gången jag kan bli att frysa är när det är omslag i vädret för då brukar kylan slå in.

Jag kollar ju inte min förbrukning så jag vet inte hur mycket jag haft som högst per dygn.

.

annia1
1

Emo #15 ja de har pratat om att det skulle bli dyrt. Men det jag hört är att det skulle bli dubbelt så dyrt som förra året och det har det blivit för mig.

Både förra räkningen och den som ska betalas nu ligger dubbelt upp.

.

Niklas
1

#17: Vi är hemma dagtid så det blir lite jobbigt att sänka temperaturen då också.

Temperaturen inne har varierat i december. Som lägst tror jag vi hade 16 grader på dagtid.

annia1
0

Niklas #19 ok, ja då blir det knepigt att sänka dagtid.

16 grader, ja då förstår jag ni frysit. För min del så skulle det inte funka med den tempen. Skulle bli för kallt. Är tillräckligt som det är.

.

Niklas
1

#20: Jag hörde nyligen att ingen mår bra av lägre temperatur än 18 grader under en längre period och personer över 65 bör inte ha under 20 grader.

Emo
1

Jag försöker hålla 21 - 23 grader i huset jag bor i och 10 -15 i det andra huset. Därför tycker jag att det var en glad överraskning.
Förra vintern kostade elen 6171 i december och 4396 i januari.

annia1
1

Niklas #21 det där med 18 grader hade jag inte hört. Däremot att man inte ska gå lägre än 15 för då kan man få problem med hälsan. Inte så länge sen det var på tapeten.
Men jag letade reda på artikeln jag läste på svt (och det var även på tv då). I klippet (som jag tittade på nu) så säger han att 18-22 är normal med låg risk för hälsofara Risken ökar ju längre ner man går. Kanske samma som du sett tidigare.
https://www.svt.se/nyheter/tre-fragor-om-inomhustemperaturer-och-halsa

När det gäller äldre och sjuka så har jag inte hört att räcker med 20 utan där ska det helst ligga högre, men kommer inte ihåg om jag sett nån specifik grad mer än 20 är normalt för vanliga friska och äldre och sjuka ska ha högre. Jag gissar det kan det kan skilja person till person vad de behöver.

.

Regeringen har uppmanat hushållen att spara el och tipsat om att sänka inomhustemperaturen. Men hur kallt kan man egentligen ha det hemma – utan att inte riskera att hälsan drabbas? SVT Nyheter har pratat med en kardiolog och forskare som varnar för att sänka temperaturen allt för mycket.
annia1
0

Emo #22 det är ju alltid bra när man får positiva/glada överraskningar. Det kan behövas, speciellt de tider vi har nu.

För min del blev det väl kanske lite bättre än förväntat, men kan inte säga att det var en glad överraskningen.

.

Sindri
2

Vi är båda en bit över 65 och vi hade 16 ‐17 grader på natten och 17-18 på dagen inne när det var som kallast. Det gick utmärkt med tre lager ylle.
Nog tror jag man klarar det under en kort period.
Vi hade 9% lägre förbrukning är december förra året, men den är ändå hiskeligt hög, men vi bor alldeles för stort.

Scorpio97
2

Jag har bara bott i min lägenhet sedan juli, så jag kan inte jämföra mot tidigare år. Men räkningen för december blev drygt 20% dyrare än snittet för tidigare månader trots lägre förbrukning än i okt-nov.
(I kronor handlar det om drygt en hundralapp, så ingen kris så. Men det finns ju alltid roligare saker att lägga pengar på)

//Jessie

annia1
0

Igår fanns uppgifterna på bolagets sida, så jag får en räkning på ca 14 300. Så det är dubbelt upp mot förra året.

Men det kom ju en positiv nyhet häromdan. Att det blir ytterligare ett elstöd. Det ska ta en del av kostnaden för november och decembers räkningar. Men de pengarna kommer ju inte komma förrän fram i vår.

Sen som det är idag så går det ju inte att räkna ut hur mycket man får för det kommer ju som det verkar sättas ett tak. Men för min del så bör det bli ett par tusen i alla fall. Så det är positivt i alla fall.

.

johan
1

#27: Nya stödet verkar mer likna Norges. Blev förvånad över att det faktiskt är bra. :)

Bra mix av hjälp, men ändå inte uppmana till slöseri.

Mvh // Johan

annia1
0

Johan #28 jag vet inte hur du får det till att likna norges. Det blir ju en mix av det stöd som ska komma i februari och det som vi fick förra året.

Det över 75 öre får vi för, men sannolikt ett tak så vi får inte för hela förbrukningen. Men vart taket hamnar är det ju ingen som vet.

Det som vi får i februari är väl det som mest liknar norges.

.

johan
0

#29: Om jag förstått Norges lösning rätt, så har gett bidrag när elpriset överstiger en viss gräns. Typ 75 öre/kWh eller något i den stilen.

Att vi har ett tag för hur många kWh man kan få bidrag för tycker jag är bra. Låter som en bra mix av hjälp och incitament att effektivisera och spara.

Mvh // Johan

annia1
1

Johan #30 När det gäller norge så stämmer det med vad jag hört. Och det är ju det som blir nu i februari.

Att dom väljer att se om det går att sätta ett tak den här gången (för nov o dec) är ju för att storförbrukare inte ska kunna få för tex användande av pool. Det var åtminstone nåt liknande som ebba sa på presskonferensen.
Och där håller jag med att det är vettigt.

Frågan är bara vart taket hamnar. Men min egen gissning blir att det kommer hamna på samma som förra året. Då låg gränsen vid 2000 kwh. Så upp till den nivån så får man men över får man stå för själv. Men det är en gissning.

.

DesK
0

Vår decemberfaktura landade på 8348:- vilket är den högsta elfakturan som jag någonsin har fått. Detta trots att förbrukningen var ca 20% lägre i dec-22, jämfört med dec-21.

/Désirée

Carmarino
0

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Norge har avsatt närmare 45 miljarder kronor för elstöd till landets elkunder. Till skillnad från i Sverige utgår stödet även för elkostnader under denna vinter. Även elnätsavgifterna har reducerats för att mildra effekterna hos kunderna.
[NightWolf]
4

Det är märkligt här kämpar vi alla för att sänka så mycket som möjligt men i nuvarande situation ser vi det inte på räkningarna men hade vi gjort det här tidigare innan elen blev så dyr hade vi sett skillnad men tack och lov verkar det som om det äntligen kan gå mot lite bättre tider med lägre elpriser, vi får hålla tummarna och hoppas.

Jag har inte fått min räkning för december, kollar postlådan varje dag fast posten inte delas ut alla dagar för nu är jag nyfiken och jag skulle gissa att den kan vara på en 30- 35 000 trots att jag dragit ner så den där blir spännande att se om den är så ilsken som jag räknar med.

Har jag tur är den inte så hög men stort hus, gammalt byggt 1912-13 så det som drar iväg här är uppvärmningen fast jag har bergvärme så jag får se vart den landar på om några dagar. Såg dom skickat ut en del räkningar i vårt område och en del ska gå ut nästa vecka skrev dom i lokaltidningen om.

annia1
1

Night Wolf #34 titta på förra årets räkning för motsvarande period. Lägg sen till det dubbla då har du ett bra hum om vart du hamnar.

Så hade du 15 000 förra året så ja då kan du hamna på ca 30 000.

För min del så har det dubbla stämt ganska bra både på förra och denna. Och jag antar att jag kan räkna på det även på nästa, även om det för tillfället är lägre priser.

Beroende på vilket bolag du har så ska du kunna logga in och se din faktura där, innan den dyker upp i postlådan.

.

• Redigerat 2023-01-12 01:07 av annia1
johan
2

#34: Det hade sannolikt blivit ännu värre om många inte sparat. Då hade effekt-bristen och elbristen blivit värre och priserna ännu högre.

Så även om priserna är högre än dom brukar, kan dom ändå vara lägre än om hela Europa förbrukat som vanligt.

Mvh // Johan

Niklas
1

#2: 3.000 kronor kostade elnätsavgifter och annat så totalt drygt 14.000 kronor för december i ett hus på 100 ㎡ plus fristående garage som hålls på plusgrader.

[NightWolf]
3

#35: Det blir spännande att se vad den kan landa på, kan i nuläget inte logga in där så jag får snällt vänta på posten och se men nu verkar det gå ner lite så har vi tur börjar vi ta oss igenom det värsta med det här.

#36 Ja men precis och det verkar som folk faktiskt lyssnat på situationen och gör sitt bästa att dra ner det känns verkligen bra.

annia1
0

Niklas #37 du och jag ligger rätt lika, fast jag värmer upp nästan det dubbla då även halva källaren värms upp, men räknas som biyta.

Men en fråga varför har du plusgrader i garaget. Har du nåt speciellt som kan frysa sönder.

Nu vet jag inte vart gränsen går exakt för fristående garage. Mitt sitter ju i direktkontakt med huset (ca halva ena långväggen), men det är ju bara en liten del och jag har ingen värme i garaget.

.

annia1
0

Night Wolf #38 har du tittat på förra årets räkning. Om du hade rörligt då så borde du kunna räkna med ungefär det dubbla. Men har du haft fast så kan du räkna med 4 gånger högre.

.

• Redigerat 2023-01-13 18:06 av annia1
Niklas
1

#39: Vi har massor av saker som dels är känsliga för minusgrader och dels för fukt. Värmen sätter igång om det blir för fuktigt också.

annia1
0

Niklas #41 ok då förstår jag. Men om du tittar på dom sakerna. Du har inte möjlighet att förvara dom nån annanstans vintertid. Tex källare.

.

Sindri
2

Då kan vi känna oss riktigt nöjda, vår landade på strax under 17.000, mot 13.000 december -21. Vi har bergvärme, men värmer upp ca 300 kvm!

johan
1

#43: Bergvärme rocks. :)

Mvh // Johan

Sindri
3

Jepp, en av sönerna lyckades få sin installerad strax före köldknäppen. Deras elräkning för dec -22 var 10.000 lägre än året innan!

Första vintern i detta dragiga hus var det under -20 flera veckor i rad. Våra kompisar frös i 15 inomhusgrader, vi hade 17-18 och var lyckliga för det.
Alla sade att bergvärme inte skulle löna sig, vi är inne på vår andra pump på nästan 40 år. OM det har lönat sig.

DesK
0

Om jag hade fattat vilken enorm vinst det är med bergvärme, så hade jag installerat det direkt, när jag flyttade hit för 7 år sen. Det är ju mycket mer bekvämt och rent och betydligt mer effektivt och ger jämnare värme än pelletsvärmaren som fanns här förut.
Bergvärme rocks 😂😂😂

/Désirée

• Redigerat 2023-01-14 16:26 av DesK
Åsa S
1

Vi har använt mindre el i fritidshuset iår men ändå 7000kr. Hemma i lägenheten så får vi avgiften i förskott jag fick jan-mars avierna i dec så det är bara uppskattade summor och det var bara några hundralappar per månad i el men det kanske visar sig på april-juni avierna sedan ifall kostnaderna var mer.

[NightWolf]
2

Räkningen landade på inte fullt 22 000 men snudd på så några 30-35 000 som jag faktiskt trodde blev det inte så lite förvånad är jag för jag hade räknat med betydligt mer men ändå inte så ilsket som jag hade tänkt mig. Nu hoppas vi det här går åt rätt håll snart så vi får balans och mer normala elpriser.

annia1
0

Night Wolf #48 det var ju bra.

Ja förra året så pratades det ju om att det skulle bli 4 gånger så dyrt. Nu blev det inte riktigt så illa.

När det gäller framöver så tyvärr så pratar dom redan om att i alla fall nästa (kommande) vinter kommer bli värre.

Vi får bara vänta och se.

.

MonicaLagerquist
1

Sonen med det nyimnköpta huset fick en elräkning på 13 tusen för december.

Carmarino
1

Någon i Bjuv sågar elpriserna - bokstavligen. 😁

Betalartikel, men man kan se bilden på sågen. På skylten står "Ta min såg. Har ändå inte råd att använda den. Nästa söndag får ni min spis och kyl!"

https://www.hd.se/2023-01-16/hoga-elpriserna-sagas--med-en-cirkelsag-till-kommunen

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Under natten mot måndagen upptäckte en Bjuvsbo att det stod något konstigt utanför kommunhuset. Det visade sig att…
[NightWolf]
1

#49: Vi får hoppas att det ändå inte blir så illa som dom säger nu igen men man vet aldrig för den ena krisen efter den andra tycks avlösa varandra fast å andra sidan lågkonjunkturer kommer och lågkonjunkturer går så tack och lov är det inte bestående.

Det jobbiga i såna här tider är dom som far illa som redan lever på gränsen och som får ge upp sina hem samt be om gratis matkassar med mera det känns innerligt jobbigt och orättvist att läsa hur hela deras tillvaro kastas omkull för dom redan innan krisen levde på gränsen men kunde bo kvar och sen på bara några månader tas allt från dom det gör riktigt ont i mig.

Zadeira
1

Kollat senaste fakturan och förbrukningen. Jag gjorde av med 23% mindre el under december-fakturan mot november-fakturan, men får betala 80 kr mer! Tänker osökt på frasen "Hello Darkness my old friend" från låter "Sound of silence" och funderar på att släcka ner allt dygnet runt och sitta och stirra ut i mörkret.

Niklas
0

#42: Tyvärr inte. Vi har ett stort kallförråd som är fullt. 🙂

annia1
0

Niklas #54 är det stora/skrymmande saker.

Är det mindre saker så skulle du ju kunna göra "frysboxar". Att ta en låda vilken som helst (kanske köpa flyttkartonger) och isolera med frigolit.

Sen går det att stapla dom på varandra. Men är det större saker, ja då blir det knepigt.

Jag har lagt ut en termometer i mitt garage, för att se för min egen del. Nu har det visserligen legat runt nollan ute hela tiden sen dess. Men i garaget har jag strax under +3 grader.

.

Niklas
1

#55: Det är blandat, men tillsammans tar det mycket utrymme. En del är gjorda av ädelträ (gamla lådkameror till exempel) och bör inte utsättas för fukt och helst inte för mycket kyla.

annia1
1

Niklas #56 ok. Men om jag var i dina kläder så skulle jag se till att ta in saker, i huset, som gamla lådkameror.
För även om du har värme i garaget så har du mer fukt där än inomhus. Nu vet jag inte, men jag tror fukten är det som är värst för den typen av saker.

.

hemul
1

Jag blev glad jag. Har kvartalsräkning. Lägenhet 82 kvm, värme ingår, så bara hushållsel. Har tvättmaskin men inte diskmaskin och inte torktumlare. Spisen, tvättmaskin, datorn och lampor är det som drar här. Förra kvartalet, alltså juli-september fick jag punga ut med 1642 kronor för enbart förbrukning, nätavgivten kommer separat. Trodde ju vinterräkningen, oktober-december skulle bli ännu värre, men den låg på "bara" 1465.

2021 låg förbrukningen på mellan 325 som lägst och 650 som högst, två räkningar på lite över 400 däremellan. De säger att elen blivit dubbelt så dyr, men jag tycker nog den ökat mer än så.

Senaste månader har jag börjat tvätte lite mer sällan och dessutom i lägre temperaturer. Jag ser faktiskt skillnad på staplarna på min elleverantörs sajt! Är antagligen det som gjorde att det blev lite billigare nu sista räkningen.

• Redigerat 2023-01-21 16:08 av hemul
hemul
0

#37: Å fy för den lede! Hoppas du lyckas få ner det något.

Niklas
1

#57: Vi har sakerna i garaget för att det är ont om plats inomhus. Visst skulle vi kunna ta in dem, men då inkräktar det på komforten och det vet jag inte om det är värt.

Tom
1

19 000 kr för December. Så utan tvekan den dyraste elräkningen någonsin.

• Redigerat 2023-01-23 16:29 av Tom
hemul
3

Jag har nu insett att jag faktiskt sänkte min förbrukning i november och december. Var nog därför räkningen blev något billigare senaste kvartalet. Ska kolla priset per kWh när jag orkar.

Så att tvätta på lägre temperatur gjorde faktiskt skillnad! Förutom det har jag även kokat mycket potatis på en gång och värmt i såsen eller stekt i samma panna som jag lagat köttet i sen. Inte varje dag, ibland har det blivit nykokt också, men ofta. En platta istället för två.

Läste att energiförbrukningen mer än halveras om men tvättar på 40 ° istället för på 60 °. Och det verkar faktiskt bli lika rent! 40-graderstvätten har jag sänkt till 30 °.

Hjälper ju inte er som har uppvärmningen på elräkningen också, men andra kanske.

Kolla här. Nov-dec har klart lägst förbrukning på hela året. Att ett par månader hösten förra året (de ljusa staplarna) har väldigt låg förbrukning beror på att jag inte bodde hemma då och kyl o frys var avstängda (men hantverkarna använde tydligen en del).

elförbrukning.jpg

• Redigerat 2023-01-23 19:59 av hemul
johan
3

#62: Snyggt jobbat!

Läste att energiförbrukningen mer än halveras om men tvättar på 40 ° istället för på 60 °. Och det verkar faktiskt bli lika rent! 40-graderstvätten har jag sänkt till 30 °.

Jag mäter energin för varje tvätt, torktumling och disk. Det du skriver stämmer ganska bra. Temperaturen gör en otrolig skillnad. Med vår maskin är det inte riktigt halvering från 60 till 40 grader, men 30 - 40 % minskning. Går man ser till 30 grader är det snarare 1/5 jämfört med 60 grader.

Naturvårdverket, tvättmaskinstillverkarna och tvättmedelstillverkarna har under en ganska lång tid påpekat precis det du säger. Det maskiner och tvättmedel är så bra idag att det blir rent i lägre temperaturer.

Sedan kanske man givetvis får använda ögon och hjärna och tvätta varmare vid behov, men den mesta tvätt är ju sällan så hårt nedsmutsad.

Tvättråden på kläderna ska mer ses som vad material som mest klarar av, inte en instruktion om hur varmt du ska tvätta.

Mvh // Johan

DesK
6

En brasklapp! Det finns en hel del mindre trevliga bakterier som inte dör vid tvätt i 40 grader eller lägre, så lakan, kalsonger och trosor skall tvättas i 60 grader.

/Désirée

hemul
0

Jo, så är det ju. Men jag bor ensam och blandar inte min tvätt med andras, så de baktarier som eventuellt lever i mina underbyxor har jag redan i mig, så att säga. 😁
Tror inte det är så farligt. Säkert viktigare om man blandar flera personers tvätt.

johan
2

#65: Ja man får som sagt använda hjärnan lite. Personligen är jag mer rädd disktrasan än normalt smutsiga underkläder tvättade 40 grader. Men som sagt, man får ju använda hjärnan och tänka lite från tvätt till tvätt.

Mvh // Johan

hemul
1

Har inte hittat nåt om hur mycket man sparar på att sänka från 40 till 30. Du råkar inte ha koll på det?

För det är helt klart görligt. I stort sett alla kläder funkar det fint på. Man lär bevara färger bättre också, tänker jag.

Har också blivit mindre rädd att blanda färger, med varandra men även med vitt. Har nog varit överdrivet noga med det. Är fortfarande försiktig med de enstaka nya plagg jag har, men sånt man har haft i åratal färgar helt enkelt inte av sig längre. Man kan alltid prova med att slänga med en vit tygbit, från ett gammal lakan eller nåt. Klarar den sig är det ju fritt fram sen. Är så klart möligt att vita/ljusa plagg blir omärkligt gråare för varje tvätt och att det slutar med att de ser rätt dassiga ut, men då ser de nog dassiga ut av andra anledningar också.

Skulle inte tvätta en vit sidanskjorta med rött, även om det var urtvättat. Men ett par vita stumpor eller en ljus flanellskjorta jag har i skogen kan jag kanske riskera.

• Redigerat 2023-01-24 13:52 av hemul
johan
1

#67: Ungefär så här brukar det vara med våra maskiner:

Tvättmaskin

90 grader -> 2 - 3 kWh
60 grader -> 1,2 kWh
40 grader (bomull) -> 0,8 kWh
40 grader (fintvätt) -> 0,6 - 0,7 kWh
30 grader -> 0,2 - 0,35 kWh

Torktumlare

Torktumlare (med värmepump) brukar nyttja 1 - 1,3 kWh för att få det "extra torrt".

Diskmaskin

Eco & Auto -> 0,8 kWh
Snabbprogram (60 grader) -> 1,2 kWh
Glas-program (40 grader) -> 0,5 kWh

Generellt för alla är att temperatur är en större faktor än tid när det kommer till energikonsumption.

Mvh // Johan

[skyggis_tryggis]
4

#64: Ja, bakterier, virus, kvalster, mikrober… 60 grader minst om det ska bli rent på riktigt.

johan
1

Många som säger att inte 60 grader heller räcker för att ta död på bakterier, men högre temperaturer förstör kläderna.

Mvh // Johan

[skyggis_tryggis]
0

#70: Ja, vanliga 60- gradersprogrammet räcker inte. Det uppnår inte temperaturen mer än korta stunder. Allergitvättprogrammet håller 60 grader tillräckligt många minuter enligt vad jag läst.
Men visst, alla kläder tål inte 60 grader. Jag kör också 40 grader och handtvättar ibland.

hemul
1

#68: Men toppen! Då sparar man ju mer än 50% på att sänka från 40 till 30. Tack!

Har du koll på datorn också? Jag misstänker att den är den verkliga energitjuven i mitt hem eftersom den är på väldigt mycket. Har slängt ut TVn o tittar bara på play, så datorn sköter liksom allt. Har en stor desktop med stor skärm.

DN hade en interaktiv grej förut. Man klickade på olika komponenter i ett hus och fick veta energiförbrukningen per timme. Generaliserat förstås. Men dator drog mycket och då är min säkert mer energikrävande än de räknat med.

Men där går gränsen! Rör inte min dator! 😈

johan
1

Ja, vid mitt skrivbord har jag en stor 49” skärm, en MacMini M1 med en extern strömförsörjd hårddisk samt en laptop.

MacMini är på jämt då det är lite av en server. Den drar va 11W.

Skärm + laptop förbrukar oftast mellan 70-110 W tillsammans, beroende på hur hård datorn jobbar eller om den behöver laddas.

Stationära PC drar mycket mer. Har du typ en gaming-pc med bättre grafikkort gissar jag på att det är minst 300W.

Vår TV förbrukar 87W när den är på och mindre än 1W i standby. Ljusstyrka påverkar.

Mvh // Johan

annia1
0

Niklas #60 ja det brukar vara så att hur man än vänder på det så har man ändan bak.

Men du har väl fritidshus. Har du värme på där så kanske förvara sakerna där vintertid. Visst det blir rejält med bärande/flyttande 2 gånger per år om du inte använder det för övrigt. Du borde ha lägre luftfuktighet där än i garaget även om du har låg temp där.

Annars är frågan om du ens behöver ha elementet igång hela tiden. Jag skrev ju att jag lagt ut en termometer i mitt garage. Och det har legat på plus. Det var först när det gick ner mot -10 som det gick ner under nollan. Jag bor ju i södra dalarna så vi ligger ju rätt lika geografiskt.
Luftfuktigheten ligger ju högt eftersom det trots allt är utomhus och låg temp.

Men kan du styra elementet inifrån med nån av dina smarta grejer så kanske lägga ut en termometer som du kan avläsa inifrån och bara ha det igång när det behövs.
För för mig verkar det ju som garaget är din energitjuv.

Den sortens termometer jag har kommer från conrad. Den visar inte exakt tror den ligger strax 1 grad över än vad det är.
https://www.conrad.se/p/renkforce-tradloes-termo-hygrometer-silver-1380336

.

• Redigerat 2023-01-25 02:23 av annia1
Niklas
1

#74: Jag har en automatisering i Home Assistant som sätter igång elementen i garaget när kombinationen av luftfuktighet och temperatur innebär att det finns risk för mögel.

» Beräkna mögelrisk i källare/krypgrund med Home Assistant | Smart hem iFokus

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-01-25 13:28 av Niklas
hemul
1

#73: Misstänkte nåt sånt. Jo, datorn är byggd som gamingdator, även om jag inte använder den så. Förutom det vanliga skrivande och TV- och filmtittandet är det väl bildhantering jag sysslar med. Det kan nog vara resursintensivt just när man gör något, processar en bild, men just det momentet går ju väldigt fort, så det kostat nog inte så mycket.

32-tums skärm. Från den ampere som står på baksidan räknade jag fram att den ligger på 345 W. Men det behöver den kanske inte dra hela tiden.

Har så klart ställt in så datorn somnar efter X antal minuter och hibernerar efter Y, men mycket på är den. Är ju hemma på dagarna och framför datorn hamnar man ju hela tiden.

Svamptorken fick inte mycket jobb däremot. Blev ingen svamp för mig förra året, men jag brukar torka äpplen o päron o sånt också. Den ligger på 700 W och att torka frukt tar nästan ett dygn på kanske 75% effekt. Så det la jag ner efter ett par omgångar när jag räknat ut vad det antagligen kostade för en literburk torkade äpplen. Tror det var runt 30 spänn.

Det är för jävligt. Jag skaffade min första egna tvättmaskin 2011 eller därikring. Vi hade haft struligt med tvätten i huset och det var en enda röra i mina skåp. Jag tvättade ignom allt för att sen sortera, skänka bort o.s.v. I nästan två veckor gick maskinen i princip hela dagarna. Räkningen var obetydligt dyrare än förväntat. Nu är man rädd för de vanliga vardagstvättarna.

Jag känner verkligen med er som har elvärme! Vi har fjärrvärme här, men vi har ändå fått en 20-procentig hyreshöjning, men det beror mycket på den höjda räntan också. Vi tog stora lån förra året för renovering.

• Redigerat 2023-01-25 14:22 av hemul
annia1
0

Niklas #75 det finns andra faktorer att ta hänsyn till. En är tex ventilation.

Jag har haft mitt hus i ca 35 år och jag kan inte komma på att jag nån gång haft mögel på nånting i det. Och då har jag det mesta i matrielväg där. Även bla mattor och bilsitsar, visst de sitter luftigt på ett trappräcke. Men med de parametrar som finns i länken så borde det blivit mögel på dom, för tyger hör till sånt som kan råka ut för mögel. Likaså gipsskivor kan råka ut för mögel eftersom det är papper på dom.

En sak jag inte har i garaget är kartong. Vad jag förstått så kan den typen av (pappers)matriel vara känsligare för mögel speciellt om de står direkt på betonggolvet en längre tid. (vill man ha kartonger så går det väl att ställa på en frigolitskiva)

Om man enbart ska gå på de parametrar som finns i länken då borde alla vindar ha mögel för där skulle det trivas alldeles ypperligt. Men de vindar som får problem är oftast dom som har så välisolerat/tilläggsisolerat så mycket att de har tagit bort mesta/hela ventilationen. Min vind får alltid beröm när den blir besiktigad finns inte tillstymmelse till påväxt (som dom kallar det) men jag har bra ventilation. Så mitt tak ser lika bra ut, på insidan, som när det lades för över 50 år sen. Förutom att jag fått byta ut en del, för sponten hade råkat ut för för mycket vatten under en längre tid.

Jag vet ju inte hur ditt garage är. Så det du kanske skulle göra är att kontakta tex anticimex och be dom komma hem och bedöma risken för mögel. Visst det kostar väl nån tusenlapp, men kanske kan vara värt det.
Och dom kanske även kan bedöma vilken temp du behöver ha för övrigt för att skydda de saker du har där.

.

Grace2009
0

Har betalat min räkning nu. 154 kWh och 561kr blev det för elhandeln.

Niklas
1

#77: Jag vet att vårt garage är mögelbenäget. Plattan är ett riktigt slarvbygge på alla möjliga sätt. Det är ungefär lika bra som lergolv.

Maleficum
1

#64: https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-det-ar-valdigt-fa-bakterier-som-gor-dig-sjuk ett poddavsnitt där de pratar om varför man inte behöver vara så orolig över bakterier när man tvättar i lägre temperatur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Om vad som är våra värsta bakteriehärdar i hemmet, hur man dödar bakterier och om en disktrasa verkligen kan göra dig sjuk. Professorn förklarar vad den ...
DesK
0

#80 Agnes Wolds uttalanden av många skiftande slag och inom ämnen som hon inte vet ett dugg om är ingenting att fästa sig, hon har förbrukat sitt förtroendekapital helt.

/Désirée

johan
3

#81: Det har hon gjort. Men med tanke på hennes utbildning och jobb kanske detta faktiskt är det ämnet hon kan något om.

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi

Mvh // Johan

DesK
1

#82 Insåg det, efter att jag skrev #81, men jag litar inte riktigt på henne, efter alla hennes märkliga uttalanden inom diverse områden som hon inte kan ett dugg om. Det visar på extremt dåligt omdöme och lika dålig respekt för forskning mm.

/Désirée

johan
2

#83: Det håller jag med om. Brukar vara en egenskap hos välutbildade män, men tydligen gäller det kanske alla välutbildade. :)

Mvh // Johan

DesK
1

#84 sannolikt inte alla välutbildade, men däremot många som vill göra sken av att vara välutbildade, men egentligen inte är det.

/Désirée

hemul
1

Hon har nog gjort en del märkliga uttalanden inom sitt område också.

Så konstigt. Tyckte hon var en fiskt fläkt förut. Nu verkar hon liksom såga allt av princip. Och då blir hon jättepoppis.

DesK
0

#86 Hemul, spot on!

/Désirée

annia1
1

Niklas #79 nu blir det lite knepigt att formulera för mig. Alla saker/matriel har ju olika förutsättningar för att få mögelangrepp så vissa klarar sig oavsett. Men visst har du fått in mögelsporer så ökar risken att allt kan drabbas i varierande grad.

Men då kanske du ska titta på ozonluftrenare. Nu tittade jag bara lite snabbt på såna. Men det finns såna som tar bort mögel. Finns även såna som kan användas i garage. Och det finns även såna som går på automatik, att känner de inte av nå föroreningar så stänger de av sig själva, men om det även gäller de för garage vet jag inte. Jag gissar att en med automatik lär gå en hel del i början för att rensa. Men sen förhoppningsvis mindre.

Du får tre länkar du kan kika lite på. Se om det kan vara ett alternativ för dig.
Så kanske du kan få mer av ett normalt garage.

För min egen del så kan jag säga att hade jag som dig, ökad risk för mögel och att vara beroende av garaget för förvaring som du är för tillfället, så skulle jag sannolikt köpa en sån.

-https://ozongeneratorer.se/
-https://ozoneair.se/
-https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftrenare.html

.

Ozoneair tar bort dålig lukt snabbt, automatiskt och effektivt. ✅ 5 års garanti ✅ Över 30 000 nöjda kunder ✅ I lager för omgående leverans
  • Redigerat 2023-01-28 02:09 av annia1
MonicaLagerquist
3

Nu har vi fått elräkningen för januari
2700 lite drygt.
Det här är vår första elräkning med rörligt pris

Emo
3

Vår var på 3672, så jag frågade Nelly vad vi skulle festa på nu när vi får pengar över till något gott. Hon brukar vara nöjd om hon har tillräckligt med morötter i sin låda i kylskåpet, men vi ska nog hitta på något mer att festa på.

Åsa S
1

Dec räkningen i dec i sommarstugan var på runt 5500kr + avgifter, nu i januari 1500+avgifter.

Så våran kämparanda att spara el när vi är där har funkat = undvika duscha, undvika använda varmvatten överlag i onödan, stänga av varmvattenberedaren 5-6tim innan vi åker, hänga upp draperier där det drar, elda med ved och bara ha något element på som man kan ta med sig och ha där man sitter. +Att det varit lite mildare klimat har ju hjälpt med

Niklas
1

Vår januarikostnad var runt 3500 plus nätavgifter och sånt.

Carmarino
1

Min januariräkning landade på 474 kronor inklusive nätavgifter m.m. kWh-priset var 1,2223, mot 1,0410 när jag hade fastpris. Så det blev inte så mycket som jag hade befarat.

hemul
2

Skönt att höra. Jag har kvartalsräkning o får den inte förrän i april (för första kvartalet då= och kan bara kolla förbrukning, inte pris.

Vilken del av landet bor du i? Med tanke på priset alltså.

• Redigerat 2023-02-12 10:45 av hemul
Carmarino
1

#94: Om det är mig du menar så bor jag i det dyraste området, alltså område 4. Har dock varit duktig på att spara el verkar det som. 😊

hemul
1

Bra! Då är min el ännu billigare. Område 3 här.

Hittade en sajt där man kan se föregånde månaders snittpris - men det är före moms och påslag.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
För förra året.
https://hittaelavtal.se/priset-pa-el/

Känns som det är förhållandevis billigt just nu.

Niklas
1

2804 kWh förbrukade vi i januari 2023. Samma period 2022 gjorde vi av med 3922 kWh. Det är en minskning med drygt 28 procent.

Jag förmodar att det var betydligt kallare förra året och att det därför egentligen inte går att jämföra, men oavsett anledning är det skönt med minskad förbrukning. 🙂

hemul
2

En del är säkert för att ni varit sparsamma. Bra jobbat!

annia1
1

Niklas #97 jag vet inte om det var kallare förra året. Jag jämförde mina för jan 22 och 23 och för mig skiljde det bara 1 kwh mellan de två.

Så du har nog faktiskt sänkt din förbrukning.

.

johan
2

#99: Hos mig var det i snitt -0,1 2022 och +0,6 2023.

Mvh // Johan

annia1
0

Johan #100 det är ju inte stor skillnad, är inte så där mång mil mellan oss då jag bor i södra dalarna, så att det bara skiljde 1 kwh hos mig är ju då inte så konstigt.
Fast nog har jag för mig att januari 22 var kallare än denna varit.

Jag hittade ju tidigare en pdf för dec 21, var i början på den här tråden. Den pdf:en visade temperatur per dag. Nu hittar jag inte vart jag hittade den.

Men det finns en sida på smhi där man kan ta fram/se medeltemp, max och min. Och man kan välja vilken månad/år man vill titta på. Och man ser ju de olika orterna till vänster. För min del så tycker jag den blir lite svårläst för att få fram det jag vill ha fram.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik

.

• Redigerat 2023-02-15 02:13 av annia1
johan
0

#101: Nej precis, det kan ju skilja mycket individuella dagar och ändå få snittet likt. Vet inte hur det påverkar förbrukningen i snitt.

Mvh // Johan

annia1
0

Johan #102 rent logiskt. Om man har samma snitt på temperaturen så bör ju förbrukningen (på uppvärmningen) ligga ungefär på samma.

Fast den irrationella sidan hos mig säger att tex +10 inte kan kompensera för flera kalla dagar när det gäller uppvärmningsförbrukningen.

Sen blir det väl bara hushållselen som gör att det kan bli variationer.

För min del så har jag ju mina vanor så hushållsel blir på det stora hela likadant. Så hos mig är det ju uppvärmningen som varierar. Så det är väl därför då som jag låg nästan exakt på samma som förra. +-0 är ju -+0

.

• Redigerat 2023-02-16 00:03 av annia1
johan
1

#103: Det beror väl på om energi-ökningen är helt linjär när det blir kallare eller inte. När jag tittar på värmekurvan för min värmepump så är dom lägre kurvorna ganska linjära, medan dom högre inte lika.

Man brukar ju säga att energiförbrukningen ökar med 5 % för varje grad man ökar inomhustemperaturen. Samtidigt tycker jag det verkar rimligt att det är enklare att gå från 19 till 20, än 25 till 26, då förlusterna både från värmekälla och läckage från huset borde bli större ju högre temperatur man har.

Mvh // Johan

hemul
2

Har kommit på att det finns ett enkelt sätt att kolla ungefär hur mycket olika grejer drar utan mätare, ivf om man bor i lägenhet eller hus där värmen inte är en faktor och inte har alltför mycket attiraljer.

Ivf på Vattenfall (rys…) kan man få en graf över förbrukningen per timme.

Kan då se att när jag sover ligger förbrukningen på runt 0.1 kW (0.9-0.12). Det är då fullstort kylskåp + rätt stor frysbox. Glad överraskning då båda är rätt gamla och kylen är full med is Trodde de drog mer.

När jag kliver upp så går det upp till mellan 0.2 till 0.3 kW. Det är då lampor och datorn (som sover eller hibernerar ibland, då sjunker det ner till 0.2). Också lite förvånande. Trodde datorn drog mer och lamporna mindre. Har inte så himla många tända och enbart led.

Sen kommer topparna då när jag lagar mat. I värsta fall 1 kW. Då har jag flera plattor igång.

Nästa gång jag tvättar jag ska jag anteckna tiden och vilket program och vilken temp jag kört på.

Sen har jag faktiskt inte mer som drar ström. Gu ske pris! 😉

• Redigerat 2023-02-16 14:20 av hemul
johan
2

#105: Ungefär så försökte jag lära mig mer förut också. Nu har jag en realtidsmätare i elskåpet, så då kan man verkligen se vad som händer när man sätter på spisen, brödrosten eller TV:n. Väldigt kul sak om man är nyfiken och har en modern elmätare med stöd för det.

Mvh // Johan

hemul
1

Vi har fått våra mätare utbytta alldeles nyligen så jag antar att jag också har det. Bara det att fanstyget sitter nere i källarn, 4½ trapp utan hiss…

Var det inte meningen att man skulle kunna köra nån app för att se förbrukningen när de nya mätarna kom? Finns den redan eller?

• Redigerat 2023-02-16 17:50 av hemul
johan
2

#107: Det är precis det jag gör. Använder Tibber Pulse, så ser jag precis hur mycket vi använder i appen.

Tibber Pulse kräver wifi, så kanske knepigt om det är i en källare i flerfamiljshus.

Mvh // Johan

annia1
1

Johan #104 det där beskriver väl, det får aldrig vara så enkelt som det verkar vara.

Jag får väl se framöver vart jag ligger i förbrukning om tempen ligger någorlunda lika i snitt.

Hittills har februari i alla fall varit "snäll"

.

hemul
0

#108: Allvar? Har mätarna wifi alltså?

Tibber är ett elbolag va? Då borde väl andra bolag också tillhandahålla vad som behövs, eller?

LiteAvVarje
0

#2: Shit!! Blir ni tvungna att prioritera bort annat då? Det är inte klokt med elräkningar på 10000 och mer! Även om ni har råd att betala den, så måste det kännas skit minst sagt??

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
0

#19: Jag och en f.d. granne pratade om det redan för några år sedan, hur mycket dyrare det är att vara hemma på dagarna än att vara på jobb etc. Det går åt mer av allt om man är hemma hela dagarna. Framförallt går det åt mycket mer el.
En familj jag känner har börjat använda så lite lampor som möjligt, och tänder stearinljus istället. De är många och barnen är små, så måste bli skitjobbigt i längden. Men det är tvunget, annars har de inte råd att bo kvar.
Själv är jag skonad från allt det här.. Jag bor i hyreshus och elen ingår i hyran. Tack och lov! 🙏😀
Hur är det, är det framförallt ni med eget hus som är hårt drabbade av höjningen, eller är det tufft även för de som bor i lägenhet och har separat elräkning?

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

johan
1

#110: Nej mätaren har inte Wi-Fi. Men Tibber Pulse är en liten enhet som du ansluter till mätaren, och Pulse har Wi-Fi.

https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1?variant=74861

Ja, Tibber är en elbolag, men du måste inte vara kund för att använda Pulse.

Finns även en Watty som gör samma sak, men som sätts på varje inkommande fas. Borde kunna installeras i din lägenhet om du har ett skåp med säkringar där. Men måste installerad av elektriker, så då blir det dyrare.

Mvh // Johan

Mät pulsen i ditt hem och se hur mycket el du förbrukar i realtid. Tibber Pulse P1 är en smart mätare som enkelt kopplas till P1-porten på din elmätare.
[skyggis_tryggis]
2
Det är populärt att tvätta miljövänligt och energisnålt men ur ett hygieniskt perspektiv är det problematiskt. Bakterier överlever temperaturer på 40 grader. För att de... Läs mer
Carmarino
1

#114: Ja, man har ju tid att köra ett 90 graders program först och sedan sin vanliga tvätt. Särskilt när man bara har några timmar på sig. Och miljövänligt energibesparande är det ju också. 😉

[skyggis_tryggis]
2

#115: Det viktigaste rådet att följa är nog att tvätta i minst 60 grader.
Att tvätta en tom maskin i 90 grader har nog få tid med.

hemul
0

#113: Då fattar jag. Tack.

Niklas
1

#111: Det blir väl automatiskt lite omprioriterat i och med att elräkningen är betald. Fast jag vet inte vad som fått stå tillbaka i stället.

#112: Utan att ha undersökt det gissar jag att det är dyrare att elda stearin än att använda moderna LED-lampor för belysning.

Lägenhetsägare drabbas säkert ungefär lika mycket som villaägare. Någon betalar uppvärmningen och om det inte syns på elräkningen så kommer det säkert på hyran eller avgiften tillbostadsrättföreningen förr eller senare.

hemul
1

Visst, så är det ju. Svårt för mig att avgöra hur mycket elen och uppvärmningen gjort på avgiften. Vi höjde drygt 20% från januari, men det berodde till större delen på omfattande renovering förra året och högre ränta på lånen än vi räknat med. Jag befarar ytterligare höjning framöver. Vi har fjärrvärme, men den har ju också gått upp och tvättstugan som jag inte använder verkar gå dygnet runt, så en del el blir det ju också.

Det nedriga med lägenhet att det är en rätt liten del man kan påverka själv. Ingen rekommendation till dig som har familj, men om jag bodde själv i hus och hade elvärme skulle jag nog bosätta mig i köket under vintern och bara ha underhållsvärme f.ö. På allvar.

• Redigerat 2023-02-25 02:42 av hemul
UlrikaD
1

Ni som förnyat elavtal med fast elpris. Vad har ni för pris/kwh?
Jag har ett pris som jag aldrig varit uppe i nån gång.

johan
1

#120: Det är inga elbolag som vågar gissa vad priserna är, så bundna avtal prissätts så att elbolaget inte behöver ta så stor risk. Du är garanterat förloraren.

Över tid kommer du tjäna på rörligt eller timpris.

Du får givetvis mer förutsägbarhet med bundet, men jag tror det är ekonomiskt en sämre idé.

Vad som man tycker är viktigast är så klart helt personligt. Det kanske är värt mycket mer än pengar att ha ett fast pris.

Mvh // Johan

hemul
0

Min itiotiska BRF band priset i höstas. På 4 år.

• Redigerat 2023-02-26 20:58 av hemul
hemul
2

#118:

Fast, innan höjningen hade jag strax under 4000 i månadsavgift. Bredband o TV står väl för c:a 200. Så är det lite för vatten också. Men jag vet att förut stod uppvärmningen för en 85% av fastighetens kostnader. Så om man höftar till med 85% av 3500 så betalade jag tidigare strax under 3000 i månaden för värme. Det på en person och 82 kvm. Vad det ligger på nu vet jag inte.

Kollade just vad fjärrvärme egentligen kostar. Där jag bor är det 902 kr/MWh, alltså 90.2 öre/kWh, plus en fast avgift på 4 047 kr/år. Elpriset låg i januari på 92,6 öre/kWh före påslag.

Kanske inte är så himla mycket billigare med fjärrvärme ändå? Men det är klart, det kan ju vara mycket effektivare så man gör av med mindre.

• Redigerat 2023-02-26 21:36 av hemul
UlrikaD
1

#121 Jag har nog lyssnat på fel folk. Men det fasta priset är verkligen ett pris som måste plockats från den absolut dyraste dagen någonsin. Dom kan väl inte bara välja ett litet käckt pris som är bäst för dom och spika det. Jag tror verkligen inte jag någonsin betalat den summan.

annia1
0

UlrikaD #120 #124 när det gäller fast pris VS rörligt så håller jag med johan att rörligt är bättre idag då priserna hoppar som dom gör. Och det fast det vissa månader är högre än vanligt.

Det finns en sida där du kan se vad du kan få för fast pris från vissa bolag. Du klickar i hur lång bindningstid du vill ha. Hur många kwh du gör av med på ett år och sen ditt postnummer. Sen klickar på jämför.
Där får du olika alternativ. Men för att kunna jämföra med de rörliga snittpriserna som varit så får du klicka på läs mer så du ser vad priset är utan moms.

Sen kan du jämföra med hur priserna låg förra året och se om fast pris kan vara ett alternativ för dig. Beror nog på vilket område du hör till.

Och det du jämför är ju bara ena delen av elräkningen. Sen tillkommer ju det från elnätsbolaget alltså skatt och nätavgiften. För har man eget elnätsavtal så betalar man två delar. Och skatten höjdes här första januari.

Jag kikade för min del på det som jag betalade förra året med rörligt och vad jag skulle betala med fast pris och för min del så är det nästan 10 000 kr dyrare med fast pris för ett år. Ja jag har direktverkande el. Så jag ligger klart högre än de flesta som skrivit i tråden. Så inget alternativ för min del.

Tittar jag på det pris jag skulle få utan moms så är det ungefär hälften av det pris som var i augusti. I augusti var snittpriset lite över 3 kr per kwh. Så du är nog på rätt spår att de tar pris från den dyraste dagen och sen i mitt fall halverat det.

Först en pdf som visar elpriserna hur dom var förra året, längst ner är för 2022. Du ser de olika områdena. Och dom snittpriserna är utan moms.
https://www.energimarknadsbyran.se/media/1554/manadspriser-pa-elborsen-mellan-1996-och-2022.pdf

Sen länk till sida där du kan kika på tex fasta priser.
https://elpriskollen.se/

Annars är nog bästa tipset att man lägger undan lite extra varje månad för att klara av nästa vinter. För nu verkar det som elpriserna sjunker lite, hittills i alla fall. Men bra att ha nästa vinter.

Men en sak. För den som har fast pris idag och det är på väg att gå ut. Så se till att göra ett eget val. Endera fast pris igen eller att välja rörligt. För jag läst att låter man bara det fasta löpa vidare utan att göra ett aktivt val så får man tydligen (hos en del bolag) ett speciellt avtal och det kan vara rejält dyrt.

.

• Redigerat 2023-02-27 01:29 av annia1
MonicaLagerquist
1

Vi valde bort det fasta då det skulle ligga på straxt under fyra kronor.

Helt orimligt.

johan
1

#125:

Men en sak. För den som har fast pris idag och det är på väg att gå ut. Så se till att göra ett eget val. Endera fast pris igen eller att välja rörligt. För jag läst att låter man bara det fasta löpa vidare utan att göra ett aktivt val så får man tydligen (hos en del bolag) ett speciellt avtal och det kan vara rejält dyrt.

Väldigt viktig poäng!

Mvh // Johan

UlrikaD
0

#125 Tack
#126 Det är där jag är:(
#127 Så fungerar det ju knappast hos andra företag. Då kör man ju vidare på avtalet man har och hittar inte på nån fantasisiffra.

annia1
0

MonicaLagerquist #126 för mig skulle det också bli orimligt i dagens läge.

.

annia1
1

UlrikaD #128 det är precis så det är.

Det har varit artiklar om personer som råkat ut för det. Att dom fått en räkning som legat bra mycket högre än de brukar och det har då visat sig att deras fasta avtal har gått ut och företaget själv förlängt då med ett högre pris.

Vet inte exakt hur det är. Men säg att du har ett fast pris på 1 kr och avtalet går ut. Du får då inte automatiskt fortsätta med 1 kr däremot verkar det som man får fortsätta med fast avtal men då till det pris som dom har där och då och det ligger ju högre.
Har för mig att de kallat det för nåt specifikt namn, men kan ju bara vara vanligt fast avtal.

Man kan ju tycka att om man inte gör nåt aktivt val att det fasta skulle gå över till rörligt och att man då själv har möjlighet att välja. Men så gör dom inte. Åtminstone inte hos dom som det stått om i tidningarna.

Jag vet att förr när jag hade fast avtal så fick jag i god tid besked att avtalet var på väg att gå ut och då fick göra val. Men vet inte hur det är idag. För de som drabbats verkar inte fått nåt besked att de går ut eller så har de bara missat.

Och nej tyvärr är det nog ingen fantasisiffra utan de tittar nog på de priser som varit och sen tar de med i beräkningen att det går upp tex under vintern. Däremot så är det ju svårt att säga hur mycket det kommer svänga som det är idag.

Tittar jag på område 3 som jag hör till så lägsta pris var 77,5 och högsta 269.0 och dom måste ju hitta nån medelväg för att täcka in även det högre. Så på den lägsta skulle jag förlora rejält och på den högsta tjäna rejält med det pris jag skulle få. Men sammantaget så blir det minus då de högre bara är för några månader.

Och jo det finns andra företag som höjer när avtal löper ut. Har man tex abonnemang nånstans så kan man få högre pris när det löper ut och det finns vissa företag som också gör att bindningstiden automatiskt förlängs med tex 1 år om man inte gör nåt själv.

.

• Redigerat 2023-02-27 16:21 av annia1
johan
1

#128: Jo, har du fast avtal som går ut kommer företaget automatiskt förlänga med samma avtalstid igen till det pris som gäller vid skiftet.

Med andra ord, stor risk att du går från att ha betalt 60 öre till 4 kr.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#130: Mitt fasta avtal gick ut 31 december och jag fick ett brev om att det skulle omvandlas till rörligt efter det. Fast pris fanns nämligen inte längre att välja. Förr om åren har jag fått ett brev med besked om hur mycket det nya kWh-priset skulle bli, och då var det upp till mig att acceptera det eller säga upp avtalet.

annia1
0

Carmarino #132 nu vet jag inte hur många bolag det gäller. Men en del har slutat erbjuda fast avtal. Kanske beroende på att det är så stora svängningar på elpriset. Så det är ju vettigt att du fick besked om det.

Sen det du skriver att du tidigare fick besked i förväg det är så det bör vara. Varför det blivit miss hos de som drabbats vet jag inte.

Det finns ju bolag som fortfarande erbjuder fast avtal så det är väl möjligt att du skulle kunna teckna avtal med nåt av dom om du vill. För även de som hyr lägenhet brukar ha rätten att teckna avtal med vem dom vill. Är ju bara att titta på den där sidan jag länkade till om det kommer upp erbjudande där.

Allmänt. Om ett par år så ska alla ha mätare för timdebitering. Men om det innebär att alla måste ha timdebitering eller om man kan välja vanligt rörligt eller till och med fast framöver det vet jag inte. Men alla kommer få byta ut sina mätare inom de närmaste åren.

Men en sak jag lärt mig denna vinter. Att vi får höga priser i alla fall i början på vinter beror en del på att vattenkraftverken går ner i effekt för att isen ska kunna lägga sig på älvarna. Så det får vi räkna med framöver oavsett allt annat.

.

• Redigerat 2023-02-28 00:17 av annia1
Carmarino
0

#133: Har alltid kunnat välja vilket elbolag jag vill ha avtal med. När det var dags att förnya den här gången insåg jag rätt snabbt att fastpris inte var en bra lösning den här gången.

Förra året var jag däremot väldigt glad att jag hade det, även om jag tyckte det var ett väldigt högt pris när det skulle förnyas - från 0,334 kr/kWh till 1,04 kr/kWh. 🙂

annia1
0

Carmarino #134 ja dom som fortfarande har fast avtal är nog glada. Och för de som det har gått ut dom har fått en rejäl överraskning.

Ja jämfört med det du haft så ligger ju de fasta bra mycket högre idag. De fasta ligger ju även bit över de rörliga idag. Bara synd att ingen kan säga när det kommer vända till det bättre.

.

Carmarino
1

#135: I januari blev det rörliga priset 1,22 kr/kWh så det var inte så mycket som jag trott det skulle bli. Räkningen var totalt ca 50 kronor mer än normalt, istället för några hundralappar som jag räknat med. Så det blev en glad överraskning. 😊

Niklas
1

#133: Jag är övertygad om att valmöjligheterna inte kommer att minska med nya elmätare.

annia1
1

Carmarino #136 skönt när det är bättre än väntat.

Niklas #137 vi får väl se. För jag är inte riktigt lika säker.

.

Niklas
1

#138: Jag tror de elbolag som plötsligt börjar styra in sina kunder mot ett enda val får svårt att konkurrera. Ser inte heller uppsidan för dem att försöka.

annia1
0

Niklas #139 tyvärr hittar jag inte en sak jag läst tidigare. Det gällde en som köpt (tror det var köpt) en villa och han kunde inte ändra utan det var mätaren som avgjorde vad han kunde ha.

Som sagt hittar jag inte det. Och jag vet inte vad du menar att bolag ska göra om det kommer bli normen för alla bolag.

Och det är det att alla kommer få dessa nya mätare. Här är en artikel (från tekniska verken i linköping)(finns andra artiklar om det) att alla ska få sån mätare innan 2025 och det har tagits fram som krav från regeringen.
https://www.tekniskaverken.se/kundservice/dinamatare/snart-far-du-nya-matare/

.

Med de nya mätarna kommer det att bli enklare att följa sin användning och koppla på tjänster för energieffektivisering. Lär dig om dem här.
  • Redigerat 2023-03-01 22:08 av annia1
Niklas
1

#140: Att mätarna kommer är jag helt med på. Vi har en sån. Syftet med det är att det ska bli tydligare och mer överskådligt för kunderna. Det handlar inte om att minska valmöjligheterna.

johan
2

#141: Ny mätare möjliggör tim-avläsning. Den begränsar inte andra former av el-avtal.

MEN! När du väl aktiverat timavläsning, så kommer du inte kunna gå tillbaka till dygnsavläsning. Det förändrar inte att du kan ha månadsrörligt, eller bundna avtal. Men det har påverkar på hur ditt rörliga månadspris beräknas. Åtminstone med Vattenfall som nätägare.

Nu har jag använt timdebitering i över ett år både på anläggning med och utan solceller i SE3 och SE4. På både ställena har det blivit billigare än jag hade kunnat få som bundet avtal vid tidpunkten för starten. Där jag har solceller är värdet ännu större, då elpriset mitt på dagen och solcellerna producerar mer ofta är dyrt.

Mvh // Johan

annia1
0

joahn #142 du skriver "Den begränsar inte andra former av el-avtal." det är så jag fattat det förut. Tills jag för ett tag sen läste en fråga. Kommer inte ihåg hur den var formulerad, men det var en ny ägare (hus eller lägenhet) som fick till svar att han inte kunde ändra för det berodde på mätaren. Så det var inte han som valt timdebiteringen utan föregående.

niklas och johan. När det gäller avtal. Tittar man på hur det är idag så är det flera bolag som slutat med fasta avtal. Jag har utgått ifrån att det bara berott på de hoppande priserna. Men det kanske även beror på att det ska övergå till timdebitering.

Och rent krasst tittar man på timdebitering och rörligt så är det i grunden samma sak. Skillnaden är att du med timdeb har möjlighet att styra ditt pris mer. Om du kan styra om användande dagtid till nattetid så kan du få lägre.

Så det är nog bara att vänta och se hur det blir.

.

johan
1

#143: Min bror hade det problemet. Men det handlar inte om att tvingas till timavtal, det handlar hur hur snittpriset för ett rörligt månadsavtal räknas.

Kort och gott, är det ett snitt av dygnets elpriser, eller är det ett snitt hur du förbrukat el över dygnet.

Det första är bättre om du inte kan eller vill skifta när du förbrukar mest.

Mvh // Johan

Carmarino
1

Fick en glad överraskning när jag fick elräkningen för april. Priset per kWh var bara 0,8851. Så lågt har det inte varit sedan 2021 när jag hade ett fastpris på 0,3880. 😊

Niklas
2

91 öre per kWh betalade vi.

johan
1

Snittade på 88 öre/kWh i april. Och sparade 13 % i kostnad jämfört med om jag hade haft viktat spotpris (dvs, vad jag hade betalt utan timavräkning).

Trots allt väldigt nöjd med beslutet att gå över till timbaserad debitering. Vid tidpunkten då mitt fasta avtal gick ut hade jag aldrig kunnat binda till ett pris som varit bättre än det jag faktiskt betalar nu.

Mvh // Johan

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.