Sänghimmel - hur fästa tyg?
Jag undrar om det finns något sätt att fästa tyg i taket och göra sänghimmel utan att borra i taket/väggen?
Tänker en sänghimmel i stil med bild 1-3 på den här länken. Till bild 3 står det något om dubbelhäftande tejp. Hur funkar det? Har ni andra tips?
https://metromode.se/home/13-satt-att-forandra-ditt-sovrum-med-en-drommig-sanghimmel/
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2023-01-01 19:06 av Loris M
Den där upptejpade sänghimmelen håller säkert fotograferingen ut, men sen….
Nä, det tror jag inte på. Det blir nog att borra i vägg eller tak, om du inte bygger en ställning på sängen.
Vad har du för tak? Är det nybyggt är det kanske gipsskivor, då finns det speciella takkrokar för lampor att köpa. De fungerar som ett ankare när du skruvat dem genom taket. Det är säkerligen tillåtet att borra hål för lampor i taket om du bor i hyresrätt.
I kroken kan du sedan fästa en ring med tyll runt.
Jag vill undvika att borra, inte för att jag inte får (det är en bostadsrätt) utan mer för att det känns onödigt att göra hål i taket om det finns andra lösningar. Jag tänker att jag kanske ändrar mig efter ett tag och inte vill ha en sänghimmel eller möblerar om och då blir det osnyggt med alla hål.
Jag ska flytta till en ny bostad så jag vet inte om det är gipsskivor. Huset är byggt på 90-talet.
De där takkrokarna känner jag till men det är samma där, man måste borra (antar jag).
Det blir nog svårt då. Ställningen måste vara rätt stabil, och du måste kunna fösa undan tyget för att bädda ordentligt. Det finns ju sängar med stolpar och ramar men de tar ju mycket plats.
Det är sant.
Ja, stolpar och ramar kanske kan vara lösning, men de tar mycket plats som du säger. Sen hittar jag inte stolpar utan sängramen och jag behöver inte sängramen. 🤔
Nej, stolparna måste nog vara där från början. Allt beror ju på hur stark din önskan om sänghimmel är. Det går såklart att sälja din nuvarande säng och köpa en ny.
Känner du dig inte motiverad till det kan du ju alltid säga
-Usch, det blir säkert väldigt dammigt på en sänghimmel.
Det handlar kanske inte så mycket om sänghimmel i sig utan mer att skapa avskildhet, rum i rummet (i ett stort rum). Det skulle kunna funka lika bra med skärmväggar men då stänger jag ute ljuset då sängen ska stå vid fönster.
Jag får fundera på vad som blir bäst och om det går att göra på ett annat sätt. Tack för alla tankar och svar! 🌸
Men då är det ju lite enklare. Det finns jättefina skärmar, som har fördelen att de kan vikas ihop. T ex ett par sådana här skulle jag kunna tänka mig.
https://www.ikea.com/se/sv/p/risoer-skaermvaegg-vit-svart-70182191/
Två st skulle ju kunna dölja hela sängen när du vill det, t ex när du har gäster. När du är själv kan du ha så lite eller mycket du vill uppfällt. De tar inte bort hela ljusinsläppet heller.
Ja, det blev genast lite enklare. Sitter och googlar nu i jakt efter skärmar. 😊 Sen kan jag ju också ha lite lägre skärm än den du länkade till, då släpps ljuset in ännu mer.
Absolut! Den behöver ju bara gå upp t o m "titthöjd".
Kanske även hitta en skärm med bara ramar (tror Ikea haft det) och välja tyg själv. Inte svårt med häftpistol.
Kanske ett tyg som du också kan använda till förvaring genom att sätta upp lätta saker på som t ex smycken?
Jättebra tips, tack Sindri! 🌸 Nu känns det som om det finns betydligt fler möjligheter än vad jag trodde. Jag låste mig från början vid sänghimmel och hade svårt att tänka utanför det. 😀
Vad kul! Berätta gärna sedan hur du löste det.
Absolut!
Hoppas att du hittade något som du tyckte om nu. Det är annars nog fint med sådant där tyg men det blir också dammigt så det ska vara lätt att ta ner tyget och tvätta det nu som då. En skärm låter nog mera förnuftigt eller en äkta himmelsäng där det går lätt att byta ¨gardinerna¨.
#13: Just nu lutar det starkt mot att det blir skärm och den som Sindri länkade till från Ikea tycker jag är fin och skulle passa med inredningen.
Bra att du nämner det där med tvätt, det har jag inte ens tänkt på. En del jag kikat på och som jag blev helt förtjust i, skulle nog inte vara helt smidigt att ta ner för tvätt. Känns som att det är inte värt besväret, speciellt med tanke på att det här blir troligen en tillfällig lösning.
En variant jag just kom att tänka på är att bygga som ett tält över sängen.
Med pinnar som går ihop i toppen över sängen, ungefär som ett indiantält, fast mycket lägre. Om ”tältduken” har öppningar åt sidorna kan man enkelt fästa upp dem och få in ljus och luft från sidorna när man vill. Det kanske räcker nog med fyra pinnar, en i varje sänghörn.
Annars gillar jag förslaget med skärmar med rispapper för insynens skull.
#15: Det var också en bra idé. Jag funderade på något liknande just med pinnar/stavar i fyra hörn, innan jag fattade att stavarna kommer med sängramen från början. Men det går kanske att bygga och köpa stavar som inte behöver vara avsedda för just det här.
#16: Moderna tältpinnar kan fungera. De är ju böjbara så man skulle kunna sätta dem diagonalt över sängen så att de bildar två valv som möts i toppen. Såna här fast billigare:
» Primus H6-T9 Tent Pole Long for Bifrost H6 - addnature.com
#17: Aha, så riktiga tältpinnar? Tack för tips, jag får kolla upp det.
Ja. Det var inte det jag tänkte från början men när du skrev att det kan finnas stavar som inte var avsedda för sänghimmel kom jag att tänka på dem. 🙂
Då förstår jag. Jag får se vad som blir snyggast och med minst kostnad och arbetsinsats. Om det nu går att förena. 🙂