Uppmaningen: Hjälp till att spara el
Regeringen har haft pressträff och uppmanat alla spara el för att undvika risken att det blir strömlöst.
https://www.dn.se/ekonomi/statsministerns-uppmaning-spara-el-for-att-undvika-bortkoppling/
Den här meningen låter nästan som att vi är i en pandemi igen:
– Varje kilowattimme räknas. Vi behöver fortsätta platta ut och plana ut kurvan.
Mvh // Johan
Och på tal om att platta ut kurvan, vilket i min värld är synonymt med att använda mindre el när det är som högst belastning och i praktiken dyrast elpris, så är det här en kul produkt.

Mvh // Johan
Skulle bli katastrof här hemma utan ström :(
Iskallt, och frågan är hur man skulle göra med frysvaror?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Saftiga priser - och klockorna drivs med el. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Uppskattningsvis kommer olika områden kopplas så att ingen behöver bli frånkopplad så länge. Uppskattningar är 1-3 timmar.
Om du låter bli att öppna frysen kommer den hålla kylen ett dygn.
Även ditt hus kommer nog hålla värmen bra denna tid givet att du inte öppnar fönster och dörrar stup i kvarten.
Mvh // Johan
#1 Rolig julklapp 🙂
/Maria
#3: Den använder en vanlig micro-usb-laddare på 2 A, så det är mindre ström än när du laddar mobilen och hälften av att ha en LED-taklampa tänd.
Mvh // Johan
Inte mycket man kan spara in på de flesta normala människor sparar nog redan så mycket de kan för annars kommer nog räkningarna vara skyhöga. Jag försöker laga så många maträtter jag kan som man kan göra i samma kastrull eller allting inne i ugnen + lagar mer än vi äter så man bara kan värma i mikron vissa dagar. Tvättar så sällan jag kan med rejält fulla maskiner och gärna under tider då det ser ut som det är lite lägre priser men på sistone har det varit skyhögt nästan hela tiden så min tvättkorg är mer än överfull men än så länge har vi rena underkläder. Korta duschar hemma och lite noggrannare rengöring i simhallen etc. etc.
#4 Både ja och nej. Och utgick inte från 1-3 timmar, läst på ställen att det kan röra sig om betydligt fler timmar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bor i lägenhet och fryser redan. Jag har stängt ventilerna över fönstren även om HSB sagt att de skall stå öppna hela året. Det drar fruktansvärt ifrån dem på vintern, särskilt i vardagsrummet där jag är mest hela tiden.
För övrigt finns det knappt något annat jag kan spara på.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
"Spara" i detta fall kan också vara att försöka minska förbrukningen vissa tidpunkter när det är som högst last.
Nästan alltid så är det mest belastning (och dyrast) på morgonen när folk går upp och kanske duschar, sätter på spis och kaffebryggare, etc. Samt på kvällen när man börjar laga mat, sätta på diskmaskin, duscha, titta på TV etc.
Det är detta man menar med att platta ut kurvan. Även om vi förbrukade lika mycket el, men att det blev mer jämt fördelat över dygnet skulle hjälpa.
Men, det är klart att det inte är helt enkelt. Vore det enkelt hade det redan gjorts. Och det är enklare att förskjuta saker om man har möjlighet att jobba hemma, än om man är borta större delen av dagen.

Mvh // Johan
#9 Har du eluppvärmning? trodde de flesta HSB el dyl har fjärrvärme, vattenburen värme el dyl. fjärrvärmen har visserligen gått upp det med men inte på samma sätt som elen. Trodde också att ifall man sänkte värmen så sparar man el så det sa jag på vårat BRF möte angående el och ekonomi. Men tydligen var det bara marginellt där + drar jag ner rattarna på elementen för mycket så kan mina grannar få jättekallt. +Vissa lägenheter här håller sig under gränsvärdet för radon ifall man har ventilerna öppna så det kan finnas risker med ta bort ventilationen
#11. Vi har fjärrvärme. Jag har skrivit innan att vi hade asbest men det var tydligen både asbest och radon. Fast asbesten har de ju rensat bort så mycket de kunde, tror jag.
Det drar genom ventilerna ändå eftersom de inte är tätslutande utan har en borste i sig.
Dessutom är ju ventilerna i köket och badrummet öppna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ändå ganska roligt hur kort minne politiker har. Tror ni M’s fix för elkrisen förra året gäller i är också?

Mvh // Johan
#13: Haha, ska man tro den nya oppositionen är läget i stort sett likadant nu som då. 😃
#13 Såå bra🙂
Lika goda kålsupare hela gänget.
/Maria
#1: Bra och rolig idé. Samma funktion borde man kunna bygga i Home Assistant. Det har jag faktiskt saknat.
#0: De borde koppla det till en riktig morot.
”Sänk din förbrukning med x procent mellan 6 och 9 och få y procent rabatt på elen övrig tid.”
Eller något liknande som lockar de flesta. Det skulle kunna få mig att stänga av värmen helt vissa tider. 😃
Jag kan inte göra så mycket personligen i min hyreslägenhet för att dra ner på det som drar mer än det jag redan gjort, men jag försöker att ha lite annan dygnsrytm än många andra så att det som drar mest gör det på lite andra tider. Vet inte om det gör skillnad egentligen, men det är ingen större uppoffring så jag kan lika väl göra såhär.