Vad kostar ditt boende?
Började fundera på hur mycket vi betalar för vårt hus och hur mycket mer vi skulle få betakla om vi skulle hyra en lägenhet.
Om jag räknar med lån.el,sopor,vatten och nyinköp av vitvaror försäkring så landar det på 4700 per månad.
Vi kommer aldrig ha råd att flytta härifråm helt enkelt.
Stolt ägare till tre La permer
- Redigerat 2022-11-18 11:01 av MonicaLagerquist
Intressant fråga! Jag har tänkt precis som du, att jag inte kan bo billigare.
Sedan drygt ett år tillbaka, så har vi bergvärme och egen brunn. Vi landar på ca 3500:- vi är 4 vuxna i hushållet.
Vad har ni för uppvärmning?
/Désirée
- Redigerat 2022-11-18 11:07 av DesK
Oj. Det lät extremt billigt. Ni måste ha väldigt låga lån?
Vi bor i ett radhus och har bott här i 14 år. Trots att vi har mindre än 70 % belåningsgrad är inte ens våra lån lägre än era totalkostnader.
Mvh // Johan
#2 Glömde skriva, jag har inga lån på vare sig hus eller bil.
/Désirée
#3: Det är lyx! Min känna-mig-rik-dröm är att inte ha lån.
Jag har ganska dålig koll på vad månadskostnaden är. Tycker det är svårt med bra överblick då många avgifter betalas kvartalsvis och vid olika tillfällen.
Mvh // Johan
Oj, tänk om man hade råd med hus. 6k i hyra för en 3a har jag men å andra sidan är det väl inte så mycket mer utgifter än det. Försäkring nån 100-lapp. Om något större behöver lagas eller fixas i ett hus så får man ju den summan också.
Men man har ju mer valmöjlighet med ett hus också. Välja om man vill investera i energisparande fönster eller vad det nu kan vara. Jag får inte ens välja tapet helt fritt (eller jo, det får jag väl men jag måste åtgärda det om jag flyttar)
Så, kanske dyrare med lägenhet men bekvämare?
"I'm too old for this shit."
#5 6000 kr för en trea låter ju väldigt billigt ändå.
/Maria
#6 Jo det är det nog i jämförelse med nyproduktioner. Huset är nog 50 år minst.
Är inte heller alls centralt eller den mest attraktiva stadsdelen så det spelar nog också in.
- Redigerat 2022-11-18 12:34 av Syntium
Det är lite svårt att svara på för kostnaderna på sommaren är betydligt lägre med tanke på elen och i år vet jag inte vad jag landar på men ungefär 144 000 per år med allt inräknat och inga lån på huset men gammalt och stort byggår 1912-13 så det drar en del i drift.
Hyra lägenhet är rätt dyrt här kostar en nyproducerad tvåa typ 10 000-12 000kr/mån. Jag bor i en bostadsrätt som jag kämpat hårt för att betala av jag har ju upplevt höga räntor och förstod att det bara var tillfälligt med låga så nu är den helt betald. Jag betalar runt 4000kr i månaden med el och garageplats, troligtvis går avgiften upp 800-1000kr i månaden efter nyår pga av att räntor och el har gått upp för föreningen och det är då en gammal förening med inga stora lån.
Om man använder husets trädgård klokt, kan man spara en hel del.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#10 Hur menar du då?
/Maria
Äpplen och päron kan spara mycket pengar om man nyttja dem på rätt sätt. Detsamma gäller andra frukter som persikor, plommon och körsbär. Krusbär, vinbär och vindruvor kan användas till mycket.
Kryddörter är billiga om man odlar själv. Potatis är ju det enklaste att odla för att få ner matkostnaden. Sen finns det mycket annat man kan ha i trädgården.
Vissa växter kan man inte bara ha glädje av själv utan de kan bli uppskattade presenter.
Det räcker till att börja med.
#12 Håller med dig det finns så mycket man kan nyttja i sin trädgård. Har några äppelträd, bärbuskar ,rabarber och ett litet plommonträd men annars är jag dålig på det här med odla men jag har haft potatis fast numer köper jag några säckar och ställer ner i jordkällarna.
Är så dålig på odling har inte ro och äpplena dom hjälper barnen i skolan till med för här vet dom att vill dom ha äpplen är det bara att förse sig för jag kan omöjligt ta reda på allt så det brukar vara lite spring i trädgården med äppelsugna barn om hösten 😎
Jag brukar säga: En sparad slant är bättre än en förtjänad. Den är skattefri!
Jag bor i hyreslägenhet. 3a på drygt 70 kvm.
Ungefärliga kostnader är hyra på 6500 kr, el 400 kr och hemförsäkringen 80 kr per månad.
//Jessie
Betalar någonstans runt 7000-7500kr i månaden, för en bostadsrätt 2rum, 66 kvm. Då räknar jag in lån, avgifter till BRF, el och hyra av parkering. Vatten ingår i avgiften till BRF.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#12 Fast det räknar jag inte som boendekostnad.
/Maria
När jag ser vad andra betalar utan att äga, så är jag glad för vad jag har och att pensionen räcker till boendet. Hunden kostar en hel del, men frågan gällde ju inte utgifterna per månad utan enbart boendekostnad.
Då räcker det med 8427 som är min pension. Det blir till och med över lite till mat. 😀
Vi betalar i snitt 9000 i månaden inklusive allt.
/Maria
Jag hyr en ganska ny lägenheten, en etta. Jag betalar ca 6500-6800 i månaden för hyra, värme, el, vatten, hemförsäkring.

#1 vi eldar i kakelugnen och i värsta fall kör vi luftvärmepump en liten stund#2

#2 vi betalar 956 kronor i kvartalet
#21 Har ni egen ved, eller köper ni ved?
/Désirée

Vi köper en del och fixar en del.
Kostnaden för veden är inräknat
Är inte ved dyrare per uppvärmd kwh än en luftvärmepump är? Låter som en konstig prioritering, men jag är klart mer insatt i värmepumpars än veds effektivitet.
Mvh // Johan
#25 Ved har blivit väldigt dyrt nu. Jag såg att pelletsen är dubbelt så dyr nu än för ett år sedan, så jag är tacksam för att jag bytte till bergvärme förra året.
/Désirée

Vi köper ved för tusen kronor året.
Jag måste säga jag blir imponerad av Monica och DesKs kostnader att ni kan hålla dom nere som ni gör 👍 för jag skulle inte klara det alls och är det ok om jag ställer frågan hur stora hus bor ni i ? för ni gör det ju så bra som kan hålla dom kostnader som ni gör 😎
Det här med lägenheter kan vara så lurigt och som skrivs ovan om nya dyra mindre lägenheter en tvåa på 10 - 12 000 det är väldigt häftigt och värre lär det bli nu när hyror chockhöjs och även för äldre bostadsrätter men ändå inte lika ilsket som för många hyresrätter.
Med hus kan man ändå styra lite om än inte fullt ut men en del kan man göra när man inte har en fast hyra. Jag bor ju egentligen alldeles för stort på 298 kvadrat men det är mitt barndomshem med många minnen och nostalgi så jag stannar så länge kroppen orkar ta hand om gården och vill jag kan jag hyra ut lägenhet i annexet alla möjligheter finns men jag föredrar att slippa ha andra boende på gården så jag tutar och kör så länge jag orkar hålla på och en fördel med gamla gårdar och hus dom håller igång fysiken på oss något som är så viktigt för oss alla att vi rör på oss och jobbar hårt fysiskt 😎
#4 För min del är det ett långt liv i sparsamhet och att jag tog hand om min far, dom sista åren som han levde, som gjort att jag är lånefri, sedan ganska många år. T ex började jag jobba redan som barn i fars textilbutik på alla lov och far var duktig på att lära ut sparsamhet och gott ekonomiskt tänkande. Har bl a nästan aldrig köpt kött till ordinarie pris och alltid ätit mycket vegetabilier, bakat mitt eget bröd, köpt även mycket annat till extrapris. Köpt hus med renoveringsbehov, renoverat själv och sålt med rätt god förtjänst. Använt mycket återvinningsmateriel, inte köpt nytt så ofta o s v.
#28 Mitt hus är ca 180 kvm i ett plan, utan källare, men med vidbyggt garage och carport, så det är ju avsevärt mindre än ditt hus.
/Désirée
#29 Det jag lärde mig av min pappa när det kommer till att hantera pengar var hur man absolut INTE ska göra.🙁
/Maria
#29 180 kvadrat är stort så jag säger det igen jag blir imponerad över hur du lyckas hålla dom kostnader som du gör det är riktigt bra gjort 😎
#30 Aj då! Det är också en lärdom! Den fick jag från min mor 😕 #31 Tack, det var snällt sagt, mitt hus är rättså välisolerat och har treglasfönster, vilket sannolikt bidrar till den låga boendekostnaden. Huset är ganska nytt, stod färdigt 1984, men jag har bott här sedan november 2015 och renoverat det successivt.
/Désirée
#33: Mysigt 😎

Vi bor i en villa på 125 kvadrat.Är i princip lånefria.I konsultation med en bankman ansåg han att vi inte skulle bry oss att betala tillbaka de 200 tusen vi har kvar på lånet.
Vi har ju fem barn och jag var "hemmafru" tills yngsta var 12 år så att leva sparsamt är något jag är bra på.
Jag har numera stenkoll på vår ekonomi.
Det är lite av en konstform att snåla/spara på rätt saker, utan att bli dumsnål. Nästan alla som blivit riktigt rika på egen hand har gemensamt att dom inte köper onödiga saker. Småsaker alltså. Typ, ta med sig egen påse när man handlar, inte betala 50 kr för en kaffe när man kan göra den för några kronor hemma.
Mvh // Johan
#36 När jag var ung sa man: Ta vara på kronorna för hundralapparna tar vara på sig själv. Nu blir det väl andra pengar, men det kloka i talesättet är bestående.
Nu kommer jag med en ändring.
Jag blev helt förskräckt när min man sa att vi har 9000 i boendekostnad.
Nu har vi räknat ordentligt och inklusive allt landar det på 5 600 kronor.
En himla skillnad haha😃
/Maria
#38: Jamen kolla där vilken positiv riktning det kan ta, heja er 😎

Vilken lättnad
Ja, jag tyckte det lät förskräckligt mycket. 😉
/Maria
Vi har en månadskostnad på över 20 000 kr med de nya el och räntekostnaderna. Jag befarar att det kan bli det dubbla i vinter om elen och räntorna dubbleras mot nu.
Då har jag inte räknat kostnader för bilar och sånt utan bara själva boendet.
Vi har snittat på 8500kr/månad sista året. Gissar att det blir snarare 10-12000 kr/månad med höjda räntor.
Är inte fullt så drabbad av elpris då jag har solceller. Har sålt lika mycket som jag köpt hittills i är. Så december blir väl enda månaden som blir en ren kostnad. Sedan betalar jag givetvis för abonnemanget.
Mvh // Johan
Kan man säga att det är billigare att hyra lägenhet än att äga hus? Eller är svaret "det beror på"?
Syntium, läs #18 så kanske du ändrar dig. Jag tror inte att det är möjligt att hyra ens en etta billigare.
Fast #42 pratar om 20k i månadskostnad. Undrade om man kunde säga generellt att det ena är billigare än det andra. Eller om det som sagt beror på.
#46: skulle säga att det beror på lån (inköpspris) och hur många kvadratmeter det är :)
Vissa BRF har även avtal för el och uppkoppling där man kan spara några hundralappar om man har tur.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#44: Ja, svaret är helt klart det beror på. Här är några faktorer jag direkt tänker på:
- Plats
- Storlek (kvm)
- Storlek på lån (speciellt belåningsgrad)
- Typ av uppvärmning
- Typ av fönster och isolering
I mitt fall så betalar vi mindre för vårt radhus på 126 kvm ca 2 mil söder om Stockholm, än jag gjorde för ettan på 44 kvm jag 2002 bodde i en 8 km söder om Stockholm. Detta trots att radhuset kostade 3,5 gånger mer att köpa än lägenheten gjorde.
Skälet är att när vi köpte radhuset hade vi bättre ekonomi och sålt varsin lägenhet. Vi behövde låna mindre än 70 % av radhusets värde. Det gjorde att räntorna bli mindre. I ettan jag bodde behövde jag låna 100 %, och för att få göra det krävdes en inkomstförsäkring.
Kostnaden för uppvärmning av radhuset betalar man själv medan den ingår i en lägenhet. I lägenhet behöver man inte betala extra för sophämtning och vatten, men man har högre hyra än ett friköpt hus/radhus.
Så "det beror på" är i allra högst grad sant.
Mvh // Johan
#46: Jag skulle nog säga att det beror på så som läget, är det i en storstad eller på en mindre ort sen också om det är hyres eller bostadsrätt spelar in samt ålder på lägenhetshus och vilket år det byggdes samt lån eller inte lån.
Lägenhet där kan man styra mindre själv med en fast hyra men med hus kan man påverka på ett helt annat sätt och visst eget hus är dyrt det också men man har inte hyran men om man har lån då blir det tyngre sen betyder storleken så mycket också vad en villa drar i drift.
Jag har inga lån på mitt men bor ju egentligen på tok för stort så villan drar en hel del energi det är den stora kostnaden med uppvärmningen för mig och jag installerade bergvärme en gång i tiden så allt kan se så olika ut för husägare men jag skulle vilja säga att det kan många gånger vara billigare med villa om man ser på storlekar på lägenheter och höga hyror så har man mer för pengarna i en villa än i en lägenhet och nu tänker jag på hyres för en bostadsrätt där kan man tjäna in hyggliga stålar om man säljer i rätt tider och nu är inte rätt tider när bostadspriserna sjunker både för villor och lägenheter.
Bor i bostadsrätt och yran är 4060 (då ingår vatten och värme) och den har inte höjts sen jag flytta in (för mer än 10 år sedan) men lär dock höjas snart då de behövt lägga om taken i år och behövt fixa en hel del andra saker i området.
Elen har ju gått upp nu och senaste räkningen var på nästan 500 och det var för juli månad när jag inte är hemma (så det är bara förbrukningen för "huset" plus mina akvarium), är lång eftersläpning på elen tyvärr så svårt att se "dagspriset" (och lär ju bli dyrare över vintern nu).
Försäkringen minns jag inte då jag betalar per halvår men är väl inte superdyr på ett år.
Har som tur är inget lån (då mina föräldrar hjälpte till att betala del av huset plus att det var extremt billigt när jag flytta hit, nu kostar de typ det dubbla).
En fördel att hyra är ju att man själv inte behöver fixa massa saker (gäller ju vissa delar i bostadsrätten också) och där kan man ju känna in en del som man ju annars behöver betala och fixa själv när det kommer till hus (renoveringar och sånt).
Tex har jag ju inte behövt betala när det blev stopp i avloppet vid tre tillfällen på ett år (pga grannen) och de fick komma hit och spola eller när fläkten behövde bytas eller när fiberkablarna blivit avslitna (av takläggarna) och de var här vid flera tillfällen för att kolla vart felet var, komma för att laga provisoriskt och senare komma en tredje gång för att laga permanent.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hyresrätt, etta på 28 kvadrat. Hyra (hemförsäkring ingår) är 3475 var månad. Ca 500 i elräkning, varav det mesta är de fasta kostnaderna för elöverföring osv (alltså inte själva förbrukningen).
#30: Det är minst lika bra som att lära sig hur man ska hantera pengar. Det brukar vara lättare att minnas.
#52 Mycket bra lärdom men minnena över det som förorats är priset.😐
/Maria
För mig är lägenhet och hus helt ojämförbara boupplevelser. Många skulle inte kunna tänka sig att bo i annat än lägenhet. Jag tycker friheten jag upplever i hus är otroligt värdefull. Sen har jag uppfattningen att sett till läge och boyta är eget hus billigare.
#53: Jo, det är klart att priset för kunskapen kan vara väldigt högt så du har gjort helt rätt som sett till att få ut mesta möjliga av det. Jag tror inte den som bara har gjort rätt förstår skillnaden lika bra som du.
#54 Tack.
/Maria
För min del har redan mina farhågor infrias nu när jag betalar över 1000 kr för el per dag. Fruktansvärt dyrt!
#56 Per dag???😮
/Maria
#56 Per dag 😮
Jag fick en elräkning på drygt 8000 igår men hade faktiskt väntat mig betydligt mer i ett stort gammalt hus men 1000 kronor per dag Tom du store tid 😮
Vi har en boendekostnad på drygt 2000:- i månaden. Då räknar jag in el och uppvärmning, renhållning och försäkring. Hus 120 m2 fördelat på två våningar + källare. Egen brunn. Elprisområde 4.
Även el till några uthus ingår i uträkningen då det inte går att särskilja. 😁
Kommer självklart att stiga i vinter.
Jag bor nog billigt för att vara lägenhet (BRF). Innan Putin strax under 4000 i månadsavgift för 3:a 82 kvm, ink TV, bredband, uppvärmning. Inga lån. Nu strax under 4800 (vi tog stora lån för renovering förra året).
Jag skulle flytta till hus nånstans i landet där priserna är lägre när renoveringen var klar, det var planen. Men jag tror inte det går längre. Bor mkt centralt i större stad. Planen var att sälja dyrt o köpa billigt och investera mellanskillnaden för att täcka upp att jag inte får bostadstillägg om jag har synliga pengar och kanske få lite mer att röra mig med också. Bara pensionen klarar jag mig inte på. Men lägenhetspriserna har rasat och sätta in pengar på börsen nu törs jag nog inte.
- Redigerat 2023-01-28 20:39 av hemul
#57: Ja vi betalade över 1000 kr per dag i december. Det sjönk tack och lov under januari.
/ Tom
Men herregud! Ni måste ju ha ett jättehus. Kunde ni inte ha ställt ner värmen i delar av huset? Eller har ni nån slags verksamhet där också?
- Redigerat 2023-04-19 00:59 av hemul