Tunga vanliga täcken - finns det?
Hej! Niklas skickade mig hit med denna fråga. 🙂
Jag menar inte tyngdtäcken. Jag menar gammaldags tunga vaddtäcken.
Jag hatar de här lätta täckena som är de enda man kan köpa nu. Jag har förstört alla mina gamla täcken. Hade ett jättefint och stort sidentäcke, det var riktigt tungt. För för snål för kemtvätt och så gick det som det gick när jag försökte tvätta det själv.
Men de gamla täckena av bomullsvadd var också sköna och jag skulle nog ha bättre råd med ett sånt. Tänker mig att de kanske kan finnas fortfarande i länderna på andra sidan Östersjön, men så jäkla svårt att googla!
Har nån möjligtvis nåt tips?
Nä, vill inte köpa på loppis. Tycker det är äckligt faktiskt när det gäller sängkläder. 😯
- Redigerat 2022-10-05 16:00 av hemul
På andra sidan Östersjön kan det finnas, likaså i Tyskland och Österrike. Jag har en bekant, som bor på andra sidan Östersjön, så kan fråga hen, om du vill?
/Désirée
Jag ser att det ibland finns till salu på auktionshus fast då är de förstås begagnade. 🙂
Vad är det du inte tycker om med tyngdtäcken? Jag tänker att det finns många olika sorter. Kanske finns det någon som passar dina önskemål.
#1: Vore ju toppen! Vad snällt!
#2: De är FÖR tunga och så är de alltid gjorda i konstiga material. Skulle vilja ha ett tungt i naturmaterial bara, så som de var förr.
- Redigerat 2022-10-05 20:29 av hemul
Jag ogillar också sängkläder i syntet. Jag tycker Jysk har mycket bra sängkläder. Jag har köpt sommartäcken i bomull där. På vintern i Spanien använder jag två såna, det ger en lagom tyngdkänsla.
Jysk är också den enda affären där jag hittat madrasskydd i bomull till rimligt pris.
Jag har själv gjort kuddar med kapokfyllning som är ett jättebra material, antibakteriellt och ogillas av kvalster. Har gett bort till småbarn och till mina ungdomar med partners, en del tål inte dun.
Skulle gärna ge dem täcken också med kapok, men det är för stort jobb.
Jag har faktiskt även köpt sidentäcken på Jysk - hur skönt som helst. Det var rea, och det har de också nu
https://jysk.se/sovrum/tacken/naturfyllning/diverse
Sunndal är ett bomullstäcke, med det står att det är svalt, det är möjligt att mina är lite tyngre.
- Redigerat 2022-10-05 20:47 av Sindri
Silke minsann. Men de såg väldigt tunna ut. Får väl åka förbi o ta en titt.
Kapok har jag aldrig hört talas om förut. Kallas även bomullsträd, säger wikipedia.
Sidenselma har fina sidentäcken. också Lite annat pris dock. Och bara vita där med. Det är en annan sak jag retar mig på. Alla täcken är gjorda för att stoppas i påslakan. Jag hatar påslakan också och bäddar riktigt! Vill ha ett vackert täcke! 😂
Såg inte att det jättebilliga, Sunndal, är i bomull och alltså betydligt tyngre. Ska absolut åka o kolla. Tack!
Om du inte vill sova i påslakan så är mitt tips att köpa (eller sy) ett riktigt vackert påslakan som fodral till täcket och sedan bädda med vanligt överlakan.
Det är smart att slippa tvätta hela täcket, bara dra av påslakanet och tvätta.
Själv kommer jag ihåg frustrationen när filten eller täcket gled av överlakanet och man fick gå upp och bädda om allt.
Påslakanet kom som en välsignelse. 😊
#7: Totalvikten för Sunndal är inte ens två kilo så det är inte särskilt tungt.
Jämfört med flufftäcken är det ju det. Men det är rätt tunt.
Sindri, jag kör med överlakan och täcke utan fodral! Gammaldags som fasiken, jag. 😛