Ställa in termostat på element
Jag har bytt ut en del el-element då de var trasiga + några som började bli gamla. Nu håller jag på att ställa in dom så jag får rätt temperatur i de olika rummen.
Ett rum ställer till problem för mig för elementen sitter så knäppt. Nån som kan ge tips på hur jag ska tänka så att jag får alla element att ge ifrån sig värme så de alla får arbeta och ge jämn temperatur i rummet.
Jag har ju två som sitter precis bredvid varandra, bara det ställer ju till med problem. Men sen ett sitter ju långt från de andra bredvid balkongdörren. Så det elementet är väl det som får arbeta mest för det blir ju det som jag förstår att värma störst yta.
Så förslag på vilken temperatur jag ska ställa in dom olika på.
Bilden visar på ett ungefär hur rummet ser ut. Det röda är ju fönster där elementen sitter under.
.
- Redigerat 2022-09-20 00:24 av annia1
Var har du fönster någonstans?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Där den röda markeringen är står det.
/Maria
#2: Tack läste inte den sista raden - då har du svaret på varför elementen sitter som de gör.
Här är förklaring:
https://www.viessmann.se/sv/varmehjalp/varfor-placerar-man-radiatorer-under-fonster.html
Så placeringen är inte alls dum!
- Redigerat 2022-09-20 08:20 av Pyttelite
Lätt hänt :-)
/Maria
Nu ville ju jag ha reda på hur jag ska tänka när jag ställer in elementen så att alla arbetar och ger värme.
.
#5 Länken i #3 var bra tycker jag.
/Maria
#5: Men för att göra det finns det alldeles för många obekanta faktorer.
Ingen kan ge dig råd utan att varit där.
Vad sa man när ni bytte elementen
Maria #6 Jag hittar inget i länken om vilken skillnad jag ha på termostaten jag ska ha på elementen.
Pyttelite #7 det sas inget när dom byttes och jag tänkte inte på att fråga.
Vilka faktorer menar du spelar in. Det jag undrar över tex de två som sitter bredvid varandra. Sätter jag termostaten på samma så kommer sannolikt bara ena gå.
Och det vid balkongdörren som sitter långt ifrån de andra. Det borde rimligen sitta högre.
.
En fläkt kanske kunde vara bra. Som rör runt värmen i rummet.
/Maria
#8: Nej det är inte så att det nödvändigtvis är så att den ena bara går på om du sätter på båda.
Det har med dina fönster att göra hur mycket kallras det blir.
Sedan vet vi inget om dina termostater eller hur mycket dina element värmer upp.
Om det tex är 4 element med samma effekt.
Vi vet heller inget om luftcirkulationen hur mycket möbler du har eller om det finns möbler som skärmar av osv
För att få en rättvis bild behöver du anlita en fackman om det överhuvudtaget spelar ngn roll i längden.
Maria #9 Tyvärr så hjälper det inte mig att få in termostaterna rätt. Med en fläkt så kan jag stänga ett eller två element.
Pyttelite #10 vad spelar det för roll vilka termostater jag har. De ska ställas in oavsett.
Eftersom det är ett rum så är ett rimligt antagande att de har samma effekt.
Det andra spelar heller ingen roll. Jag vill få tips på vilken skillnad det ska vara på elementen för det behöver det vara med tanke på avstånden mellan de olika.
.
#11: Nej det är inte rimligt att utgå ifrån att det är samma effekt och storlek på elementen.
Placering och dimensionering av element gjordes förmodligen utefter vad rummet krävde.
Luftcirkulation, kallras, takhöjd och möblering påverkar i allra högsta grad fördelningen av värmen.
Dessutom vilken typ av element du har är det vattenburet eller el osv.
Enklast är väl att sätta elementen på samma nivå och låta termostaten sköta resten eller också får du skaffa eller bygga ett eget reglersystem.
Bäst är att tillkalla en fackman det är ingen som kan ge dig annat än hypoteser med så många obekanta parametrar.
Edit: Konditionen på dina fönster spelar oxå en väsentlig roll.
- Redigerat 2022-09-20 11:59 av Pyttelite
Här har du lite information om termostater:
Som exempel …
Funktioner hos termostater
Vissa termostater till element har särskilda funktioner som gör att temperaturen inomhus går ner under dagen när du inte är hemma för att sedan gå upp igen på eftermiddagen. Detta är fördelaktigt eftersom det drar ner på uppvärmningskostnaderna i längden. Andra smarta finesser och funktioner du hittar hos termostater till element är att de känner av solens värme och överskottsvärme från elektroniska apparater. Genom att märka av detta kan termostaten av sig själv sänka inomhustemperaturen. Du kommer inte märka någon skillnad eftersom värmen ständigt är stabil, men det blir billigare rent kostnadsmässigt.
Vad gör då termostaten? Termostater till element ser till att hålla en konstant temperatur. Istället för att den är ojämn, något som skulle dra mycket mer i uppvärmningskostnader, hålls den på en jämn nivå. Dagens smarta termostater som själva känner av temperaturer och därefter kan reglera uppvärmningen gör att du enkelt kan spara in pengar. I vårt stora sortiment hittar du termostater till din radiator från flera leverantörer och till alla typer av element och andra typer av utrustning.
Pyttelite inget av det du tar upp spelar nån roll för min frågeställning.
Det jag vill få tips om vad jag ska tänka på när jag ska ställa in termostaterna med tanke på elementens placering.
Ett element sitter alldeles självt i ena änden. Ska det sättas 1, 2 , 3 grader lägre än de andra.
Tre element sitter samlat i andra änden av rummet. Element nummer 1 sitter alldeles vid element nummer 2, ska 1 sättas 1, 2 , 3 grader högre. För oavsett om det kommer kallras eller inte så känner ju element 1 av värmen från 2.
Dom sakerna du tar upp dom vet jag. Och jag har redan skrivit att det är el-element.
Om du anser att bara en fackman kan svara så hade du kunnat säga det från början istället för att komma med saker som inte har med frågeställningen att göra.
.
- Redigerat 2022-09-21 00:58 av annia1
Jag vet inte hur dina termostater fungerar om du en kan ställa in gradantal.
Värme går uppåt och kyla nedåt så orsaken till att du har två element intill varandra är att du får kallras från fönstren.
Sätt elementen på samma så justerar termostaten resten. Du vill uppenbarligen inte förstå att det finns beroenden i hur elementen ser ut, kvaliteten på dina fönster, hur du möblerat. Hur ofta ni använder rummet osv.
#14: Varför inte bara prova dej fram? Sätt alla element på samma siffra och du märker då vilket som ökar och blir varmast, och då kan du dra ner då på det.
CasaRamon #16 jo jag får prova mig fram.
.