Tips på saker till hemmet
Hej,
Jag är 19 år och flyttar hemifrån i September. Har all form av elektronik men behöver tips på vad man behöver till hemmet. Behöver i princip köpa allting nytt.
Hittade denna för köket: Allt du behöver till köket när du flyttar hemifrån. Men tänker att det är nog mer saker man behöver ha eller? Kom gärna med tips på vad man inte ska glömma.
Tänker typ brandvarnare etc sånt som man inte tänker på som 19 åring :D
- Redigerat 2022-08-24 14:45 av Niklas
Det där handlade mest om köket, där vill jag tillägga förkläde (sparar mycket tvätt), grytlappar, ugnsfasta formar, tratt och tillbringare. Förvaringsburkar till kyl och frys i plast och/eller glas. Det går utmärkt att frysa mat i glasburkar om man bara inte fyller ända upp.
Snygga kassar att handla i, kylbag och kylklampar. Kommer du att handla på hemväg från jobb eller plugg så finns fina som man viker ihop och stoppar i fickan, tar inte mycket plats.
Sophink och soppåsar. Antagligen är det sopsortering så du behöver mindre hinkar till sånt också. Ikea har väldigt bra fyrkantiga hinkar i olika storlekar.
Städgrejer som hink, mopp, trasor (det är bra att ha en rejäl skurtrasa, men det duger också med kasserade kläder, lakan handdukar etc.), dammvippa, dammsugare, toalettborste.
Förutom möbler så sängkläder (sommar- och vintertäcke), lakan (tre uppsättningar är lagom), ett madrasskydd till sängen är bra att ha också och håller madrassen fräsch, handdukar, tvättmedel, klädnypor, torkställning, såpa. Strykbräda och strykjärn, sprayflaska till vatten.
Vill du ha krukväxter så behöver du något att vattna med, det går bra med tomma flaskor.
Köpa allt nytt behövs verkligen inte. Jag föreslår att du besöker att antal second handbutiker, där kan du hitta allt du behöver till köket, Du kanske även kommer på sånt som är bra att ha, eller som just du vill använda.
Jag skulle starkt avråda dig från att köpa en stekpanna med beläggning, de innehåller ofta otäcka saker i beläggningarna, blir fort repiga och så får man i sig det via maten. På second handbutiker kan du hitta fina, väl instekta gjutjärnspannor. Du skall också undvika stekspadar i plast, de släpper ofta ifrån sig giftiga ämnen. Skippa skärbräda i plast också, de är mycket svårare att få helt rena och bakteriefria än de i trä. Vill varna för skärbrädor och redskap i bambu, det låter ju så bra att bambu skall vara desinficerande, med dessa saker är ofta hoplimmade av smala bambustjälkar och det limmet är inte helt ogiftigt.
Kastruller bör vara i rostfritt (med det är de flesta nu, aluminium känner man igen på att det är matt och trist).
Det duger alldeles utmärkt med lite udda tallrikar, glas och assietter till en början. Du kan så småningom hitta något du verkligen gillar och börja samla på det, önska i present och julklapp.
Du kan också hitta fina kökshanddukar i linne på second handbutiker.
En liten verktygslåda och sylåda kan vara bra att ha. Basgrejer bara.
/Maria
Jag håller med köp second hand ofta får du bättre kvalite för mindre pengar + kolla runt ifall nån skänker bort saker ex, på blocket eller facebook det behöver inte vara fel på sakerna. Det kan ju även vara nån släkting som har tallrikar mm. hemma. Jag har fortfarande min farmors gröna teematallrikar från 70-talet som vardagsporslin som jag fick, det är i gott skick det har bara handdiskats och nu är de ju värda pengar med har jag sett på tradera, man får knappt en tallrik för under 100kr där nu.
När jag och min man flyttade ihop i en 2:a var vi tvungen göra oss av med en del saker ex. 2 soffor varav en bara var 1år gammal. Jag försökte först sälja dem men eftersom det var bråttom vi fick inte plats i lägenheten så tänkte jag det är ju skolstart kanske nån student ville ha en soffa gratis. Jag hade några studenter med sina föräldrar här som bara rynkade på näsan för skinnsoffa ville de inte ha när det inte var nån schäslong till så jag slängde dem faktiskt tillsist. Tyckte det var rejält märkligt att de inte verkar förstå hur dyrt det är att skaffa allt nytt sådär bara huxflux när man ska flytta hemifrån och att det ju är värsta tjänsten att få en fin möbel att ha tills man tjänat ihop pengar så man kan köpa sina drömsaker.
Nu när jag är gammal och klok och vi funderar på att köpa villa har jag och min man faktiskt tänkt oss köpa second hand även om vi har råd med nytt. De möbler vi ibland har sett på second hand ex. köksbord mm. har ju varit gediget trä av bra kvalite och inte nån slags spånplatta med plast på som man ibland hittar i nya möbelvaruhus.

Som alla andra säger
Kolla in loppisar.
Stolt ägare till tre La permer