Torktumlare Electrolux Simplicare
Hej! Blir inte klok på vår torktumlare. Den har ett eget liv.. Blivit överhettad oftare och då riktigt snabbt, och stoppar program.. Ibland torkar den inga kläder alls.. Men ibland så funkar den även kanon. Har försökt kolla allt som man får tips om, och rengjort den och tömt alla filter.
Det ska vara lättfixat.. Men det är även den första torktumlaren som vi haft.
Sen har vi en tvättmaskin Electrolux Timecare som har problem med större saker, som exempelvis täcken..
Har någon erfarenhet av detta? Några tips? Innan man måste lägga ut tusenlappar på reparationer och såna saker..
Hur gammal är den? Om ni har garanti kvar skall ni få den reparerad, går inte det så skall den bytas ut.
(Vår Mieletumlare är inne på sitt 37e år. Funkar klockrent. Det kommer att bli den billigaste apparat vi någonsin köpt.)
Nu är det så att vi inte har råd att köpa en ny, och därav så måste vi lösa det ändå. Den följde med vårt nya hem.

Vad väger täckena och hur många kilo tar maskinen. Vad är problemmet?
Stolt ägare till tre La permer
#3 Problemet med tvättmaskinen är att den aldrig blir färdig, när man tvättar täcken.
Problemet med torktumlaren är att den är väldigt ombytlig.. Den torkar dåligt ibland, blir för varm ibland, vill inte köra vilka program som helst.. Ibland vägrar den att starta överhuvudtaget.. Den stressar mig!
Men jag har inte råd att reparera eller köpa ny tyvärr. Den är för "gammal" för att få ut på garantin också. Följde med hemmet.

Jag tar för givet att du kollat proppellerni silen.
Tvättar du för mycket åt gången? Stannar maskinen med vatten i? Det gjorde min maskin en gång när det blev för tungt att centrifugera. Den gör så för att inte centrifugen skall paja.
Beträffande tumlaren så tycker jag du skall fundera på om du kan göra på något annat sätt där också.
Det kostar i alla fall ingenting att ringa Electrolux kundservice och fråga vad felet kan vara.
Kanske säljarna kan ge dig ett råd. Om det är fel på maskinerna och bostaden såldes med fungerande maskiner, så undrar jag om de inte kan bli skyldiga att ersätta maskinerna/reparation.
Det måste inte vara sprillans nya maskiner, men det skall vara fungerande. Kolla med mäklaren.

Jag skulle rekommendera dig att surfa runt och kolla om fler har samma problem och om de har några tips.
#7 Jag har nu surfat runt och kollat läget. Det är ett rätt vanligt problem, verkar det som.. Då flera tar upp det på olika sidor.. Oftast har det med överhettningsskyddet att göra. Men det kan vara annat också. Jag har aldrig haft torktumlare förut så det är skrämmande för mig.
Vissa dagar så har torktumlaren fungerat i flera timmar.. Men det är mer sällan än det motsatta.. Jag har kollat allt som jag kan komma på och varit noga med den.
Men lösningen är ännu inte funnen.
Ska införskaffa torkställning som backup.

Vi kastade ut vår tummlare för många år sen.
Det fungerar utmärkt med torkställning
Billigare också
Drar ingen el.
Du skriver att ibland kan den gå flera timmar. Det är nog det som är felet. Den blir överhettad. Sedan måste den antagligen vila ett bra tag och kyla ner sig innan du kan använda den igen.
Jag använder min (36 år gamla) tumlare mest till att värma och släta ut skrynklor, då kör jag den max en minut, sedan hänger jag.
Det enda som får sluttorka där är i princip saker med dun i.
Förutom att det drar onödig el så sliter det på textilierna, handdukarna suger inte upp vatten, lakanen blir skrynkliga och otrevliga att ligga på.
Vi har torkstreck i tvättstugan och en torkställning till småtvätt. På sommaren torkar det ute. Kulörta kläder tvättar jag och torkar på avigan så blir de inte så blekta.
Jag skulle i första hand kolla det #3 tog upp, att maskinen är gjord för den mängd ni lägger i den.