Ta bort fläckar av smält smör (bregott)
Jag bakade ett bröd igår och smakade medan det var varmt. Bredde bregott på så det smälte och naturligtvis lyckades det droppa på mitt lite finare linne som jag inte vill ha förstört.
Någon sa till mig att Vanish är så bra mot alla möjliga fläckar så jag sprejade på det, gnuggade lite försiktigt, tvättade sedan i maskin som vanligt.
Fläcken är kvar precis som innan tyvärr. Flera intorkade smörfläckar fram på linnet.
Vad kan man göra nu när fläckarna är intorkade?
Tycker det är konstigt att det inte gick bort när jag tvättade direkt det hände 😒
Jag brukar ta på flytande tvättmedel (eller tvål/diskmedel om jag inte har flytande tvättmedel) på fläcken. Sedan tvättar jag det som vanligt. Det är dock inte alla fläckar det funkar på. Minns inte om jag har testat på smält smör.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack!
Har bara tvättmedel i pulverform men får testa med YES diskmedel då.
Diskmedel är fettlösande. Men du får inte ha det i tvättmaskinen, tvätta för hand. Annars tror jag på galltvål.
#3: Ja, galltvål glömde jag. Det är också rätt effektivt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Testa att hälla på diskmedlet på fläcken och låt det sitta någon timme eller så. Tvätta sedan försiktigt i så varmt vatten som möjligt, beroende på materialet i linnet.
Jag har lagt ett par lager hushållspapper över och under och strukit med strykjärn som inte är för varmt på fettfläckar. Då smälter de och sugs upp av pappret. Rätt kemikalier funkar säkert också. Yes, galltvål eller såpa till exempel.
- Redigerat 2022-06-30 11:11 av Niklas
#6: Bra tips. Så gör jag med stearinfläckar också.

Hur gick det med fläcken?
Stolt ägare till tre La permer